مکران؛ گنج آشکار - ۲؛ پروژه‌ای که هزینه تحریم آمریکا علیه ایران را افزایش داد

مقام مسئول سازمان بنادر با بیان "توسعه بندر چابهار هزینه های تحریم آمریکا را افزایش داد"، گفت: تنها پروژه‌ای که توانست قسمتی از گنج&#۱۶۰; پنهان مورد تاکید رهبر معظم انقلاب را در چابهار&#۱۶۰;نمایان کند این بندر بود.

مکران؛ گنج آشکار - 2؛ پروژه‌ای که هزینه تحریم آمریکا علیه ایران را افزایش داد

بهزور آقایی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با یادآوری این که رهبر معظم انقلاب مکران را گج پنهان معرفی کردند، اظهار کرد:  تنها پروژه‌ای که توانست قسمتی از این گنج  پنهان را نمایان کند بندر چابهار بوده است. 

وی با یادآوری این که بعد از توسعه بندر چابهار دیدگاه این بود که بندر را پرترافیک کنیم، افزود: بر این اساس هزینه اسلات از 550 دلار به 275 دلار به ازای هر TEU در مسیر بندر شهید بهشتی و بنادر موندرا و ناواشیوا کاهش یافت.

وی با تاکید بر این که در حوزه اقتصاد هیچ محدودیتی نداریم، تصریح کرد: بندر چابهار با همه شاخص‌های بندری، دریایی و اقتصادی می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای کشور باشد. این بندر از منظر پدافند غیرعامل و بُعد امنیتی از اهمیت بسیار بالایی برای کشورمان برخوردار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این که سازمان بنادر و دریانوردی تنها  ارگانی بوده که در راستای منویات رهیر معظم انقلاب اقدمات گسترده ای را اجرایی کرده است، گفت: در بحث احداث خطوط راه آهن و همچنین ساخت مجتمع های پتروشیمی توسط منطقه آزاد نیز کارهایی انجام شده و در حال پیگیری است.

آقایی با اشاره به توافقنامه ایران-هند-افغاسنان، یادآور شد:  بر این اساس 9 فروند کشتی حامل کالای اساسی هند به افغانستان در بندر چابهار پهلوگیری کردند. این محموله ها را در هند تحویل گرفته و در مرز افغانستان تحویل دادیم.

وی بیان کرد: زمان جابجایی کالای اساسی از هند به افغانستان در ابتدا حدود 2 ماه بود که که این زمان را به یک هفته تا 10 روز کاهش دادیم. این اقدام باعث ایجاد 10 هزار تردد در استان سیستان و بلوچستان شد، ضمن این که هر کانتینر ترانزیتی آورده ای حدود 1860 دلار برای ما دارد.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای پروژه بندر چابهار به عنوان قسمتی از جغرافیای جمهوری اسلامی هزینه تحریم های آمریکا را افزایش دادیم، گفت: علیرغم اینکه هند باید از تحریم های آمریکا علیه ایران تبعیت می کرد، ولی به دلیل صرفه های اقتصادی که بندر چابهار برای این کشور دارد، آمریکا مجبور شد، هندی را در این پروژه مستثنی کند.

آقایی گفت: در زمان حاضر با توجه به اقدامات انجام شده هزینه حمل کانتینر 20 فوت از بندر شهید بهشتی و بنادر موندرا و ناواشیوا به 220 دلار و هزینه حمل کانتینر 40 فوت به 350 دلار از بندر شهید بهشتی و بنادر موندرا و ناواشیوا کاهش یافته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان