آخرین تحولات خاورمیانه

خروج ده‌ها دیپلمات آمریکایی از عربستان

بمباران مناطق شمالی عراق از سوی جنگنده‌های ترکیه، اعتراض شدید عراق به حملات ترکیه، انفجار بمب در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه و واکنش انگلیس به نامه ظریف خطاب به اروپا، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به خروج ده‌ها دیپلمات آمریکایی از عربستان نیز اشاره کرد.

بمباران مناطق شمالی عراق از سوی جنگنده‌های ترکیه، اعتراض شدید عراق به حملات ترکیه، انفجار بمب در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه و واکنش انگلیس به نامه ظریف خطاب به اروپا، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به خروج ده‌ها دیپلمات آمریکایی از عربستان نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ یک رسانه آمریکایی گزارش داده، ده‌ها دیپلمات آمریکا به همراه خانواده‌هایشان به دلیل گسترش شیوع کرونا در عربستان سعودی قصد دارند این کشور را ترک کنند.

آمریکا ده‌ها دیپلمات خود را به همراه خانواده‌های آنان به دلیل شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا در عربستان از این کشور خارج می‌کند.

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» شنبه گزارش داد، دیپلمات‌های آمریکایی و خانواده‌های آنان شنبه به دلیل افزایش مبتلایان به بیماری کووید-19 از این کشور خارج خواهند شد.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته خروج داوطلبانه کارکنان غیرضروری سفارت آمریکا را تأیید کرده بود. منابع آگاه به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند احتمال می‌رود دیپلمات‌های بیشتری طی هفته‌های آتی خاک عربستان سعودی را ترک کنند.

عربستان در یک ماه گذشته، مدام با رشد چشمگیر مبتلایان به کرونا و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به این ویروس دست به گریبان بوده است، به گونه ای که تاکنون نزدیک به 202 هزار نفر  مبتلای قطعی به کرونا تشخیص داده شده‌اند و از این میان، بیش از 1800 تن جان خود را در اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

بمباران مناطق شمالی عراق از سوی جنگنده‌های ترکیه

وزارت دفاع ترکیه در حساب توییتری خود با اشاره به بمباران مناطقی در شمال عراق نوشت: عصر روز گذشته 2 جنگنده اف-16 مواضع از پیش شناخته شده گروه‌های تروریستی (پ ک ک) در منطقه آواشین-باسیان در شمال عراق را منهدم کردند.

ترکیه طی هفته‌های گذشته عملیات‌ خود در شمال عراق علیه گروه پ ک ک را افزایش داده است.

خروج ده‌ها دیپلمات آمریکایی از عربستان/بمباران مناطق شمالی عراق از سوی جنگنده های ترکیه/ اعتراض شدید عراق به حملات ترکیه/ انفجار بمب در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه

در ابتدا عملیات هوایی پنجه عقاب و پس از آن عملیات زمینی پنجه ببر دنبال شد که هنوز هم ادامه دارد.

این عملیات با واکنش مقامات بغداد روبه رو شده، به طوری که سخنگوی وزارت خارجه عراق تهدید کرد که از ابزار اقتصادی و تجاری برای توقف حملات ترکیه به شمال عراق استفاده خواهد کرد.

اعتراض شدید عراق به حملات ترکیه

دولت عراق شامگاه شنبه بیانیه‌ای را درباره حملات ترکیه به خاک عراق منتشر کرد.

ترکیه از 14 ژوئن عملیات گسترده‌ای با نام «پنجه عقاب» و از 17 ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق با هدف نابودی عناصر گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است؛ اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

خروج ده‌ها دیپلمات آمریکایی از عربستان/بمباران مناطق شمالی عراق از سوی جنگنده های ترکیه/ اعتراض شدید عراق به حملات ترکیه/ انفجار بمب در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه

بر اساس گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، «احمد ملا طلال» سخنگوی نخست وزیری عراق شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای ترکیه مدتی است که دست به تجاوز مکرر به خاک عراق می‌زنند. ما در عین حال که این اقدامات را ـ که به روابط محکم و دیرینه بین دو ملت، ضربه می‌زند ـ محکوم می‌کنیم، خواهان توقف فوری این حملات هستیم که به صلح منطقه‌ای ضربه می‌زند؛ علاوه بر اینکه تعرض به حاکمیت، جان و اموال عراقی‌هاست».

این مقام عراقی خبر داد: «دولت عراق به سفیر ترکیه در بغداد دو نامه اعتراض آمیز رسمی و شدیداللحن تقدیم کرد که در آن تاکید شده است عراق برای تثبیت حق خود در مخالفت با این حملات و درخواست برای توقف آن در چارچوب قانون و منشورهای بین المللی عمل خواهد کرد».

سخنگوی نخست وزیر عراق ترکیه را مسئول حقوقی و اخلاقی تلفات جانی و مالی عراقی‌ها خواند و گفت: «این حملات همچنین نقض حاکمیت عراق و ثبات و تمامیت ارضی و امنیت ملت آن است».

طلال تصریح کرد: «در همین خصوص جامعه بین المللی باید گام‌هایی را به منظور تقویت ثبات در منطقه و پشتیبانی از حق حاکمیتی عراق در حفاظت از اراضی و سلامت مردم خود بردارد».

انفجار بمب در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه

رسانه‌ها به نقل از منابع گروه‌های مسلح در شمال سوریه از وقوع انفجار در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه خبر دادند.

شبکه العالم و وب‌سایت خبری «سریاناپرس» شامگاه شنبه گزارش دادند، این انفجار در نزدیکی پایگاه نظامیان آمریکایی در شهر «الشدادی» استان الحسکه رخ داده است؛ این دومین انفجار طی 24 ساعت گذشته در نزدیکی محل استقرار نظامیان آمریکایی حاضر در شمال سوریه است.

خروج ده‌ها دیپلمات آمریکایی از عربستان/بمباران مناطق شمالی عراق از سوی جنگنده های ترکیه/ اعتراض شدید عراق به حملات ترکیه/ انفجار بمب در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که بمبی در نزدیکی منطقه «کازیه عیسی العصمان» واقع در شهرک «الصبحه» استان دیروز الزور به هنگام عبور نظامیان آمریکایی منفجر شده است.

با تداوم حضور غیرقانونی نظامیان آمریکا در شمال سوریه و حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب در این منطقه، احساسات ضد آمریکایی شهروندان سوری با سد کردن راه در برابر این نظامیان و آتش زدن پرچم آمریکا روز به روز بیشتر می‌شود.

واکنش انگلیس به نامه ظریف خطاب به اروپا

وزارت خارجه انگلیس به نامه اخیر وزیر خارجه ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با «مکانیسم حل اختلافات در برجام» واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس ضمن تاکید بر پایبندی لندن به برجام در عین حال مدعی شد: این توافق با عدم پایبندی ایران در معرض خطر قرار گرفته است. اگر ایران خواستار منفعت از برجام است باید تعامل سازنده با طرح پیشنهادی سه کشور اروپایی (ساز و کار حل اختلاف) داشته و بر اساس توافق، تعهدات خود را اجرا کند.

این ادعای سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در حالی مطرح شده که با وجود پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای مندرج در برجام ـ که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در 14 گزارش خود این پایبندی را تایید کرده ـ کشورهای اروپایی عضو برجام هنوز به تعهدات خود پس از خروج یکجانبه آمریکا عمل نکرده‌اند.

روز گذشته سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود که محمد جواد ظریف در نامه‌ای به «جوزف بورل»؛ مسئول سیات خارجی اتحادیه اروپا یک بار دیگر موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند 36 برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد.

بعد از آن همچنین جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که نامه‌ای از محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دریافت کرده که در آن ایران درخواست کرده است مکانیسم حل اختلاف که از آن به عنوان «مکانیسم ماشه» یاد می‌شود، فعال شود.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه فرانسه، آلمان و انگلیس به تعهدات خود در چارچوب برجام وفادار نبوده‌اند، لذا ایران خواستار به راه افتادن مکانیزم حل اختلاف شده است تا به شکایتش رسیدگی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان