کارخانه قند فسا پس از کش و قوس‌های فراوان واگذار می‌شود / مطالبات کارگران در اولویت قرار گرفت

کارخانه قند فسا کش و قوس‌های فراوانی را تاکنون پشت سر گذاشته است که از جمله آنها می‌توان به دستگیری مدیرعامل کارخانه و ورود دادگستری برای حل مشکل اشاره کرد اما پس از تقریبا یک سال خبرهایی از واگذاری مجدد این کارخانه به گوش می‌رسد.

کارخانه قند فسا پس از کش و قوس‌های فراوان واگذار می‌شود / مطالبات کارگران در اولویت قرار گرفت

به گزارش آنلاین از شیراز : یکی از عمده مشکلات اقتصادی استان فارس تعطیلی یا نیمه تعطیلی کارخانه‌هاست که علاوه بر اینکه چرخ‌های صنعت و اقتصاد استان را لنگ گذاشته تنگی معیشت گروه زیادی از کارگران و خانواده‌ها را موجب شده است. 

کارخانه قند فسا یکی از این کارخانه‌هاست که مشکلات آن از در بهار و تابستان سال گذشته صدر اخبار رسانه‌های استان بود ونیز بنا بر رسالت خود پیگیر مشکلات کارگران این کارخانه بود. امروز اما خبرهای خوبی از واگذاری مجدد این کارخانه به گوش می‌رسد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین  سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس از تکمیل مراحل قانونی واگذاری کارخانه قند فسا خبر داد. به گفته وی پس از تأکیدات رئیس قوه قضائیه در سفر به استان فارس مبنی بر احیای کارخانه‌ها، این موضوع بلافاصله در دستور کار قرار گرفت

به گفته رئیس کل دادگستری استان فارس  هم اکنونکارخانه آماده واگذاری به خریدار بخش خصوصی و از سرگرفتن تولید است. بر این اساس شرکت خریدار یک گروه صنعتی تحت عنوان مینو شامل 5 شرکت است که شرکت اصلی 60 درصد سهام و چهار شرکت اقماری آن هر کدام مالک 10 درصد سهام هستند. 

از آنجا که این کارخانه در یک سال گذشته با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده و مطالبات بسیاری از کارگران پرداخت نشده است، موسوی اعلام کرده با ورود هیئت تصفیه تحت نظارت دادگستری، طلبکاران قطعی این واحد شناسایی و با نظارت قضایی طلب این افراد پرداخت خواهد شد همچنین مطالبات کارگری، حل مشکل بیمه و تأمین اجتماعی نیز تحت نظارت قضایی در حال بررسی و بزودی برطرف می‌شود. 

به گفته رئیس کل دادگستری استان فارس در این روند خریداران بلافاصله موظف به راه‌اندازی مجدد واحد تولیدی هستند و دادگستری شهرستان نیز بر این روند نظارت می‌کند. 

نصیری، نماینده کارگران کارخانه قند فسا نیز در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که پیگیر مطالبات کارگران هستیم. به گفته وی این کارخانه از ابتدای مرداد 95 تاکنون تنها 8 روز خط تولید فعال داشته و در مابقی ایام به بهانه‌های مختلف از جمله تعمیرات کارخانه تعطیل بوده است. 

این کارگر با سابقه کارخانه قند فسا می‌گوید: پس از اتفاقاتی که بر سر پرداخت مطالبات کارگران در سال گذشته رخ داد، بخشی از حقوق پرداخت شد اما هم اکنون نیز کارگران فصلی حقوق آبان و آذر سال گذشته خود را از صاحبان قبلی این کارخانه طلب دارند و کارگران دائمی نیز از بهمن ماه سال قبل تاکنون حقوق نگرفته‌اند. 

به گفته وی در حال حاضر نیز کارخانه فرایند فروش را طی می‌کند و اعلام کرده‌اند که از پول فروش ابتدا باید حقوق و مطالبات کارگران پرداخت شود. 

این کارگر کارخانه قند فسا در پاسخ به این سوال که از مردادماه سال گذشته که کارخانه به بهانه تعمیرات تعطیل شد، کارگران در کارخانه چه فعالیتی را انجام می‌دادند؛ گفت: 8 روز در آبان و آذر فعال شد که کارگران فصلی نیز حضور داشتند مابقی ایام کارگران حکم نگهبان کارخانه بودند و خط تولید تعطیل بود. 

کارخانه قند فسا با سابقه 60 ـ 70 سال فعالیت، از سال 92 متوقف شد و 150 کارگر بیکار شدند اما مجدد در سال 96 به بخش خصوصی واگذار شد و با سرمایه‌گذاری 42 میلیارد تومانی فعالیت خود را از سر گرفت.

چند ماهی پس از واگذاری، مشکلات این کارخانه آغاز شد که از جمله آنها عدم تولید با ظرفیت اسمی کارخانه بود که سبب بیکاری کارگران و نیمه تعطیل شدن کارخانه شده بود. این کارخانه که واگذاری آن نیز با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده از اسفندماه سال 97 حقوق کارگرانش را پرداخت نکرده بود که سبب اعتراضات و تجمعات چندین باره کارگران شد. 

این کارخانه کش و قوس‌های فراوانی را تاکنون پشت سر گذاشته است که از جمله آنها می‌توان حتی به دستگیری مدیرعامل کارخانه و ورود دادگستری برای حل مشکل اشاره کرد اما از آنجا که مدیران کارخانه نتوانستند این کارخانه را به مدار تولید بازگردانند پس از طی مراحل قانونی کارخانه واگذار می‌شود. 

48

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان