خسارت سنگین و میلیاردی صادرکنندگان میوه آذربایجان‌غربی از قوانین جدید ترکیه

نایب رییس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرداری ارومیه گفت: افزایش ۳ برابری هزینه گمرکی ترکیه آن هم بدون اطلاع قبلی، ضرر هنگفتی به صادر کنندگان میوه استان آذربایجان‌غربی زد و متاسفانه هیچ یک از مسئولین جواب قانع کننده‌ای به این موضوع نمی‌دهند.

خسارت سنگین و میلیاردی صادرکنندگان میوه آذربایجان‌غربی از قوانین جدید ترکیه

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، رحمت تقی‌زاده در جمع خبرنگاران گفت: علی‌رغم اینکه 6500 تن هندوانه که 4200 تن آن محصول کشاورزان آذربایجان‌غربی و بقیه محصول کشاورزان استان سیستان بلوچستان بود، توسط ترکیه امحا شد، مسئولین استانی و حتی کشوری هیچ جواب و تلاشی برای کمک به ضرر هنگفت صادرکنندگان نمی کنند.

وی گفت: صادرکنندگان که در دوران تحریم بدنبال صادرات و کمک به کشور بودند با این اتفاق متحمل ضرر هنگفتی شدند و متاسفانه علی‌رغم مراجعه به اتاق بازرگانی، فرمانداری و استانداری هیچ جواب و کمکی دریافت نکرده‌اند.

نایب رییس اتحادیه افزود: بعد از صادرات 6500 تن هندونه، گمرک ترکیه در اقدامی عجیب با عدم ترخیص محموله در مرز و بعد از خرابی بار صادراتی بدلیل مطالبه تعرفه 3000 دلاری بازای هر تن بجای تعرفه قبلی و توافق‌های همیشگی 75 دلاری کرد این در حالی بود که هزینه فروش محموله نیز بازای هر تن چیزی نزدیک به 1800 دلار بود، و سر انجام بعد از ده‌ها روز و بی استفاده شدن محموله مبلغ 180 دلار بازای هر تن بعنوان هزینه دپو و امحا نیز دریافت و محصول صادر شده را از بین برد تا ضرر سنگینی به صادرکنندگان استان و کشورمان وارد شود.


تقی زاده با اشاره به اینکه این اقدام باعث خسارت 30میلیارد تومانی به صادر کنندگان هندوانه استان شده، خاطر نشان کرد: با این خسارت به طور مستقیم 30نفر ورشکست و 1000نفر بیکار شده اند.

نائب رئیس اتحادیه بار فروشان ارومیه با اشاره به اینکه از6500تن بار هندوانه، 4200تن محصول ارومیه و مابقی از استان های دیگر بوده است، یاد آور شد: متاسفانه از روزهای نخست این اتفاق با وجود اطلاع به مسئولان استان تاکنون هیچ اقدام مثبتی از سوی آنها برای جبران خسارت و حتی مکاتبه با دولت ترکیه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: چندی قبل هم 300 کامیون هندوانه بعد از 25 روز و دریافت هزینه گمرکی در مرز بازرگان بخاطر بستن مرز توسط ترکیه امحا شد.

تقی‌زاده اظهار کرد: شبیه این اتفاق در سال 78 نیز رخ داده بود که  بدلیل اشتباهی که از سوی ایران در هنگام صادرات رخ داده بود، دولت وقت (دولت سید محمدخاتمی) خسارت را از طرف دولت به صادرکنندگان پرداخت کرد ولی اکنون دولت هیچگونه حمایتی ندارد و متاسفانه پاسخگویی نیز وجود ندارد.

48

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان