همزیستی اقوام و مذاهب در سیستان و بلوچستان رخداد بزرگ فرهنگی است

زاهدان- ایرنا- معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همزیستی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب در سیستان و بلوچستان رخداد بزرگ فرهنگی و مثال زدنی است.

همزیستی اقوام و مذاهب در سیستان و بلوچستان رخداد بزرگ فرهنگی است

محمود حاجیلویی پنجشنبه‌شب در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیستان و بلوچستان در فرهنگسرای جوان زاهدان اظهار داشت: این همزیستی مثال زدنی در سیستان و بلوچستان نشات گرفته از فرهنگ غنی این دیار است که در همه فعالیت های اجتماعی و اقتصادی قابل توجه است.

وی ادامه داد: ضروری است چهره نامطلوبی که از سیستان و بلوچستان در اذهان هموطنان ترسیم شده بوسیله رسانه‌های استانی و محلی به درستی معرفی تا مردم ایران از واقعیت‌های زیبای این دیار مطلع شوند.

معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تهیه سند مهندسی فرهنگی کشور ادامه داد:  نقشه مهندسی فرهنگی کشور بر ارزش‌ها، پایه‌ها و تحلیل کلان از وضعیت فرهنگی تاکید دارد.

وی رویکرد اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین اسناد فرهنگی را اجرا سازی رویکرد محلی عنوان کرد و افزود: تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیازمند دخالت استان و اعلام ظرفیت‌ها، مسائل و اقتضائات هر منطقه است.

حاجیلویی تاکید کرد: ضروری است یک برنامه عالی فرهنگی در امتداد نقشه مهندسی فرهنگی کشور در هر استان تهیه شود که به عبارتی با اسناد بالادستی کشوری که در این زمینه تخصصی هستند هماهنگ بوده و در نتیجه با برنامه های توسعه کشور در یک راستا قرار داشته باشد.

وی گفت: به دنبال این هستیم که در برنامه هفتم توسعه، بخش فرهنگ پربار و با تاکید بر ارزش بومی، قومی و مذهبی دیده شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان در شاخص های فرهنگی با کشور فاصله زیادی دارد به طوری که در 9 شهرستان آن یک مرکز فرهنگی وجود ندارد.

حسین مسگرانی خواستار حمایت های مالی از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه سیستان و بلوچستان شد.

محمود براهویی‌نژاد به نمایندگی از خانه مطبوعات سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این استان با وجود وسعت زیاد  تنها دارای 108 رسانه مجوزدار است  که با نرم کشوری فاصله زیادی دارد.

وی افزود: همچنین از مجموع 59 رسانه چاپی سیستان و بلوچستان تنها سه رسانه چاپ منظم دارند و بقیه به دلیل مشکلات مالی منتشر نمی شوند.

این فعال رسانه ای بیان کرد: داشته ها و ظرفیت های سیستان و بلوچستان به عنوان مهد وحدت اسلامی باید به درستی دیده شود و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه این دیار مورد توجه ویژه قرار گیرند تا ضمن معرفی چهره واقعی استان زمینه برای تعاملات فرهنگی با کشورهای منطقه نیز فراهم شود.

در ادامه این نشست مهدی نجارپیشه به نمایندگی از حوزه سینما، دکتر بهاری به نمایندگی از انجمن شعر و ادب، سلمان فارسی صالح‌زهی از انجمن نمایش و عباس صفدری از انجمن قرآن و عترت و خانم ریگی از هنرمندان صنایع دستی در ارتباط با مسائل فرهنگی و هنری، افزایش تعاملات فرهنگی این استان با کشورهای افغانستان و پاکستان، حمایت از رسانه های تصویری استان برای نمایش واقعیت های زیبای آن، فراهم کردن امکانات و زمینه آموزش فعالان این حوزه و توجه ویژه به حوزه قرآنی و صنایع دستی این دیار تاکید کردند.

هیات اعزامی از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شامگاه سه‌شنبه به منظور سفر سه روزه وارد فرودگاه بین‌المللی زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان شد.

دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با حضور سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی، نشست با مدیرکل و معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران سازمان‌های وابسته به فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشست با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، نشست با مدیرکل و معاونان اداره‌کل تبلیغات اسلامی، بازدید از موزه جنوب شرق و پارک علم و فناوری و دیدار با هنرمندان صنایع دستی از جمله برنامه‌های اعضای این شورا در نخستین روز سفر به زاهدان بود.

اعضای این هیات همچنین امروز پنجشنبه به منظور شرکت در نشست شورای فرهنگ عمومی، دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر و بازدید از یک مجموعه موفق به زابل سفر کرد.

بازدید از حاشیه شهر زاهدان، دیدار با روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و نشست با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان از دیگر برنامه‌های این هیات در دومین روز سفر به زاهدان بود.

دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان پایان بخش برنامه‌های هیات اعزامی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سومین روز این سفر به زاهدان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان