روانشناس بالینی: ناآگاهی، کرونا را به انگ اجتماعی تبدیل کرده است

شیراز-ایرنا- روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: به دلیل بی‌اطلاعی برخی افراد جامعه، بیماری کرونا در حال تبدیل شدن به یک انگ اجتماعی است که شان و شخصیت مبتلایان را مورد حمله قرار می‌دهد.

روانشناس بالینی: ناآگاهی، کرونا را به انگ اجتماعی تبدیل کرده است

دکتر آمنه مدرکی، شنبه به ایرنا بیان داشت: یکی از پیامدهای اجتماعی ابتلا به کرونا، ترس و وحشت بیمار از انگ بیماری (استیگما) و ناقل بودن آن است، این ترس و وحشت موجب شیوع بیشتر بیماری و مانعی جدی در توقف چرخه انتقال آن است.
وی افزود: هم اینک شرایط جامعه به گونه‌ای شده که اگر فردی در محیطی عطسه یا سرفه‌ کند، به شوخی یا به عمد او را کرونایی می‌دانند در حالیکه این چنین نیست و ممکن است این عطسه‌ و سرفه‌ها حساسیت فصلی باشند و به کرونا ارتباطی نداشته باشد.
به گفته این روانشناس بالینی، باورهای اشتباه مردم، کاربرد کلمات با بار معنایی منفی، انتشار اطلاعات غلط و تفسیر نادرست اطلاعات، از جمله علل و عوامل ایجاد کننده استیگمای اجتماعی (انگ اجتماعی )به شمار می‌رود.
مدرکی ادامه داد: در هنگام شیوع یک بیماری، استیگما (انگ ناشی از آن بیماری) می‌تواند باعث شود که برخی افراد جامعه از ورود به برنامه غربالگری برای تشخیص بیماری اجتناب کنند و یا با وجود داشتن علائم بیماری، برای درمان مراجعه نکنند و بیماری خود را پنهان کنند. 
وی اظهار داشت: این موضوع نه تنها شیوع  ویروس را کمتر و یا کُندتر نمی‌کند بلکه به مشکلات جدی سلامتی و چالش‌های بیشتر در کنترل شیوع بیماری منجر می‌شود.
روانشناس بالینی دانشگاه علوم پزشکی فسا اضافه کرد: استیگمای اجتماعی، باعث بروز علائمی مانند ترس، اضطراب و افسردگی در مردم عادی و همچنین در کادر پزشکی و درمانی می‌شود.
وی بیان کرد: در چنین شرایطی، ترس و نگرانی از ابتلای به این بیماری باعث بروز اختلالات روانی در بیماران اعصاب و روان می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.
مدرکی همچنین گفت: اضطراب بیش از حد باعث می‌شود افراد شایعات را بیشتر بپذیرند و برای کاهش ترس و نگرانی خود به شایعات نیز دامن بزنند.
مدرکی ادامه داد: بیماری کووید 19 یک بیماری نوظهور است، در مورد ویروس عامل این بیماری، ناشناخته‌های فراوانی وجود دارد و مردم اغلب از ناشناخته‌ها هراس دارند و به راحتی این ترس و استرس را به دیگران منتقل می‌کنند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده تا ظهر امروز (چهاردهم تیرماه 99) تا کنون 237 هزار و 878 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 148 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 11 هزار و 408 نفر رسید.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان