سردیس شهید سلیمانی و پوستر جشنواره‌های ذوالفقار و سردار آسمانی رونمایی شد

آیین رونمایی از پوستر جشنواره‌های ذوالفقار و سردار آسمانی و رونمایی از سردیس سردار سلیمانی، صبح امروز در تالار رودکی برگزار شد.

سردیس شهید سلیمانی و پوستر جشنواره‌های ذوالفقار و سردار آسمانی رونمایی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین رونمایی از سردیس سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، صبح امروز یکشنبه 15 تیر 1399 در تالار رودکی برگزار شد. در این مراسم به طور همزمان از پوستر جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی ذوالفقار و ملی تئاتر سردار آسمانی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت اله سیدمحمدعلی موسوی جزایری، خانواده گرانقدر شهید سلیمانی، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی و چندتن دیگر از مسئولان رونمایی شد.

ارتباط ویدیویی با استان خوزستان

20 اسفند 1397 رهبر انقلاب، بالاترین نشان نظامی یعنی نشانِ ذوالفقار را به سردار سلیمانی تقدیم کرد. مسئولان استان خوزستان بر اساس عنوانِ این نشان، جشنواره‌ای هنری را با عنوان «ذوالفقار» طراحی کرده‌اند. در این مراسم و با ارتباط زنده ویدیویی از پوستر این جشنواره رونمایی شد.

شریعتی استاندار خوزستان، جوربند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، حجت الاسلام موسوی فرد امام جمعه اهواز و سردار شاهوارپور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر؛ مسئولانی بودند که در استان خوزستان و برای این مراسم حضور داشتند.

محبوبیتی فراتر از مرزهای ایران

در ابتدای این ارتباط زنده ویدیویی، حجت الاسلام موسوی فرد امام جمعه اهواز در سخنانی گفت: سردار سلیمانی در چند دهه گذشته آنچنان جانفشانی برای ایران و اسلام داشت که در میان مردم ایران به محبوبیتِ بسیاری رسید. در چند دهه گذشته چنین محبوبیتی در میان مردم کم‌نظیر بود. این محبوبیت حتی فراتر از مرزهای ایران هم رفت و بسیاری از عاشقان عدالت در دیگر کشورها هم به سردار سلیمانی عشق می‌ورزیدند.

سردار سلیمانی برای خوزستان خیر و برکت داشت

شریعتی استاندار خوزستان در سخنانی گفت: سردار سلیمانی در زمان حیاتش، همواره برای خوزستان خیر و برکت داشت. در زمان هشت سال دفاع مقدس حضور ایشان در موفقیت رزمندگان اسلام بسیار موثر بود. در سیلِ سال 1398 هم سردار سلیمانی و یارانش به کمک مردم خوزستان آمدند و در مهار سیل نقش مهمی داشتند.

وی ادامه داد: اکنون در آستانه برگزاری جشنواره «ذوالفقار» امیدواریم این جشنواره هم برای هنر و فرهنگ ایران زمین، پر از خیر و برکت باشد.

در پایان این ارتباط ویدیوییِ زنده، از پوسترِ جشنواره «ذوالفقار» رونمایی شد.

در محاصره به روایت موسیقی

در بخش بعدی این مراسم گروهی از نوازندگان، قطعه «در محاصره» را اجرا کردند. سال گذشته محمد معتمدی آواز «در محاصره» را خواند. این آواز موضوعش درباره مقاومت در دوران حصر آبادان بود. در بخشی از مراسم امروز، گروهی از نوازندگان، روی صحنه آمدند و موسیقیِ قطعه «در محاصره» را اجرا کردند.

بهراد سوپوکیان، احمدمقدسی‌زاده، امیرحسین طاعی، کوروش کشاورز، عادل اصغرزاده، شمیم مینو، سارا پارسایی و کیارش بکتاشیان نوازندگانی بودند که «در محاصره» را اجرا کردند.

رونمایی از پوستر جشنواره «سردار آسمانی» در کرمان

بخش بعدی این مراسم به ارتباط زنده ویدیویی با استان کرمان اختصاص داشت. این ارتباط ویدیویی برای رونمایی از پوستر دومین جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» شکل گرفت.

علیزاده: این جشنواره قرار است با سه موضوعِ تئاتر خیابانی، تئاتر صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی برگزار شود. این جشنواره تا پایان شهریورماه به دریافت آثار اختصاص دارد و خودِ جشنواره هم در دی ماه برگزار می‌شود.

در این بخش از برنامه با حضور نماینده ولی فقیه در استاد کرمان، استاندار کرمان و دیگر مسئولان این استان از پوستر جشنواره تئاتر «سردار آسمانی» رونمایی شد.

موسیقی در بیات ترک

مسعود آذین، کیارش بکتاشیان، فردین میرزاحسینی، کاوه محمدیان و علی عابدین اعضای گروهی بودند که در این برنامه به اجرای قطعه‌های در آواز بیات ترک پرداختند.

شهید سلیمانی باشکوه زیست، با شکوه رفت و با شکوه خواهد ماند

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها سخنران حاضر در تالار رودکی بود. متن صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

وقتی حضرت امام رحلت کردند، یکی از نشریات روشنفکری آن زمان تیتر زده بود که؛ «با شکوه آمد و با شکوه رفت» امروز می‌توان از این تیتر اقتباس کرد که شهید سلیمانی با شکوه زیست، با شکوه رفت و با شکوه باقی خواهد ماند. این ماجرا رمز و رازی دارد و سِر و سیرتی دارد.

خداوند یک معیت عام دارد که فراگیر هستی است و معیت خاص دارد که مخصوص خواص است. تقوا مهم‌ترین معیت خداوند برای انسان‌های خاص است. به تعبیر مقام معظم رهبری، تقوا به معنای مراعات در حال عمل است. چنین فردی نشسته نیست و حرکت دارد.

ویژگی دوم احسان است. احسان را نه تنها کار خوب انجام دادن که کار خوب را خوب انجام دادن تعریف کرده اند. وقتی انسانی متقی شد و محسن، معیت الهی او را فرا می‌گیرد.

زندگی سردار سلیمانی مصداق داشتنِ این دو مورد است. مراقبت پویا و مراعات در حال عمل و مراعات در حال حرکت؛ از مهم‌ترین ویژگی‌های سردار سلیمانی است. اینکه انسان دنبال نام نباشد و هوا و هوس‌ها او را فرا نگیرد. شهید سلیمانی این بود.

40 سال چه کسی از او داعیه‌ای برای منیت دیده است. با همه تلاش‌ها و فرماندهی‌ها، داعیه‌ای از او دیده نمی‌شد. مراعات حدود شرعی و اخلاقی از مهم‌ترین ویژگی‌های او بود.

اینکه در سخت‌ترین لحظه‌های کارزار، انسان حدود شرعی را فراموش نکند، کار ساده‌ای نیست. اینکه انسان در آن لحظه‌ها مهار نفس کند، کار راحتی نیست. زندگی سردار سلیمانی تبلوری از احسان بود. او 40 سال بدون وقفه در حال جهاد بود.

شهید سلیمانی مردمی بود، مردمی زیست و به همین جهت هم مردم نسبت به او ادای دین دارند. با مردم راحت بود. هر کسی بدون فاصله و حجاب می‌توانست او را بیابد و دردش را بگوید و به درمانش برسد.

شهید سلیمانی با دفاع مقدس جان گرفت، خود را یافت و برکات وجودیش همه‌گیر شد. امسال دیگر او در میان ما نیست اما حیاتش پربرکت‌تر ادامه دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌هایی که پیش رو دارد، افتخار خود می‌داند که جایگاه سردار سلیمانی را پاس بدارد. استان‌های خوزستان و کرمان دوبال این حرکت‌اند.
امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتواند گام‌های مؤثری در توسعه و ترویجِ اندیشه‌های شهید سلیمانی داشته باشد.

در پایان تابلویی برای اهدا به خانواده سردار سلیمانی تهیه شده بود که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری، معاون هنری وزیر ارشاد و آقای قدک‌ساز خالق این اثر، آن را به خانواده شهید سلیمان تقدیم کردند.

آخرین بخش این مراسم به رونمایی از سردیس سردار قاسم سلیمانی در محوطه تالار وحدت اختصاص داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان