جهش بورس‌های جهانی

همه شاخص های مهم بورسی جهان صعودی شدند.


به گزارش تابناک به نقل از بلومبرگ، در تازه‌ترین دور تنش‌ها بین چین و آمریکا، مقامات آمریکایی اعلام کرده اند وضعیت ویژه برای هنگ کنگ را که امتیازات تجاری مخصوصی را برای این منطقه در نظر می گرفت لغو خواهند کرد. این اقدام به دنبال آن صورت می گیرد که لایحه امنیتی هنگ کنگ که طبق ادعای آمریکا، خودمختاری هنگ کنگ را نقض می کند، در چین به تصویب رسید. شی جین پینگ- رئیس جمهور چین این لایحه را امضا کرد.

مجلس سنای آمریکا نیز به اتفاق آرا لایحه تحریم بانک‌های چینی که در لایحه امنیتی هنگ کنگ نقش دارند را به تصویب رساند. از طرف دیگر آمریکا اعلام کرده است غول فناوری هوآوی را وابسته به ارتش چین ارزیابی کرده و این مساله ممکن است در آینده به اعمال محدودیت هایی بر روی فعالیت های این شرکت منجر شود. نمایندگان کنگره آمریکا نیز طرح تحریم بانک های همکار با مقامات چینی در نقض آزادی های هنگ کنگ را تصویب کرد.

داده های اخیر اقتصادی منتشر شده حاکی از بهبود تدریجی سطح تقاضا در دو اقتصاد نخست جهان است. در آمریکا میزان فروش خانه ها در ماه می مجددا صعودی شده و در چین نیز با افزایش میزان صادرات، شاخص مدیران خرید نسبت به ماه گذشته بهبود محسوسی داشته است. اگرچه صادرات و واردات چین با سطح قبل از شیوع کرونا فاصله زیادی دارد اما رشد تدریجی تجارت خارجی چین احتمال عادی شدن شرایط در سه ماهه پایانی سال را تقویت کرده است.

از سوی دیگر روند ابتلا به کرونا در برخی از کشورها همزمان با بازگشایی کسب و کارها مجددا حالت صعودی به خود گرفته و همین مساله زنگ خطر بازگشت موج کرونا در جهان را تقویت کرده است. با این حال به نظر می رسد هزینه قرنطینه برای اقتصاد کشورها آنچنان سنگین بوده است که خیلی از آن‌ها ترجیح می‌دهند به هر قیمتی شده فعالیت‌های اقتصادی را ادامه دهند.

دیوید هانت - مدیر موسسه " پی جی آی ام" گفت: روند احیای رشد اقتصادی احتمالا طولانی تر و آهسته تر از چیزی خواهد بود که قبلا تصور می کردیم. صعود نیرومند بازارها در صورتی ممکن خواهد بود که یک احیای سریع داشته باشیم اما احتمال کمی وجود دارد که چنین چیزی اتفاق بیافتد.

تاکنون بیش از 10 میلیون و 991 هزار و 872 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین 524 هزار و 176 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 131 هزار و 485 نفر، برزیل با 61 هزار و 990 نفر، انگلیس با 43 هزار و 995 نفر، ایتالیا با 34 هزار و 818 نفر و فرانسه با 29 هزار و 875 نفر بوده است.

پتر مالوک، مدیر ارشد اجرایی در موسسه کریتیو پلنینگ گفت: داریم می‌بینیم که ویروس کماکان در حال انتشار است و از نظر بازار این یعنی سرعت حرکت اقتصادها به سمت بهبود کامل آهسته خواهد شد. نگرانی ها از کرونا در بین معامله گران جدی است.

کریستین لاگارد - رئیس بانک مرکزی اروپا- با ابراز امیدواری نسبت به تقویت تدریجی رشد اقتصادی منطقه یورو گفته است که این منطقه احتمالا بدترین بخش کرونا را پشت سر گذاشته است اما با توجه به بالا باقی ماندن میزان شیوع کرونا در مناطق مختلف ممکن است شاهد ایجاد موج دوم کرونا نیز باشیم.

عملکرد بد اقتصادی در بین کشورهای قاره آمریکایی نیز ادامه دارد. در سه ماهه منتهی به می اقتصاد کانادا 11.6 درصد کوچک تر شده است که این رقم، بدترین عملکرد تاریخ معاصر اقتصاد این کشور محسوب می شود. تنها در دو ماه مارس و آوریل اقتصاد کانادا 20 درصد کوچک شده که همین عملکرد نیز بیشترین تاثیر را در ثبت این آمار عجیب و بی سابقه داشته است.

استفان اینس - تحلیل گر بازار در موسسه "اکسی تریدر"- گفت: معامله‌گران با نگرانی به افزایش شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان نگاه می‌کنند و اینکه دولت‌ها در مواجهه با این اتفاق چه تصمیمی بگیرند خیلی برای بازارها اهمیت دارد. هر چند فعلا احتمال برقراری فاز دوم قرنطینه‌های سراسری خیلی کم است اما اگر این اتفاق بیافتد با دور تازه‌ای از ریزش شاخص‌ها مواجه می‌شویم.

بورس آمریکا

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با 0.36 درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح 25 هزار و 827.36 واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی 500» با 0.45 درصد افزایش تا سطح 3130.01 واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با 0.82 درصد صعود در سطح 10 هزار و 207.63 واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در شرایطی که تولیدات صنعتی آلمان در بدترین وضعیت خود از زمان ثبت آمارهای مربوطه قرار دارد و میزان صادرات نیز به پایین ترین سطح دو دهه اخیر رسیده است، انتظار می رود رشد اقتصادی امسال آلمان به منفی 6.5 درصد برسد که 1.5 درصد کمتر از برآورد قبلی و بدترین عملکرد بزرگ ترین اقتصاد اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم (1939-1945 میلادی) خواهد بود.

در انگلیس نیز رشد اقتصادی این کشور در سه ماه نخست امسال برای نخستین بار از سال 1979 به منفی 2.2 درصد رسیده است. رشد اقتصادی در بسیاری از بخش های مهم اقتصادی این کشور در حال حاضر در سطح صفر درصدی یا منفی قرار دارد.

نلا ریچاردسون - استراتژیست بازار سرمایه در موسسه "ادوارد جونز" - گفت: اگرچه کرونا کماکان همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است اما چون بانک‌های مرکزی و دولت‌ها از رکود بزرگ سال 2009 درس گرفته و کماکان به سیاست‌های حمایتی خود ادامه می‌دهند، می‌توانیم امیدوار باشیم خسارت‌های وارده به اقتصاد جهانی در کمترین سطح ممکن باشد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی 100" بورس لندن با 1.34 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 6240.36 واحد بسته شد. شاخص "دکس 30" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود 2.82 درصدی و ایستادن در سطح 12 هزار و 608.46 واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک 40" بورس پاریس با جهش 2.94 درصدی در سطح 5049.38 واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس 35" 1.75 درصد بالا رفت و به 7498.60 واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی 225" بورس توکیو ژاپن با صعود 0.72 درصدی تا سطح 22 هزار و 306.48 واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ 1.22 درصد بالا رفت و در سطح 25 هزار و 431.45 واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" صعود 1.88 درصدی را تجربه کرد و در سطح 4417.45 واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس 200" بورس سیدنی با 0.42 درصد افزایش و ایستادن در سطح 6057.90 واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با 0.8 درصد افزایش به 40.30 دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود 0.5 درصدی به ازای 42.79 دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود 0.66 درصدی نسبت به روز قبل در سطح 1775.33 دلار معامله شد. هر اونس نقره با ریزش 0.04 درصدی به ازای 18.29 دلار مبادله شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان