۹ مرکز آماده خرید کلزا در آذربایجان‌غربی است

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۹ مرکز دولتی کار خرید کلزا از زارعان در استان را انجام می‌دهند.

9 مرکز آماده خرید کلزا در آذربایجان‌غربی است

رسول جلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز خرید تضمینی کلزا افزود: در سطح شهرستان های پلدشت، خوی، سلماس، ارومیه، نقده، پیرانشهر، بوکان و میاندوآب و مهاباد جهت تسهیل در امر خرید و رفاه حال زارعان مراکز خرید کلزا در نظر گرفته شده‌است. 

وی اظهار کرد: سازمان تعاون روستایی مباشر خرید کلزا در استان است و قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا 46 هزار و 602 ریال در سال جاری تعیین شده‌است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 48 درصد مزارع کلزای استان در شهرستان پلدشت واقع شده‌است، گفت: پیش‌بینی می‌شود، شهرستانهای پلدشت، بوکان، نقده، میاندوآب، پیرانشهر، مهاباد بیشترین میزان خریدها را از زارعان استان داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه امسال بذر یارانه‌ای به کشاورزان ارائه شده‌است، افزود: دستگاه های ریز کارنده و هد برداشت نیز به صورت یارانه‌ای در اختیار زارعان قرار داده شده و 40 دستگاه کمباین نیز در این زمینه آماده سازی شده‌است .
جلیلی ادامه داد: کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز در این راستا برگزار شده و انواع کودهای مورد نیاز پاییزه و بهاره برای متقاضیان تامین شده‌است.

وی با بیان اینکه انواع سموم حشره کش مورد نیاز نیز به کشاورزان ارائه و نظارت‌ها برمراحل کاشت، داشت و برداشت محصول انجام شده‌است، افزود: در تمامی مزارع انواع  ارقام هیبریدی واراداتی  و داخلی کشت شده و درتمامی شهرستان ها در بین زارعان توزیع شده و بذرهای توزیعی هم تولید داخلی و هم هیبرید خارجی هستند.

کلزا از جمله محصولات مهم روغنی به شمار می‌رود که در سال های اخیر مورد توجه جدی مسوولان قرار گرفته اما هنوز جایگاه خود را جهت بهبود الگوی کشت در بین کشاورزان پیدا نکرده‌است؛ محصولی راهبردی که می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی در بخش کشاورزی و کاهش مصرف آب نقش آفرین باشد.

کشاورزان با توجه به خشکسالی های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی و کمک به روند احیای دریاچه ارومیه، باید به سمت کشت های استراتژیک با آب بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه های روغنی از جمله کلزاست.

پیش‌بینی می‌شود امسال حدود هشت هزار تن دانه روغنی کلزا در آذربایجان‌غربی از سه هزار و 324 هکتار سطح زیر کشت این محصول برداشت شود.
برداشت کلزا در استان تا پایان مرداد ادامه دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان