کشاورزی، ناجی اقتصاد؛طرح ملی تولید خوراک دام با صرفه‌جویی ۴ هزار میلیارد تومانی /اجرای طرح از شهریور

رئیس اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: از شهریور ماه سال جاری طرح ملی جایگزینی خوراک دام آماده با خام فروشی نهاده‌ها آغاز و ضمن افزایش بهره وری تولید، صرفه جویی ۴ هزار میلیارد تومانی در سال ایجاد می‌شود.

کشاورزی، ناجی اقتصاد؛طرح ملی تولید خوراک دام با صرفه‌جویی 4 هزار میلیارد تومانی /اجرای طرح از شهریور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم سالانه حدود 3 میلیارد دلار نهاده های دامی به کشور  وارد می شود اما عمده آن به صورت خام در اختیار تولید کنندگان بخش دام، طیور و آبزیان قرار می‌گیرد تا آنها در محل تولید، خود اقدام به تولید خوراک مورد نیاز کنند اما این امر مسائل بهداشتی ،کاهش عملکرد و پایین بودن ضریب تولید را به همراه دارد.

بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور و اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان طرح ملی برای جایگزینی خوراک دام آماده به جای خام خوری نهاده‌های دامی مانند ذرت، کنجاله سویا و جو را در دستور کار دارند که مقرر شده از شهریور ماه در کشور اجرا شود و هم اینک نیز به صورت پایلوت در استان گلستان در حال انجام است.

 بر اساس اعلام اتحادیه کارخانجات خوراک دام، با این کار ضریب تبدیل واحدهای مرغداری از 1.8 کیلوگرم به 1.6 کیلوگرم کاهش می دهد و در مجموع حدود 4 هزار میلیارد تومان صرفه جویی در سال ایجاد خواهد شد.

برای مشاهده کل پرونده کشاورزی ناجی اقتصاد اینجا کلیک کنید

صرفه جویی 13 درصدی در واردات مواد اولیه وارداتی با اجرای یک طرح

حسین کیهانی، رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: مواد اولیه مورد نیاز تولید خوراک دام در کشور عمدتا وارداتی است و به دلیل تحریم ها مشکلاتی برای تامین این مواد اولیه وجود دارد؛ به همین منظور مسئولین کشور به این جمع بندی رسیده اند که با استفاده از ظرفیت کارخانجات تولید خوراک دام، می توان صرفه جویی زیادی ایجاد کرد.

وی افزود: در سال حدود 15 میلیون تن مواد علوفه ای و نهاده ها را به کشور وارد می‌کنیم، در صورتی که بتوانیم  مصرف خود را به جای استفاده از نهاده های خام دامی به سمت خوراک آماده ببریم، صرفه جویی 12 تا 13 درصدی را در بخش مواد اولیه وارداتی و همچنین صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: بر این اساساز محل واردات 9 میلیون تنی ذرت، یک میلیون و 170 هزار تن  صرفه جویی و همچنین 450 هزار تن در مصرف کنجاله سویا صرفه جویی ایجاد می شود و به طور میانگین 13 درصد در مصرف نهاده های دامی صرفه جویی خواهیم داشت.

کاهش 1.5 درصدی افت لاشه مرغ

وی بابیان اینکه صنعت طیور کشور با کمبود مصرف ریزمغزی ها و ویتامین در طول دوره پرورش مواجه هستند تصریح کرد: استفاده از خوراک دام آماده منجر به بهبود کیفیت مرغ تولیدی می شود و 1.5 درصد از افت لاشه در کشتارگاه را می‌کاهد و مرغ چربی کمتری به خود می‌گیرد.

کیهانی گفت:  سازمان دامپزشکی و وزیر جهاد کشاورزی اصرار دارند که این طرح در کشور به مرحله اجرایی برسد که منجر به صرفه جویی منابع ریالی و ارزی می شود و در واقع به نفع منافع ملی است.

اجرای طرح از شهریور

وی بیان داشت: این طرح با پشتوانه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی در استان گلستان به صورت پایلوت انجام شده و برآورد شده که از شهریور ماه این طرح به صورت ملی انجام شود.

قیمت مرغ , پرونده "کشاورزی، ناجی اقتصاد" , کشاورزی ,

کاخانجات با 40 درصد ظرفیت کار می‌کنند

این مقام مسئول اظهار داشت: کارخانجات خوراک دام با 40 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند اما این ظرفیت را دارند که در صورت اجرای طرح، کل نیاز کشور را تامین کنند و حتی در صورت صدور مجوز صادرات داشته باشند.

کیهانی گفت: حدود 21 میلیون تن ظرفیت اسمی کارخانه های خوراک دام است که محصولاتی با تکنولوژی بالا و در حد استاندارد های اتحادیه اروپا تولید می کنند.

بهبود 2 دهم درصدی ضریب تبدیل

وی گفت: پیش بینی می‌شود با اجرای این طرح 4 هزار میلیارد تومان در سال صرفه جویی مصرف خوراک دام در کشور ایجاد شود و میانگین ضریب تبدیل در مرغداری های کشور از 1.8 دهم درصد به 1.6 دهم درصد برسد که استاندارد مناسبی برای بهره وری صنعت طیور کشور است.

رفع مشکلاتی بهداشتی خوراک دام

کیهانی در پاسخ اینکه مصرف نهاده های دام و طیور به صورت خوراک آماده چقدر منجر به کاهش هزینه های تولید کنندگان دام و طیور خواهد شد گفت: درست است که مصرف خوراک دام آماده نسبت به خوراکی که در خود واحد های تولید تهیه می شود قیمت بالاتری دارد اما از لحاظ کیفی تفاوت های زیادی با خوراکی که به صورت دستی تهیه شده دارد.

وی افزود: استفاده از خوراک دام آماده علاوه بر اینکه ضریب تبدیل را بالا می برد از لحاظ بهداشتی نیز مورد اهمیت است و منجر به حذف آلودگی هایی مانند آفلاتوکسین، قارچ ها و غیره می شود که برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان مورد اهمیت است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: خوراک های تولیدی بر اساس شرایط اقلیمی منطقه و نوع نژاد دام، طیور و و آبزیان تولید می شود و امکان تنوع تولیدات در سطح کارخانه های خوراک کشور مهیا است.

وی در پاسخ به اینکه توزیع خوراک دام آماده توسط دولت یا بخش خصوصی انجام می شود تصریح کرد: عامل توزیع خود شرکت های تولید کننده خواهند بود و قیمت آنها در آینده تعیین می شود.

استفاده از باقیمانده محصولات کشاورزی در خوراک دام

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه در طرح ملی جایگزنی مصرف خوراک  آماده به جای نهاده های خام دامی از مواد اولیه جایگزین و ضعایات تولیدات کشاورزی نیز استفاده می‌شود گفت: باید به دنبال فرمولاسیون جدید برای مواد اولیه وارداتی رفت اما در برخی از بخش ها مانند خوراک طیور محدودیت های مصرف داریم زیرا جیره غذایی مرغ حساس است.

وی افزود: برای تولید خوراک دام می توان از فرمولاسیون های جدید مانند باقیمانده محصولات کشاورزی از جمله سرشاخه نیشکر استفاده کرد اما در بخش طیور حساسیت بالا است و نیازمند برنامه کارشناسی دقیق دارد.

گفتگو از ابراهیم نژادرفیعی

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان