یادداشت؛ چند نکته درباره انتخاب هیئت امنای مؤسسه جدید وزارت ارشاد

مدیر انتشارات قدر ولایت در یادداشتی انتقاداتی را نسبت به انتخاب هیئت امنای مؤسسه جدید وزارت فرهنگ و اراشد اسلامی که از ادغام سه مؤسسه تابعه معاونت فرهنگی حاصل شده است‌، مطرح کرد.

یادداشت؛ چند نکته درباره انتخاب هیئت امنای مؤسسه جدید وزارت ارشاد

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، احمد عطایی مدیر انتشارات قدر ولایت، در یادداشتی نسبت به انتخاب اعضای هیئت امنای مؤسسه جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاداتی را مطرح کرد. متن یادداشت عطایی به این شرح است:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی و انتخاب 11 تن به عنوان اعضای هیئت امنای مؤسسۀ ادغامی (خانۀ کتاب، بنیاد ادبیات داستانی، مؤسسۀ نمایشگاه‌های فرهنگی ایران) به بحث‌هایی که در خصوص ادغام این موسسات بود به نوعی صحه‌گذارد. بحث‌هایی که ریشۀ اغلب آن‌ها غیبت کار کارشناسیِ بدون شائبۀ گروه‌گرایی و تحمیل مدیریت بسته‌نگر در ادغام این مؤسسه بود.

نگاهی به اسامی این 11 تن نشان می‌دهد که:

1. افراد انتخاب شده عمدتاً چهره‌های مدیریتی هستند و نه تخصصی. چهره‌های مدیریتی که بعضاً به شدت وابستگی جناحی دارند و به‌عنوان حضور یک جریان سیاسی خاص در کلیۀ فرایندهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناخته می‌شوند.

2. در هیئت امنای معرفی شده غلبه با شخصیت‌های وابسته به ارشاد است. در حالی که این مسئله امری تخصصی است اما حاکمیتِ سیستم ارشاد را بیشتر به رخ می‌کشد. در حالی‌که تنها در هیئت امنای سابق بنیاد ادبیات داستانی ما شاهد حضور 9 نفر نویسنده با مدرک الف از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم، اما در این هیئت تنها یک نویسنده و یک شاعر طنزپرداز حضور دارند.

3. در این جمع از تشکل‌های نشری و قلمی و نهادهایی که جایگاه و نقش مهمی در فرهنگ و ادبیات کشور دارند، کسی انتخاب نشده است. حضور افراد از تشکل‌های مختلف می‌توانست صبغۀ فراگیر بودن این مؤسسه و نگاه غیر جناحی آن را تقویت و به کارآمدی و امکان موفقیت آن بیافزاید.

این هیئت به احتمال قوی کارایی چندانی نخواهد داشت و حاشیه‌هایی بر آن سایه خواهد افکند که متأسفانه دودش به چشم اهالی فرهنگ و ادبیات خواهد رفت و بر مظلومیت آنان خواهد افزود و رها شدگی فرهنگ ملی و اسلامی و خواب سنگین جناح حاکم بر فرهنگ را بیش از پیش نمایان خواهند ساخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان