کمیته تخصصی رفع مشکلات زیست محیطی شمیرانات تشکیل می‌شود

تهران- ایرنا- نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عمده مشکلات شمیرانات در حوزه زیست محیطی است از تشکیل کمیته‌ای تخصصی برای حل و فصل ریشه‌ای این مشکلات با حضور نمایندگان مردم و مسئولان منطقه خبر داد.

کمیته تخصصی رفع مشکلات زیست محیطی شمیرانات تشکیل می‌شود

سیمه رفیعی روز دوشنبه در جلسه بررسی مشکلات شهرستان که با حضور جمعی از نمایندگان مجلس تهران، مدیران کل استان و مسئولان محلی در محل گلخانه لواسان برگزار شد، بیان داشت: قشر مرفه و ضعیف و به اصلاح اشرافی و ژن خوب در کنار اهالی کمتر برخوردار به خوبی در شمیرانات نمایان است.

وی در واکنش به اعتراض نسبت به محدودیت‌های محیط زیست و مصوبه شورای عالی امنیت ملی (در خصوص صیانت از سد لتیان یکی از مهمترین منابع تامین کننده آب شرب تهران) تصریح کرد: اگر به منظور اقتصاد مقطعی و منافع زودگذر شخصی مجوزات صادر شوند، نعمت آب و هوای منطقه و شریان حیاتی تهران حفظ نخواهد شد؛ لذا باید تدبیری اتخاذ شود تا منافع مردم با حفظ سرمایه‌های طبیعی ممکن شود.

زیرساخت‌های فرهنگی در اجرای طرح‌های گردشگری فراموش نشود

حجت الاسلام سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به حضور گردشگران بسیار در این منطقه بر لزوم پیوست فرهنگی طرح‌های گردشگری و شهری منطقه تاکید کرد.

قوانین محیط زیستی مهم‌ترین مشکل شمیرانات است

فرماندار شمیرانات گفت: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد اراضی شهرستان در مناطق چهارگانه محیط زیست واقع شده است، محدودیت‌های اعمالی این سازمان عرصه را بر اهالی تنگ کرده است.

سید مهدی ساداتی افزود: برای حل اهم مشکل شمیرانات و رضایتمندی مردم، بازبینی و اصلاح مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای حفاظت از آب سد لتیان از مطالبات مهم مدیریت شهرستان است.

وی تصریح کرد: این مصوبه و تعیین حریم کیفی 150 متری رودخانه امکان ساخت و ساز به هیچکس را نمی‌دهد و اهالی که از قدیم ساکن منطقه بودند از حق درجاسازی و بازسازی بناهای موجود خود نیز محروم شده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به موقعیت جغرافیایی شمیرانات خاطرنشان کرد: بخش‌های لواسانات و رودبار قصران از شرایط خاصی برخوردار هستند که در فصول مختلف سال با حوادثی مثل ریزش سنگ، رانش جاده، سیلاب، سقوط بهمن و ... مواجه می‌شوند؛ لذا ایمن سازی و بهسازی جاده‌های دسترسی بویژه با حضور جمعیت بالای گردشگران از دیگر اولویت‌های طرح‌های شهرستان به شمار می‌آید که نیازمند نگاه ویژه و اعتبارات ملی است.

فرماندار شمیرانات تاکید کرد: خط قرمز ما مردم و رعایت قوانین هستند؛ تمام تلاش مسئولان شهرستان نیز باید در زمینه جذب اعتماد عمومی و خدمت صادقانه به حرکت کنند.

ساداتی با اشاره به اقدامات مدیریتی شمیرانات برای مقابله با کرونا به عدم حضور شهروندان در نقاط بی‌شمار تفرجگاهی منطقه اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای طرح مواسات و تاکید مقام معظم رهبری با تلاش و پیگیری موثر نواحی مقاومت بسیج الغدیر، جماران و امیرالمومنین (ع)، ائمه جمعه و خیران توانستیم بسته‌های معیشتی به ارزش ریالی 20 میلیارد تومان برای نیازمندانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند، توزیع کنیم.

محیط زیست با طرح‌های عام المنفعه مخالفتی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: در شمیرانات دو منطقه حفاظت شده ورجین و البرز مرکزی وجود دارد که گلایمندی‌ها در واقع نشان از از حسن انجام وظیفه محیط زیست دارد؛ بخشی از حریم رودخانه جاجرود در حوزه محیط زیست است که فکر می‌کنم با اهمیت آب این رودخانه و سد لتیان این حفاظت‌ها ضروری و منطقی است.

سعید محمودی خاطرنشان کرد: اگر پیش از اجرای تصفیه خانه و مواردی که وزارت نیرو ملزم به انجام آنها شده است، ساخت و ساز در این محدوده صورت بگیرد قطعاً فاضلاب به منبع تامین کننده آب شرب پایتخت ریخته و مسلماً باید از بروز این پدیده جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: ما حافظ محیط زیست برای نسل حاضر و نسل‌های آینده هستیم اما در طرح‌های عام‌المنفعه نیز از انعطافات قانونی در راستای رفاه مردم استفاده می‌کنیم. در شمیرانات نیز اخیراً در دو طرح جامع شهر شمشک دربندسر و احداث جاده جنگل (لواسان بزرگ به لواسان کوچک) کمال همکاری را داشته‌ایم.

دستورالعمل‌های یکسان در تمام مناطق قابلیت اجرایی ندارند

بخشدار لواسانات با اشاره به مشکلات حوزه کشاورزی گفت: قیمت بالای زمین در این مناطق منجر به کاهش انگیزه کشاورزان به کشت و کار شده است و متاسفانه به سمت فروش اراضی کشاورزی حرکت می‌کنند که در این صورت با چالش ویلاسازی و ساخت و سازهای غیرمجاز خریداران نیز مواجه می‌شویم.

حمید دانش آموز افزود: جهاد کشاورزی طبق دستورالعملی که در اختیار دارد، اجازه دیوارکشی هم به کشاورزان نمی‌دهد چرا که متراژ زمین‌های کشاورزی در منطقه پائین و خرد هست ولی این مجوز به زمین‌های بالای یکهزار و 500 متر و دارای سند 6 دنگ تعلق می‌گیرد که این عامل نیز کشاورزان را آزار می‌دهد.

تمام شمیرانات کاخ نشین نیستند، کوخ نشین هم داریم

رئیس شورای شهرستان شمیرانات با اشاره به مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای حفظ و صیانت از سید لتیان، منبع تامین کننده آب شرب تهران اظهار داشت: این مصوبه وظایفی برای دولت و مردم مشخص کرده است، که بالغ بر 20 سال است تنها مردم به آن عمل می‌کنند!

کمال‌الدین محمدیان تصریح کرد: قرار بر این بود برای جلوگیری از آلودگی آب، دولت ظرف 2 سال به بهسازی رودخانه جاجرود بپردازد و مردم نیز در این مدت ساخت و سازی انجام ندهند اما علیرغم این محدودیت برای اهالی همچنان دولت به وظایف خود عمل نکرده است، و ما خواستار اصلاح این مصوبه برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم هستیم.

وی گفت: مصوبه مذکور شهروندان را به ساخت و ساز غیرمجاز ترغیب و مشکلات شهرستان را مضاعف کرده است.

نماینده مردم شمیرانات در شورای اسلامی شهرستان با بیان اینکه وجوهات و درآمدهای شمیرانات به منطقه بازنمی‌گردد خاطرنشان کرد: اگر پول ما پس از واریز به خزانه بازگردد برای هزینه های مرتفع سازی مشکلات آموزش و پرورش، ایمن‌سازی جاده‌های شهرستان و ... طلب بودجه و اعتبار نخواهیم داشت.

محمدیان تاکید کرد: نگاه عمومی مسئولان و مردم به شمیرانات باید اصلاح شود؛ تمام ساکنان منطقه مرفه و کاخ نشین نیستند!

مبارزه با فساد، منجر به افزایش اعتماد مردم شده است

امام جمعه بخش رودبار قصران نیز در جلسه بیان داشت: مردم کشور ما با وجود تحریمات ظالمانه استکبار جهانی، مشکلات اقتصادی و حال بیماری کرونا زندگی سختی را تجربه می‌کنند که این وظیفه را بر ما و مسئولان سنگین‌تر می‌کند تا تلاش مضاعف در راه خدمت خالصانه به اسلام، انقلاب و مردم تلاش کنیم.

حجت الاسلام سید مجتبی حسنی ضمن تشکر از قوه قضائیه و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی تاکید کرد: ورود جدی به تخلفات و مبارزه با فساد، امید را به جامعه بازگردانده و افزایش اعتماد عمومی لمس می‌شود.


براساس این گزارش، حضور در این جلسه و بازدید از روستای کند علیا و آرامستان تپه سرخه از برنامه‌های امروز سید محمود نبویان، مجتبی توانگر، علی خضریان، عبدالحسین روح الامینی، سمیه رفیعی، فاطمه قاسم‌ پور، مجتبی رضاخواه و زهره سادات لاجوردی، نمایندگان حاضر مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس یازدهم شورای اسلامی بود.

شهرستان گردشگری شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از 4 شهر شمیران (منطقه یک و شمال و شرق منطقه دو تهران) لواسان، اوشان فشم میگون، شمشک دربندسر و 36 روستا از توابع بخش‌های لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی بالغ بر 600 هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت گستره شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان