خسارت‌های دنباله دار سعودیها

تهران - ایرنا - آل سعود در سال‌های اخیر نه تنها به کشورهای منطقه همچون سوریه، عراق، یمن، لبنان و لیبی خسارت‌های فراوانی وارد کرده و به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم در ویرانی این کشورها نقش داشته، بلکه سیاست‌های اشتباه سران سعودی به ویژه «محمد بن سلمان» ولیعهد کم‌تجربه عربستان، خسارت‌های سنگینی به مردم این کشور وارد کرده است.

خسارت‌های دنباله دار سعودیها

 آل سعود شاید فکر نمی‌کرد که در همین دنیا پاسخگوی خون‌های به ناحق ریخته مردم سوریه، عراق و به ویژه یمن باشند، خون‌هایی که دامن مقامات سعودی را گرفته و این کشور ثروتمند را با بحران مالی مواجه کرده است.

یکی از خسارت‌هایی که آل سعود امسال با آن مواجه شده‌، محروم شدن از درآمد 12 میلیارد دلاری از حضور مسلمانان در مراسم حج «تمتع» و «عمره» می‌باشد؛ درآمدی که در کنار درآمدهای کلان نفتی اقتصاد عربستان را به خوبی می‌چرخاند.

شیوع «ویروس کرونا» در ماههای اخیر موجب لغو حج عمره و پس از آن حج تمتع شد و عربستان را از حضور 3 میلیون مسلمان در مراسم حج تمتع امسال و درآمدهای آن محروم کرده است.

بر اساس آخرین آمار، شمار مبتلایان به بیماری کرونا در عربستان از مرز 213 هزارو 716 نفر گذشته و آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز به یک هزار و 968 نفر در این کشور رسیده است.

روزنامه «الاخبار» لبنان دیروز (دوشنبه)در گزارشی در خصوص عدم حضور 3 میلیون نفر در حج تمتع امسال در عربستان به دلیل نگرانی از افزایش موارد ابتلا به کرونا، نوشته است، امسال تنها تعداد محدودی از شهروندان عربستان می‌توانند در مراسم حج تمتع شرکت کنند که ممکن است تعداد زائران حتی کمتر از 1000 نفر باشد، اقدامی که موجب بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصادی عربستان خواهد شد، مراسمی که برای نخستین بار در تاریخ معاصر برگزار نمی‌شود.

تعطیلی تقریبی حج تمتع و عمره فقط بخشی از محرومیت آل سعود از درآمدهای این کشور می‌باشد، چرا که مقامات سعودی در ماه‌ها و سال‌های اخیر خسارت‌های فراوانی هم به منابع مردم خود زده‌اند و هم به منابع دیگر مسلمانان.  

رژیم آل سعود در سالهای اخیر حدود 200 میلیارد دلار فقط در به آشوب کشاندن کشورهای سوریه، عراق و لبنان و دیگر کشورهای منطقه با تجهیز و تسلیح گروه‌های تروریستی هزینه کرده است و حمله نظامی به یمن نیز  300 میلیارد دلار دیگر بر هزینه‌های این کشور افزوده است که این 500 میلیارد دلار فقط برای کشتار مردم مسلمان منطقه و توطئه‌چینی علیه آنها صرف شده و در مقابل همین میزان و یا بیشتر صرف خرید تسلیحات از دو کشور آمریکا و انگلیس و برخی دیگر از کشورهای غربی شده است، یعنی عربستان با خرید 500 میلیارد دلاری چرخ صنایع نظامی غربی‌ها را چرخانده‌ و به آنها سود رسانده است و در مقابل این میزان از سرمایه‌های مردم خود را به باد داده و همچنین صدها میلیارد دلار نیز به کشورهایی همچون یمن، سوریه و عراق خسارت وارد کرده‌ است .  

سیاست‌های غیر عقلانی آل سعود به ویژه ولیعهد کم‌تجربه آن، موجب بحران اقتصادی در عربستان شده و مقامات این کشور را وادار کرده است تا سیاست ریاضت اقتصادی سختی را در پیش بگیرند، سیاستی که حداقل در پنجاه سال گذشته در عربستان نظیر نداشته است؛ در نتیجه این سیاست، پرداخت کمک هزینه معیشتی به مردم متوقف شده و نرخ مالیات ارزش افزوده کالاها به طور بی‌سابقه‌ای سه برابر افزایش یافته و از 5 درصد به 15 درصد رسیده، علاوه بر اینکه مزایای مالی کارمندان و پیمانکاران نیز کاهش یافته است.

روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا حدود دو ماه پیش در مقاله‌ای به بررسی شرایط عربستان در سایه کاهش قیمت جهانی نفت و شیوع ویروس کرونا پرداخته و نوشته بود، عربستان امروزه با بحران‌های زیادی روبرو است. شیوع ویروس کرونا نه تنها زندگی روزمره در این کشور را تحت تاثیر قرار داده، بلکه فراتر از آن سقوط قیمت نفت ریاض را از ثروت عظیمی محروم کرده است.

این شرایط موجب شده تا وضعیت عربستان اکنون با گذشته بسیار متفاوت باشد؛ این کشور ثروتمند در سال‌های گذشته به دلیل درآمدهای کلان نفتی همواره به کشورهای خاص وام کم‌بهره و یا وام بلاعوض می‌داد، اما هم‌اکنون شرایط برای آل سعود به‌گونه دیگری رقم خورده و حیف و میل شدن دلارهای نفتی و سوء مدیریت و به ویژه جنگ یمن و حمایت از تروریست‌ها در سوریه، عراق و لیبی، حتی سعودی‌ها را به سمت اخذ وام از بانک‌های جهانی سوق داده است.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، مهم‌ترین نکته‌ای که در این میان در خصوص خسارت‌های وارده به عربستان وجود دارد، عواقب اقدامات آل سعود به دلیل جنایات و خون‌های صدها هزار بی‌گناهی است که دستان این خاندان در کشورهای یمن، سوریه، عراق و لیبی به آن آغشته است.

آل سعود در این سال ها به جای تعامل و گفت وگو و حل مسائل منطقه از طریق همکاری های جمعی،  با حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه که فقط در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی و تامین منافع آمریکا بوده، خسارت‌های زیاد و غیرقابل جبرانی به مردم منطقه و حتی مردم عربستان وارد کرده است و اکنون باید دید آیا رهبران ریاض از این همه ناکامی و خسارت عبرت خواهند گرفت.

  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان