متکدیان قزوین شناسایی و ثبت نام می‌شوند

قزوین - ایرنا - مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: برای مقابله با تکدی‌گری ضروری است که تمامی متکدیان سطح شهر شناسایی و در سامانه‌ای مشخصات آنها ثبت شود.

متکدیان قزوین شناسایی و ثبت نام می‌شوند

مریم بیدخام شامگاه پنجشنبه در حاشیه بازدید از مرکز توسعه خدمات اجتماعی شهرداری قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: با ثبت اسامی متکدیان به تفکیک جنس، سن، محل سکونت، تحصیلات، نوع مشکل خاص و تعیین وضعیت پراکندگی آنان در مناطق مختلف، امکان ساماندهی این قشر بیش پیش فراهم خواهد شد.

وی اضافه کرد: با استفاده از اطلاعات مندرج در  این سامانه مشکلات فردی متکدیان بررسی شده و پس از غربالگری در صورتی که نیازمند واقعی باشند جهت مساعدت به دستگاه‌های اجرایی معرفی می‌شوند.

بیدخام با بیان اینکه غربالگری و برنامه‌ریزی بهینه برای ساماندهی متکدیان و رفع تنگناها از ورود مجدد آنها به چرخه تکدی‌گری جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: حضور متکدیان در سطح شهر که معلول برخی از آسیب‌های اجتماعی است علاوه بر ارایه جلوه نامناسب به شهر، آسیب‌های اجتماعی دیگری را نیز به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: ضروری است که اقدامات مناسبی برای مقابله با معضل تکدی‌گری که چهره شهر را نازیبا کرده به کار گرفته شود تا کمک‌های مردمی به صورت هدفمند و از طریق تشکل‌های مردم نهاد، خیریه‌ها و دستگاه‌های حمایتی به دست نیازمندان حقیقی برسد.

بیدخام با بیان اینکه موضوع مقابله با تکدی‌گری در استان قزوین کاملا فرهنگی بوده که با مشارکت تمامی دستگاه‌های متولی و آحاد مردم محقق خواهد شد، افزود:  از طرف  دیگر ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان یک ضرورت اجتماعی است که باید از طریق تهیه گزارش مستند و تهیه کلیپ‌های آموزشی در فضای مجازی اطلاع رسانی شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تصریح کرد: برخورد قانونی با متکدیان حرفه‌ای که بارها جمع‌آوری شده و دوباره به چرخه تکدی گری بازگشته‌اند موجب خواهد شد تا دیگر شاهد حضور آنان در سطح شهر نباشیم، به خصوص مقابله با متکدیانی که با سوء استفاده از عواطف و احساسات مردم خیر، زمینه‌ساز آسیب‌های اجتماعی در سطح شهر می‌شوند باید در دستور کار قرار گیرد.

بیدخام به راهکارهای مناسب برای آموزش و توانمندسازی متکدیان اشاره و اظهار داشت: برای این اقدام با ایجاد اشتغال، شرایط خروج آنان از تکدی‌گری فراهم شده و فرد می‌تواند به عنوان یک عضو فعال در جامعه نقش آفرینی کند.

این مسؤول با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و تعامل شهروندان در کاهش تکدی‌گری بسیار مهم و حایز اهمیت است، گفت: تا زمانی که مردم در خیابان و سطح شهر به متکدیان کمک می‌کنند، زمینه برای تکدی‌گری و حضور افراد سودجو  در خیابان‌ها مهیا است.

بیدخام با اشاره به اینکه بسیاری از متکدیان قزوینی از سایر  استان‌ها به این شهر آمده‌اند، تصریح کرد: با این حال یک گرمخانه در بلوار باهنر قزوین قرار دارد که افراد بی خانمان از طریق گزارش‌های مردمی با سامانه 137 و یا گشت‌های شهری به این مکان منتقل می‌شوند و امکانات اقامتی و بهداشتی و ارایه یک وعده غذای گرم به صورت رایگان برای آن‌ها تدارک دیده می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان