قطع رادیو دری یعنی واگذاری هرچه بیشتر افغانستان به رسانه‌های آمریکایی

کارشناس مسائل شبه قاره و افغانستان در واکنش به قطع رادیو دری، گفت: قطعاً این کار یعنی میدان را &#۱۶۰;قدم به قدم بیشتر به آمریکا واگذار می‌کنیم و از این جنبه دچار لطمات جبران‌ناپذیری می‌شویم.

قطع رادیو دری یعنی واگذاری هرچه بیشتر افغانستان به رسانه‌های آمریکایی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در پی قطع موج اف.ام رادیو دری معاونت برون مرزی صداوسیما در افغانستان که بر اثر انباشت بدهی ارزی رسانه ملی به رله‌کننده این رادیو صورت گرفت، یک کارشناس مسائل افغانستان در واکنش به این اتفاق بعد از 40 سال فعالیت و با توجه به اینکه کشور افغانستان جزو حوزه‌های امنیتی مرتبط با امنیت ملی ایران است، گفت: این که ما بعد از سال‌ها همراهی در برهه‌های مختلف با این کشور، عملاً به راحتی این حوزه را واگذار می‌کنیم و قدم به قدم آن را بیشتر به آمریکا می‌سپاریم،  ما را دچار لطماتی جبران‌ناپذیر می‌کند.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره و افغانستان با عنوان اینکه قطع رادیو دری به دلیل تراکم بدهی ارزی تأمین نشده از سوی نهادهای خارج از صداوسیما در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاد، گفت: زمانی که به هر حال به شدت نیاز است که مناسبات دو ملت مسلمان با داشتن تاریخ، فرهنگ و زبان مشترک در بالاترین سطح خود باشد، به یکباره این صدا قطع می‌شود. این اواخر شاهد بودیم که به دلایل مختلفی دو طرف در ارتباط با مهاجران و مسائل دیگر مثل قاچاق مواد مخدر، رفت و آمدهای غیرقانونی و مسائلی از این دست دچار اختلاف‌نظر شدند. در این شرایط قطع کردن موج اف.ام رادیو دری که آن را برای مردم افغانستان در دسترس می‌ساخت، بسیار به ضرر آن مناسبات دوستانه‌ای که انتظار می‌رود بین دو ملت و دو کشور دوست وجود داشته باشد، تمام خواهد شد.

ملازهی در پاسخ به این سؤال که  مردم افغانستان به خاطر قرابت‌های فرهنگی و زبانی که با ایران دارند و استقبالی که از این رادیو در طی این 40 سال داشته‌اند، چه واکنشی نسبت به این موضوع خواهند داشت، گفت: به نظرم چون در شرایط بدی این اتفاق افتاده  است و برخی آشوبگران که تحت تأثیر رسانه‌های غربی و آمریکایی‌اند حتی پرچم ایران را آتش زده‌اند، با توجه به حوادثی که پیش آمده قطع رادیو دری عواقب بدی خواهد داشت.

وی با عنوان اینکه گستردگی حرکتی که طی این سال‌ها از سوی شبکه‌های برون‌مرزی اتفاق افتاده هزینه‌بر است، گفت: گستردگی حرکتی که انجام شده هزینه‌بر است، به خصوص در برنامه‌سازی و نیرو یک سری اعمال سلیقه‌های خاص هم می‌شود، هزینه مطابق با آن چیزی که انتظار می‌رود هماهنگ نیست، یعنی با این بودجه اندکی که درنظر گرفته شده برای هریک از این شبکه‌ها نمی‌توان کاری در کلاس رسانه‌ جهانی انجام داد. دولت باید در بودجه‌ریزی سال 99 به این شبکه‌ها توجه ویژه‌تری داشته باشد. زیرا با این همه هزینه‌ای که طی 40 سال گذشته برای جذب کثیری از شنوندگان و بینندگان در خارج از کشور صورت گرفته است، قطع شدن یکباره این صدا در مورد برخی شبکه‌های برون‌مرزی از بعضی ماهواره‌ها یا همین قطع اف.ام رادیو دری به نظرم جای افسوس دارد.

 این کارشناس حوزه افغانستان و شبه قاره با توجه دادن به اینکه افغانستان جزو حوزه‌های امنیتی مرتبط با امنیت ملی ایران بوده و ما نباید بعد از 40 سال همراهی در برهه‌های مختلف این کشور، عملاً به راحتی این حوزه را واگذار کنیم، تأکید کرد قطعاً این کار یعنی میدان را  قدم به قدم بیشتر به آمریکا واگذار می‌کنیم و از این جنبه دچار لطمات جبران‌ناپذیری می‌شویم.

وی گفت: این‌ها همه تحلیلی‌های درستی است که از این اتفاق می‌توان داشت، اما زیاد نباید بدبین بود، چون واقعیتش این است که افغانستان و ایران مشترکاتی دارند و در طول تاریخ یک کشور واحد بوده‌اند، در دوران اسلامی حتی اولین حکومت‌های ایرانی در زمان سلجوقیان و خوارزمیان در همین منطقه افغانستان شکل گرفته‌اند. وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حتی احیای زبان فارسی واقعاً در همین منطقه تاجیکستان و توسط تاجیک‌ها صورت گرفته بود که بخشی از  همین تاجیک‌ها الان در افغانستان زندگی می‌کنند. بنابراین پیوندهای تاریخی دو ملت به نظرم قوی‌تر از این است که این نوع حرکت‌های مقطعی بتواند در کلیت مناسبات فرهنگی و دینی تأثیر خاصی بر جای بگذارد. هر چند در این مقطع حساس نباید این اتفاق می‌افتاد، زیرا مدت‌هاست تبلیغات در افغانستان به انگلیسی زبان‌ها واگذار شده است و اندک پایگاه‌های فرهنگ مقاومت نباید به این آسانی به رقیب واگذار شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان