توصیه های مهم وزیر کشور به صداوسیما و دستگاه‌های متولی فرهنگ درباره عفاف و حجاب

وزیر کشور با اشاره به اینکه ذات فرهنگ، جامعیت و عمومیت آن است، تأکید کرد: امر فرهنگ و موضوع حجاب و عفاف، موضوعی کاملاً اجتماعی است و موضوعات اجتماعی را تنها با راه‌حل های اجتماعی و با مشارکت عموم مردم می توانیم پیش ببریم.

توصیه های مهم وزیر کشور به صداوسیما و دستگاه‌های متولی فرهنگ درباره عفاف و حجاب

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، صد و سی‌ و دومین نشست شورای اجتماعی کشور عصر یکشنبه با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و نمایندگان ارشد دستگاه‌ها و نهادهای عضو این شورا، در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور پس از استماع گزارش دستگاه‌های مسؤول از جمله نیروی انتظامی، بسیج و صداو سیما، در خصوص آخرین اقدامات و برنامه‌های انجام شده در حوزه حجاب و عفاف، ضمن ابراز امیدواری از مؤثربودن نتایج اقدامات انجام شده، گفت: موضوع حجاب و عفاف موضوعی کاملاً فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و اجتماعی است که در بسترهای مختلف زمینه ظهور و بروز پیدا کرده است. از جمله اینکه در مواردی ابعاد سیاسی و در برخی موارد، ابعاد اجتماعی موضوع نمود بیشتری داشته و البته مباحث اقتصادی نیز در این راستا مطرح است. به علاوه دشمنان نیز از این موضوع در مقاطع مختلف سوء استفاده می کنند.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه در موضوع حجاب و عفاف، باید استمرار برنامه‌های میان مدت و دراز مدت را در نظر داشت، اظهار کرد: این موضوع در تمامی جلسات شورای اجتماعی که به مسأله حجاب و عفاف پرداخته شده، مورد تأکید بوده است.

وزیر کشور افزود: همه دستگاه‌های اجرایی متولی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای و هنری کشور متناسب با وظایف ذاتی که در قوانین مصرح برای آنها قید شده، امر فرهنگ‌سازی این موضوع و تقویت باورها و انگیزه‌های دینی و اخلاقی را کماکان برعهده دارند و نظارت و گزارش مسؤولان این حوزه بایستی شامل این وظایف و مأموریت ها و عملکردها باشد.

رحمانی‌فضلی به نقش صداو سیما در تقویت ارزش‌ها و باورهای اخلاقی و اعتقادی فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرد و گفت: مسؤولیت صدا و سیما در این زمینه غیر قابل کتمان است و همواره مورد تأکید بوده که صدا و سیما در این مسیر پیشتاز باشد.

وی افزود: همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دامنه وسیع فعالیت در حوزه کتاب، فیلم، تئاتر، سینما و هنر می‌تواند نقش بسیار بالایی ایفا کند که البته این کار انجام می شود اما باید ضمن ارائه گزارش اقدامات؛ نوآوری ها و خلاقیت‌ها و طرح‌های جدیدی نیز ارائه کنند.

 رحمانی فضلی در ادامه، آموزش و پرورش را نهاد اصلی آموزش و تربیت کودکان کشور در موضوع حجاب و عفاف برشمرد و گفت: آموزش و پرورش وظیفه تربیت کودکان بعد از خانواده و البته مؤثرتر از خانواده را برعهده دارد که باید این نقش را ایفا کند.

وزیر کشور همچنین به نقش حوزه های علمیه، علما و دانشمندان علمی و دینی در تقویت حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: به هر حال اساس و پایه اعتقادات دینی مردم مبتنی بر چشمه جوشانی است که در حوزه ها و حریم علمای دینی جریان دارد.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به اینکه «مقرر شده در جلسات نشست شورای اجتماعی کشور به صورت مستمر از نهادها و دستگاهها در موضوع حجاب و عفاف گزارش بگیریم» عنوان کرد: در جلسات بعدی شورای اجتماعی، نهادها و دستگاه‌های مسؤول در امر حجاب و عفاف با تقسیم بندی در حوزه های عملیاتی، گزارشی از برنامه‌ها، عملکردها، موفقیت‌ها و یا عدم توفیقات و موانع را ارائه کنند تا سایر نهادها هم در جریان اقدامات آنها قرار گیرند.

وی با بیان اینکه «امور فرهنگی نیازمند برنامه بلندمدت، مستمر و متناسب با شرایط و فضاهایی است که هر لحظه در حال تغییر است» گفت: زمانی سرعت تغییر فضای اخلاقی، رفتاری و اعتقادی و اجتماعی بسیار پایین بود و تنوع و نوآوری کمی وجود داشت اما اکنون با وجود فضای مجازی و امکان و تجهیزاتی که فناوری های نوین در حوزه های مختلف در اختیار مردم قرار داده، زمینه ظهور و بروز پرحجم هرنوع سلیقه فرهنگی در جامعه ایجاد شده و محدودیت سازی به معنای اینکه هر کس موظف به انجام امر ثابتی باشد، محقق نمی شود و جواب نمی گیرد.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه باید جلوی موارد آسیب رسان و موانع تعالی و رشد اخلاق را بگیریم و بستر را آماده و شرایط را سهل و تسهیلات را برقرار کنیم تا بتوانیم در یک شرایط مناسب پیش رویم، افزود: در مسیر این هدف، طریق، ابزار و تجهیزات باید به کمک بیاید تا بتوانیم این کار را به نحو احسن انجام دهیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه ذات فرهنگ، جامعیت و عمومیت است، تأکید کرد: امر فرهنگ و موضوع حجاب و عفاف موضوعی کاملاً اجتماعی است و موضوعات اجتماعی را تنها با راه‌حل های اجتماعی و با مشارکت عموم مردم می توانیم پیش ببریم.

وی با تأکید بر اینکه «اگر همراهی، همدلی و باور و اعتقادات مردم را در نظر نگیریم، موفق نمی شویم» اظهار کرد: باید از همه ظرفیتهای مردمی، چه در قالب تشکل‌ها، سمن‌ها، هیأت‌ها، مساجد، و چه در قالب فردی کمک بگیریم.

 وزیر کشور با اشاره به اقدامات خوب و مؤثر نیروی انتظامی در طرح ناظر، گفت: 90 درصد انرژی در بخش های ایجابی و فرهنگ سازی موضوع حجاب و عفاف گذاشته می شود و 10 درصد نیز برای از بین بردن موانع و شبکه های نامطلوب است که از سوی دشمنان و رسانه های معاند دنبال می شود و در جهت ایجاد فضای نامطلوب در کشور سعایت می کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به اقداماتی خوبی که در حوزه اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در سواحل شمال کشور انجام شده، اظهار کرد: آزادسازی سواحل از سال گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از 80 درصد آزاد شده است که با این اقدامات، می توان مراکز بیشتری را در دسترس مردم و مراکز فرهنگی برای بهره مندی بیشتر از سواحل قرار داد. بسیج متولی این امر است و سایر دستگاه‌ها به عنوان معین و همکار بسیج هستند و باید در این مسیر نیز از مشارکت مردم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه «بارها تأکید شده که چادر حجاب برتر است و البته در موضوع حجاب، رعایت موازین شرعی و اعتقادی و اخلاقی اصالت دارد و نوع و طرح و رنگ فاقد اصالت است» گفت: تنوع حجاب در ایران با توجه به تنوع جغرافیایی و فرهنگی و قومی و نژادی به صورت طبیعی در انطباق کاملاً مقبولی میان ارزش‌های دینی و اعتقادی و شرایط منطقه ای در بستر زمان و تاریخ بوده است و باید به اینها احترام بگذاریم.

وزیر کشور به تولید و عرضه چادر مشکی در کشور اشاره کرد و گفت: جلسه ای در این خصوص با حضور دستگاه‌ها و نهادهای مسؤول از سوی معاونت اقتصادی وزارت کشور تشکیل می شود تا ضمن فعال کردن ظرفیت موجود کشور، شاهد افزایش ظرفیت تولید کشور و تأمین مواد اولیه نیز در این عرصه باشیم.

 27215
 
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان