فرهنگ مالیات مهمترین عامل اثرگذار در کاهش فرار مالیاتی است

قزوین - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده‌ای از منابع مالی دولت از طریق اخذ مالیات تامین می‌شود، گفت: فرهنگ مالیات بدون شک مهمترین عامل اثرگذار در کاهش فرار مالیاتی محسوب می‌شود.

فرهنگ مالیات مهمترین عامل اثرگذار در کاهش فرار مالیاتی است

سعید حوائج روز دوشنبه و به مناسبت فرارسیدن روز مالیات در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: شرایط کشور به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه و تهدید دشمنان در مسیری قرار گرفته که با توجه به قطع بودجه نفت، باید بیش از پیش به ظرفیت‌های داخلی اتکا کنیم و در عین حال نیز از درآمدهای مالیاتی به عنوان اصلی‌ترین محور اقتصاد مقاومتی یاد شده است.

وی تصریح کرد: براین اساس، برنامه‌ریزی برای وصول کامل مالیات و جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به‌ جای درآمدهای نفتی که در بیشتر موارد ناپایدار می‌باشد، اساسی‌ترین محور برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نظام مالیاتی کشور در حال حرکت به سمت شفافیت اقتصادی است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، راه‌اندازی صندوق‌های مکانیزه فروش در ساختار جدید نظام مالیاتی موجب شفافیت اقتصادی و پیشگیری از فرار مالیاتی خواهد بود.

حوائج به آثار منفی پیامدهای فرار مالیاتی در اقتصاد کشور اشاره و یادآور شد: این مساله موجب می‌شود تا درآمدهای جامعه به نحو مناسبی توزیع نشود و انباشت ثروت در دست گروه‌های خاص، باعث شکاف طبقاتی عمیق شده و در نهایت ارایه خدمات رفاهی و اجتماعی از سوی دولت ضعیف‌تر شود.

وی با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی نظام مالیاتی، اظهار داشت: اجرای کامل طرح جامع مالیاتی و هوشمندسازی آن موجب شفافیت و در نتیجه عدالت در پرداخت مالیات شده که با اجرای آن شاهد استقرار شبکه مالیاتی جامع خواهیم بود که به وسیله آن بسیاری از حلقه‌های زنجیره مبادلات اقتصادی که از نظارت سیستم مالیاتی خارج هستند، شناسایی و از فرار مالیاتی مودیان جلوگیری می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از اعتبارات و درآمدهای مالیاتی صرف عمران، آبادانی و امور زیربنایی کشور و استان می شود و در این زمینه باید با اطلاع رسانی  اعلام شود که چرا باید مالیات پرداخت و مالیاتی که گرفته می‌شود به چه مصارفی می‌رسد تا جایی که آشنایی مردم از چگونگی مصرف درآمدهای مالیاتی می‌تواند نقش مهمی در افزایش این گونه درآمدها داشته باشد. 

وی ادامه داد: سال گذشته از محل مشارکت مردم استان در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، یک هزار و 932 میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها، 799 میلیارد ریال به حساب دهیاری‌ها و 34 میلیارد ریال نیز در روستاهای فاقد دهیاری در جهت عمران و آبادانی مناطق یاد شده به صورت مستقیم واریز شد.

وی با اشاره به تخصیص یک درصدی درآمد ارزش افزوده به حوزه بهداشت، اظهار داشت: درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نقش موثری در تحول نظام سلامت، به ‌خصوص در مناطق محروم، روستاها و عشایر داشته و در همین راستا نیز سال گذشته یک هزار و 18 میلیارد ریال جهت ارتقای بهداشت و سلامت این حوزه تخصیص یافت.

حوائج اضافه کرد: در سه ماهه نخست سال جاری نیز 801 میلیارد ریال از محل عوارض ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان واریز که این میزان پرداختی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد رشد داشته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین با اشاره به این که عوارض وصول شده از محل مالیات بر ارزش افزوده در استان جهت عمران و آبادانی هزینه می‌شود، افزود: تحقق درآمدهای مالیاتی رابطه مستقیمی با توسعه و پیشرفت هر منطقه دارد تا جایی که اگر مردم از هزینه کرد درآمدهای مالیاتی در شهر و روستای محل زندگی خود مطلع شوند بدون شک تمایل بیشتری برای پرداخت مالیات و عوارض خواهند داشت.

وی، تعامل با مودیان و حمایت از تولید و اشتغال را از مهمترین سیاست‌های نظام مالیاتی دانست و گفت: به همین منظور در سال جهش تولید و در قالب تسهیلات پیش‌بینی شده جهت کاهش مشکلات ناشی از بیماری کرونا برای فعالان اقتصادی، سازمان مالیاتی شرایط ویژه بخشودگی جرایم مالیاتی برای مودیان تا پایان سال جاری پیش‌بینی کرده که شرایط آن نیز اطلاع رسانی شده است.

حوائج به معافیت شهرک صنعتی کاسپین نیز اشاره و تصریح کرد: معافیت‌های مالیاتی اگر هدفمند باشند می‌تواند در راستای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری موثر واقع شوند و نظام مالیاتی در همین راستا با اعطای تخفیف و معافیت‌های مالیاتی، سعی دارد زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه را در راستای تمرکززدایی فراهم سازد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان