سینمای مستند خطی از مدافعان حرم تا مدافعان سلامت ترسیم کند

تعدادی از مستندسازان معتقدند جبهه مبارزه با کرونا نیازمند تولید مستندهایی روایتگر است تا ابعاد گوناگون این مبارزه مقدس برای آحاد مردم منعکس شود.

سینمای مستند خطی از مدافعان حرم تا مدافعان سلامت ترسیم کند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، میهمانی ناخوانده‌ مدتی است جان مردم را مورد آماجی بی‌‌رحمانه قرار داده و رزمندگان سفیدپوش را به خط‌ مقدم کشانده است تا با جان خود از جان هموطنانشان دفاع کنند، بی شک این حضور، آوینی‌های روایتگری می‌خواهد که نادیده‌های این جنگ‌ تحمیلی را نیز تصویر و ماندگار کنند.

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که در تمام ادوار خود از مقاومت در برابر دشمنان خارجی و لزوم حفظ فرهنگ، جغرافیا و تاریخ کشور گفته، این بار نیز با افزودن بخشی با عنوان «مدافعان سلامت» سعی بر آن دارد تا با ایجاد بستری برای مستندسازی قدمی کوچک در حمایت و پاسداشت مدافعان جان مردم بردارد. در این‌باره با برخی از مستندسازان گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

اهمیت پرداختن به موضوع کرونا در قالب سینمای مقاومت

ساسان فلاح‌فر، مستندساز با اشاره به ضرورت روایتگری در موضوع مقابله با کرونا گفت: سوژه‌های خوبی در حوزه مقابله با کرونا وجود دارد که می‌توان با محوریت آنها مستندهای بسیار خوبی را به شیوه شهید آوینی تولید کرد.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع کرونا در قالب سینمای مقاومت، اختصاص بخشی ویژه در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به این حوزه را امری مبارک توصیف کرد و افزود: مسیر باید به نوعی طراحی شود که موضوع کرونا با دیگر موضوعات حوزه مقاومت مانند دفاع ‌مقدس، انقلاب و حتی مقاومت سوریه و یمن، عجین شده و به عنوان یکی از محورهای اصلی مقاومت مورد توجه سینماگران در همه بخش‌ها قرار بگیرد.

کارگردان مستند «خاطرات بادیه» ادامه داد: همان‌طور که مقاومت در معنای دفاع‌ مقدس، انقلاب و یا سوریه و یمن به معنای حفظ جان انسان‌هاست، در مبارزه با کرونا نیز همین معنا را تداعی می‌کند؛ به‌طوری که می‌توان با زبان هنر خط ‌ربطی بین مدافعان حرم تا مدافعان سلامت ترسیم کرد.

مستندساز، سرباز مقاومت و انقلاب است

نعمت‌الله رضایی، مستندساز حوزه مقاومت و دفاع ‌مقدس گفت: مستندساز حوزه مقاومت علاوه بر مسئولیت‌ هنری، رسالت نظامی هم دارد و باید به عنوان سرباز انقلاب و مقاومت نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به جبهه مقاومت در مقابل کرونا، افزود: همانگونه که به دفاع‌مقدس و یا مدافعان حرم پرداخته شد، باید جبهه مقابله با کرونا نیز از ابعاد مختلف مورد توجه قرار بگیرد و آثار شاخصی خاصه مستند در این حوزه تولید شود.

این مستندساز مقاومت در ادامه با مثبت ارزیابی‌ کردن اختصاص بخش ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به موضوع کرونا ادامه داد: این اقدام پسندیده سبب می‌شود مقاومت به معنای مفهومی عام در جامعه نهادینه و بیان شود که مقابله با کرونا تنها مقابله با یک بیماری نیست بلکه مبارزه با تهدیدی جدی برای کشور است. با این تعریف کادر درمانی کشور نیز به مثابه رزمندگان دوران دفاع‌ مقدس و انقلاب و مدافعان حرم مورد تکریم قرار می‌گیرند.

مقابله با کرونا مثل ایثار در کربلای 5 است

رضا برجی، مستندساز حوزه جنگ و مقاومت با اشاره به لزوم انعکاس و الگوسازی از مقاومت‌ در برابر بیماری کرونا گفت: مبارزه با کرونا مثل دیگر جبهه‌های مقاومت ابعاد مختلفی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند.

عکاس «مستند روایت فتح» با اشاره به لزوم دغدغه‌مندی هنرمند افزود: شهید آوینی و امثال او دغدغه داشتند و به اندازه دغدغه‌ای که داشتند، تلاش کردند. کرونا دغدغه‌‌ای بزرگ است چراکه سلامت و جان جامعه را تهدید می‌کند و هر گونه مقابله و مبارزه با آن نوعی مقاومت است.

کارگردان «سواحل اشک و زیتون» ادامه داد: در طول دفاع‌مقدس، هیچ عملیاتی به اندازه کربلای 5 مقاومت را به خوبی و زیبایی به تصویر نکشید اما می‌توان ادعا کرد کادر درمانی کشور و افرادی که امروز با کرونا مبارزه می‌کنند، ایثار و فداکاری در حد رزمندگان کربلای 5 دارند.

برجی با اشاره به بخش ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به موضوع کرونا خاطرنشان کرد: هر مقاومتی در برابر هر تهدیدی می‌تواند در قالب جشنواره مقاومت قرار بگیرد. با این حال این اقدام جشنواره درخور تقدیر است که به عنوان اولین اقدام رسمی، رزمندگان کرونا را درکنار رزمندگان انقلاب و دفاع‌مقدس قرار می‌دهد.

مستند , ویروس کرونا ,

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت 31 شهریور تا 6 مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت http://moqavematfilmfest.ir/ مراجعه کنند. 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان