علی ‎‎اف ادعای مغرضانه برخی محافل ضدایرانی را رد کرد

باکو- ایرنا- "الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان با رد ادعای برخی محافل سیاسی غربگرا و ضد ایرانی که ایران را عامل اشغال شهر "شوشا" در جریان جنگ قره باغ معرفی می کردند، اشغال سرزمین‎های جمهوری آذربایجان به دست نیروهای ارمنی را نتایج فعالیت خرابکارانه حکومت جبهه خلق دانست.

علی ‎‎اف ادعای مغرضانه برخی محافل ضدایرانی را رد کرد

برخی محافل سیاسی غربگرا و ضد ایرانی از جمله هواداران "جبهه خلق "، "مساوات" و دیگر گروه های سیاسی وابسته به آنها در جمهوری آذربایجان، هر از چندگاهی با طرح مطالب مغرضانه سعی دارند ایران را عامل اشغال شهر "شوشا"ی این کشور در جریان جنگ قره باغ معرفی کنند.

جمهوری آذربایجان پس از کسب استقلال خود در سال 1991 میلادی با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در حالت جنگی بسر می برد. 

در آن دوره تلاش برخی نیروهای سیاسی غربگرا و به خصوص "جبهه خلق" برای رسیدن به قدرت در جمهوری آذربایجان موجب تعمیق بحران سیاسی در داخل کشور شد که آن هم با شکست های جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ همراه بود.

جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی برای جلوگیری از گسترش جنگ میان دو کشور تازه استقلال یافته در همسایگی خود در 8 ماه می سال 1992 میلادی (18 اردیبهشت 1371) مبتکر مذاکرات سران  وقت جمهوری آذربایجان و  ارمنستان با هدف پایان دادن به این جنگ در تهران شد.

حین این مذاکرات، شهر شوشا به دست نیروهای ارمنی اشغال شد که برخی محافل سیاسی غربگرای جمهوری آذربایجان به دستور اربابان خود در خارج کشور برای خدشه دار کردن جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جامعه جمهوری آذربایجان سعی داشتند ایران را عامل اشغال این شهر معرفی کنند.

جالب آنکه یک ماه پس از تصرف شهر شوشا، "جبهه خلق " در جمهوری آذربایجان به قدرت رسید و به دلیل ناتوانی و فعالیت های نسنجیده آن، شهرستان های دیگر این کشور در قره باغ نیز به دست نیروهای ارمنی اشغال شد.

سخنان اخیر الهام علی اف در آیین افتتاح پادگان نظامی جدید در جمهوری آذربایجان درباره مناقشه قره باغ، پرده از راز برخی وقایع این مناقشه از جمله تصرف شهر "شوشا" برداشت.  

علی اف اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان به دست نیروهای ارمنی را نتایج فعالیت های خرابکاری حکومت "جبهه خلق " عنوان کرد و گفت که همه باید این واقعیت را بدانند.

رییس جمهوری آذربایجان با تأکید بر این که اشغال شهر شوشا فاجعه بزرگی بود، اظهار کرد: در آن دوره "جبهه خلق" برای رسیدن به  قدرت و سرنگون کردن دولت وقت در جمهوری آذربایجان، شهر شوشا را به ارامنه تحویل داد.

علی اف افزود: نظامیان بخوبی می دانند که شوشا یک قلعه تسخیرناپذیر است و تصرف آن هرگز امکان پذیر نمی بود اما آن را تحویل دادند تا به قدرت برسند و متأسفانه آنها در سال 1992 میلادی و در پی اشغال "شوشا" و "لاچین" به شکل غیرقانونی به قدرت رسیدند.  

وی، حکومت یکساله جبهه خلق را به غارت کشور، فساد و رشوه خواری متهم کرد و افزود: آنها به اشغال سرزمین ها بی توجهی کرده و در نتیجه، از یک طرف مردم این وضع را تحمل نکردند و از سوی دیگر ارمنستان در آوریل 1993 میلادی شهرستان "کلبجر" را اشغال کرد.

علی اف خاطرنشان کرد: جبهه خلق در جمهوری آذربایجان که به شیوه غیرقانونی به حاکمیت رسیده بود، کلبجر را به ارمنستان تحویل داد و از این طریق میان ارمنستان و قره باغ کوهستانی ارتباط زمینی برقرار شد.

رئیس جمهوری آذربایجان با اشاره به این که در دوره حکومت جبهه خلق از یک طرف سرزمین های جمهوری آذربایجان از دست می رفت و از طرف دیگر نیز آنها مرتکب بحران داخلی شدند که به حاکمیت برسند، افزود: اگر حیدر علی اف به حاکمیت نرسیده بود، معلوم نیست که ارمنستان در جنگ قره باغ تا کجا پیشروی می کرد.

وی افزود: اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان نتیجه خیانت و اقدامات خائنانه حکومت جبهه خلق بود و به همین دلیل مردم جمهوری آذربایجان آنها را تحمل نکردند.

علی اف متواری شدن "ابوالفضل ایلچی بیک" رهبر جبهه خلق و رییس جمهوری وقت آذربایجان از باکو، پایتخت این کشور را یادآور شد و گفت: رییس جمهوری که فرمانده کل نیروهای مسلح بود و باید ملت و دولت را محافظت می کرد، فراری شد و شبانه با هواپیما به نخجوان گریخت و از آنجا هم به روستای "کلکی" رفت.

 وی همچنین دیگر مسوولان جبهه خلق و مقامات وقت جمهوری آذربایجان را  "فراری و خودفروخته و خائن" نامید و گفت: هیچ کس نباید این ها را فراموش کند.

تبلیغات ضد ایرانی و ضد روسی که چندی است به راه افتاده، در دوره حکومت یکساله "جبهه خلق" موجب سردی در روابط جمهوری آذربایجان و این دو کشور بزرگ منطقه شده بود که در پی رسیدن حیدر علی اف به  قدرت در جمهوری آذربایجان به این وضع نامطلوب پایان داده شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان