تجلیل از مجری تلویزیون در روز رونمایی از سه‌گانه رادیو فرهنگ

معاون صدای رسانه‌ملی در آیین نکوداشت استاد اسماعیل آذر گفت: یکی از رسالت‌های رسانه پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است که علاوه بر برنامه‌سازی در رادیو در فضای مجازی نیز باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

تجلیل از مجری تلویزیون در روز رونمایی از سه‌گانه رادیو فرهنگ

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیین رونمایی از سه‌گانه رادیو فرهنگ در پاسداشت زبان و ادب فارسی شامل حریر سخن (مشاعره رادیویی)، پرنیان ادب (شعر و موسیقی) و قند مکرر (حکمت‌ها و پندهای ادبی) در استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو همزمان با چهاردهم تیر روز قلم، با حضور حمید شاه‌آبادی، معاون صدا، غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان فارسی، سرور بختی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو از تاجیکستان، مدیران شبکه‌های رادیویی و امیر اسماعیل آذر برگزار شد.

در ابتدای این برنامه کلیپی تصویری با صدای اسماعیل آذر برای حضار نمایش داده شد و اجرای این مراسم را بهروز رضوی بر عهده داشت.

استقلال فرهنگی از مهمترین ارکان استقلال و هویت ملی کشور

در این مراسم، حمید شا‌ه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی، با تبریک روز قلم گفت: امیدوارم این برنامه خدمتی کوچک و قدمی ارزشمند در این حوزه باشد. در شرایطی که نگرانی جدی برای فرسایش زبان فارسی وجود دارد، رسانه ملی وظیفه‌ای دو چندان دارد که تذکرات و هشدارهای مقام معظم رهبری، رسانه‌ملی گام‌های جدی در حوزه زبان و ادب فارسی برداشته و تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم و بر همین اساس از همه کارشناسان تقاضای یاری داریم و از شخصیت‌های فرهنگی رسانه‌ملی و رادیو می‌خواهم که در این راه رادیو را کمک کنند تا نقش خود را در حفظ و صیانت زبان فارسی به درستی انجام دهد.

وی ادامه داد: دوستان و همکاران من در حوزه فرهنگ اقدامات ارزشمندی انجام داده‌اند از جمله همین سه‌گانه که امروز با نام اسماعیل آذر زنده است. در این برنامه بیش از 3 هزار دقیقه در این سه بخش، تولید برنامه صورت گرفته و مورد استقبال قرار گرفته است. رادیو فرهنگ 6 برنامه دیگر نیز به زبان فارسی اختصاص داده که در این حوزه پیشتاز و موفق بوده است. از زمانی که دکتر حبیبی را در شبکه فرهنگ داریم بخش فعالیت‌های فرهنگی این شبکه به صورت جدی رشد پیدا کرده و شاهد اقدامات خوبی در این زمینه بوده‌ایم. البته در حوزه صیانت از ادب فارسی شبکه های رادیویی دیگر نیز فعال‌اند. بیش از 38 برنامه در مجموع شبکه‌های رادیویی به حوزه زبان فارسی در قالب برنامک و مسابقه و... اختصاص دارد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

شاه‌آبادی عنوان کرد: قطعاً استقلال فرهنگی یکی از مهم‌ترین ارکان استقلال و هویت ملی کشور است. بنابراین ما با تمام وجود باید در این حوزه فعالیت کنیم. اگر به تاریخچه فعالیت‌های رادیویی هم نگاه کنیم می‌بینیم که همواره دغدغه زبان فارسی در رادیو وجود داشته بزرگان رادیو در آن تلاش داشته و امروز حساسیت‌های آن مضاعف شده است. رشد تکنولوزی و فناوری‌های نوین یکی از ابزارهایی است که می‌توانست به خدمت زبان فارسی گرفته شود اما بخش ایجابی آن برای صیانت زبان فارسی به نسبت بخش سلبی آن به زبان آسب می‌رساند کمتر است بنابراین ما باید از ظرفیت فضای مجازی برای صیانت از زبان فارسی استفاده کنیم. این حرکت مخصوصاً با به کارگیری نوجوانان و جوانان می‌تواند صورت بگیرد شنوندگان رادیو از قدیم از رده سنی بزرگسال بوده‌اند و کمتر شاهد شنوندگان نوجوان بوده‌ایم. این حرکت باید از نسل جوان شروع شود و این نسل را باید با موضوع زبان فارسی درگیر کرد.

وی با بیان اینکه زبان یکی از ابعاد استقلال فرهنگی است و از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: امروز حساسیت‌ها بالاتر است چرا که توسعه تکنولوژی باعث شده تا وجه سلبی ترویج زبان فارسی بیش از ایجابی آن است و‌ لطمات بیشتری به زبان وارد می‌شود.

معاون صدای رسانه‌ملی یادآور شد: ما در سال های اخیر با دقت‌ها و تذکراتی که در این زمینه به همکارانمان در رادیو داشته‌ایم به شدت موضوع زبان فارسی را مورد توجه قرار گرفته و مجریان و گویندگان ما در این حوزه اشتباهات خود را به حداقل رسانده که این موضوع در مورد مهمانان و کارشناسانی که در برنامه‌ها حضور پیدا می‌کنند کمتر اتفاق افتاده است. امیدوارم اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته با راهنمایی دوستان و بزرگواران به بهترین شکل ادامه پیدا کند و برای رادیو روزگار بهتری رقم بخورد.

سنت مشاعره توسط آموزش و پرورش رشد و گسترش یابد

غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم گفت: خوشحالم که در مراسمی شرکت کرده‌ام که در آن زبان فارسی گرامی داشته می‌شود. از صدا و سیمای جمهوری اسلامی به جهت توجهی که به زبان و ادبیات فارسی دارد، به ویژه رادیو فرهنگ سپاسگزارم. رادیو فرهنگ نام با مسمایی است. اهل فرهنگ در ایران، قدر رادیو فرهنگ را می‌دانند. رادیو فرهنگ مونس اهل فرهنگ است. از اسماعیل آذر تشکر می‌کنم که در این سال‌ها مشوق کودکان و نوجوانان زیادی در حوزه شعر و ادب فارسی بوده است. زبان فارسی افتخار ما و رکن مهم از ملیت ایرانی و هویت ماست. همه دوستداران ایران و ایران‌زمین تاریخی، دوست‌دار زبان فارسی هستند. هرکس دوستدار ایران است، دوستدار زبان فارسی است و هر قدمی برای تقویت زبان فارسی برداشته شود قدمی در راه تحکیم هویت ایرانی است.

وی افزود: شعر در زبان فارسی سابقه‌ای به قدمت زبان فارسی دارد و از فرهنگ ما جدا نیست. در تاریخ ایران شعر نشانه فرهیختگی بوده و از روزگاران کهن در فرهنگ مردم ما نفوذ داشته است. از علما و مراجع بزرگ تا مردم کوچه و بازار افتخار می‌کردند که به فارسی شعر بگویند. به یاد دارم پسربچه‌ای 8 ساله بودم و خانمی را دیدم که سواد نداشت ولی با خود این شعر را زمزمه می‌کرد:

اگر در خواب می‌دیدم غم روز جدایی را

به دل هرگز نمی‌کردم خیال آشنایی را

و این یعنی شعر و ادبیات چقدر در فرهنگ نفوذ دارد.

حدادعادل ادامه داد: یکی از اسباب رواج شعر، مشاعره است که خوشبختانه صداوسیما به آن توجه دارد. مشاعره در کشورهای فارسی زبان از مدت‌ها پیش رواج داشته است. مثلاً در تاجیکستان بازی به نام «بیت بازی» داشتند. این نشانه رشد فرهنگ و زبان فارسی است. یکی از سرگرمی‌هایی که در دوران دبستان ما را به آن تشویق می‌کردند مشاعره بود. این سنت باید توسط آموزش و پرورش رشد و گسترش یابد. نباید از بچه‌ها انتظار داشت معنی همه اشعاری که حفظ می‌کنند را بدانند، همانند بچه‌هایی که قرآن را حفظ می‌کنند و در بزرگسالی می‌توانند معانی آن را بهتر بفهمند. مهم این است که کودکان، موسیقی شعر را لمس کنند و ذوق شعری و معنی وزن را بفهمند. اگر چنین باشد در بزرگسالی دیگر کلمه‌ای را اشتباه نمی‌خوانند. صداوسیما کار مبارکی می‌کند که در این حوزه فعال است و باید حفظ شود. تشویق کودکان و نوجوانان به شعر و مشاعره کاملاً بجاست. همان‌طور که وزن یعنی موسیقی شعر و خوشنویسی از شعر جدا نیست، موسیقی هم از شعر جدا نیست. شعرهای مجموعه پرنیان سخن، همه حکمت، درس زندگی، انسانیت و خداپرستی‌اند. فاصله از شعر فاصله از ارزش‌ها و حکمت‌هاست.

پس از آن از سه‌گانه رادیو فرهنگ با حضور حمید شاه‌آبادی، سرور بختی، محمدرضا جعفری‌جلوه، علیرضا حبیبی و اسماعیل آذر از سه‌گانه رادیو فرهنگ رونمایی شد و پس از امضای برگه یادبود اسماعیل آذر به او لوح تقدیر و هدایایی اهدا شد. همچنین در ادامه از کودکان و نوجوانانی که در حوزه مشاعره فعال بودند و در مراسم حضور داشتند تقدیر شد.

رادیو فرهنگ پیشتاز در برنامه‌سازی برای صیانت از زبان و ادبیات فارسی

علیرضا حبیبی، مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در این مراسم گفت: امروز به دلیل شرایط کرونا گوشه‌ای از جمعیت 200 و خرده‌ای نفره از دوستان و دوست داران مشاعره در این جمع حضور دارند. این مراسم قرار بود در اسفند ماه سال گذشته برگزار شود که به امروز موکول شد. برنامه‌های سه گانه ادب رادیو فرهنگ بخشی از مجموعه برنامه های معاونت صدا در پاسداشت زبان و ادب فارسی است که امروز به همراه رونمایی از این سه‌گانه از اسماعیل آذر نیز تقدیر خواهد شد.

وی افزود: برنامه «حریر سخن» عنوان برنامه‌ای است که مسابقه مشاعره است، جذابیت دارد و بیش از 200 کودک و نوجوان در این برنامه شرکت کرده‌اند که از هر گروه سنی 9 نفر به بخش نهایی راه یافته‌اند و امروز در این مراسم حضور دارند و از آنها تقدیر خواهیم کرد. قند مکرر نیز شامل بسته‌های کوتاه ادبی با روایت دلنشین اسماعیل آذر تهیه شده و برنامه پرنیان ادب نیز که آمیخته‌ای از شعر و موسیقی است در این مراسم رونمایی می‌شود. از اسماعیل آذر تقدیر ویژه می‌کنم که دلسوزانه به پاسداری از زبان و ادب فارسی پرداخته‌اند. همچنین از سرور بختی، رئیس مؤسسه اکو متشکرم که با همکاری‌های ایشان برنامه‌هایی در حوزه همگرایی زبان و ادب و فرهنگ فارسی در رادیو فرهنگ شروع خواهیم کرد. زبان فارسی خاستگاه فرهنگی ما است، ملتی که از زبانشان پاسداری کنند از فرهنگ خود پاسداری می‌کنند.

پس از آن کلیپی از پشت صحنه برنامه «حریر سخن» نمایش داده شد و پس از کلیپ یکی از نوجوانان به شاهنامه خوانی پرداخت.

فعالان حوزه فرهنگ در رادیو با دست خالی عشق را ضمیمه زندگی مردم می‌کنند

اسماعیل آذر نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: از غلامعلی حدادعادل که در این مراسم حضور دارد تشکر ویژه‌ای دارم، او انسان با معرفتی (هم معرف علمی و هم انسانی) است و همیشه یاری‌گر ما بوده است. فرهنگستان زبان فارسی نیز این روزها از همیشه پرمشغله‌تر است و به همت آقای عادل کارها را پیش می‌برد. سال گذشته با آقای شاه‌آبادی چندین جلسه مستمر در این حوزه داشتیم. در دوره‌ای که در رادیو بودم فهمیدم که چه شخصیت‌های بزرگ و دانایی در رادیو هستند. همه آنها تلاش می‌کنند و با دست خالی عشق ضمیمه زندگی ما می‌کنند. به نظرم رادیو در حال حاضر راه تکاملی خود را پیش می‌برد و برای همین است که دل ما اینجا بند است. از همه بزرگانی که در حوزه زبان فارسی در رادیو مشغول‌اند سپاسگزارم که در این راه چیزی کم نگذاشتند.

پس از آن اسماعیل آذر از کودکانی که برای مشاعره انتخاب شده بودند دعوت کرد روی سن بیایند و مشاعره‌ای کوتاه با آنها اجرا کرد. در پایان نیز گروه موسیقی «کوچه باغ» به اجرای موسیقی سنتی پرداختند.

آیین رونمایی از حریر سخن، پرنیان ادب و قند مکرر، سه برنامه ویژه رادیو فرهنگ در پاسداشت زبان فارسی و تقدیر از زحمات اسماعیل آذر با حضور غلامعلی حداد عادل مشاور مقام معظم رهبری و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حمید شاه‌آبادی معاون صدای رسانه‌ملی، سرور بختی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، ، سینا فروزش رئیس دانشکده ادبیات، علوم اجتماعی و روانشناسی دانشگاه آزاد، ان‌شاءالله رحمتی پژوهشگر، محمدجعفر محمدزاده مدیر رادیو ایران، علیرضا حبیبی سرپرست رادیو فرهنگ، مقصودی مدیر رادیو جوان، صدیقه اعتماد سعید مدیر رادیو سلامت، سیدغلامرضا میرحسینی مدیر رادیو ورزش، صحرا گرد رئیس رادیو تهران، جعفری جلوه رئیس شبکه دو سیما در استودیو هشت ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان