پروتکل بهداشتی کاغذپاره‌ای بیش نیست

«تیم‌های لیگ‌ برتر فوتبال دست‌ کم ۹ مورد از الزامات راهنمای مبارزه با کرونا را رعایت نمی‌کنند.»

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری در این باره نوشت: «به‌ دنبال خودداری تیم‌های استقلال و فولاد از بازی با پارس‌ جنوبی و نساجی به‌ دلیل ابتلای تعدادی از بازیکنانشان به بیماری کرونا، بحث بر سر شیوه درست برخورد با این موضوع بالا گرفت. 2‌تیمی که به میدان نرفتند، مدعی‌اند که جان بازیکنانشان در خطر است اما در طرف مقابل برخی از مسئولان سازمان لیگ و باشگاه پارس‌ جنوبی با تردید به این موضوع نگاه می‌کنند. به اعتقاد آنها نمی‌شود ادعای استقلال و فولاد را پیش از راستی‌آزمایی باور کرد.

یکی از بندهایی که گفته می‌شود به تیم‌ها اجازه می‌دهد مقابل حریف به میدان نروند، ابتلای دست‌ کم 25درصد از بازیکنان و اعضای کادر فنی‌شان به بیماری کروناست. همشهری برای بررسی جزئیات این بند، پروتکل بهداشتی ابلاغ‌شده به باشگاه‌ها را بررسی کرد. به شکل حیرت‌انگیزی این بند در پروتکل ابلاغ‌شده وجود ندارد اما در عین حال شواهد نشان می‌دهد بسیاری از بندهای دیگر آن هم‌اکنون توسط هیچ‌یک از تیم‌ها رعایت نمی‌شود.

در این گزارش به 9 مورد مشخص از دستورالعمل‌هایی که تاکنون به شکل واضح تیم‌ها نادیده‌اش گرفته‌اند، اشاره شده است. بندهای دیگری هم هست که اگر چه قابل راستی‌آزمایی نیستند اما می‌توان حدس زد که کمتر تیمی آنها را رعایت می‌کند. این پروتکل فروردین‌ماه با نام «راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-19 فاصله‌گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط لیگ فوتبال» در اختیار باشگاه‌ها قرار گرفته است.

گفته می‌شود اخیرا دستورالعمل‌ دیگری هم به باشگاه‌ها ارسال شده که متأسفانه همشهری نتوانست به آن دسترسی پیدا کند.

رفتن به سمت نیمکت تیم مقابل و اهدای جوایز و گل ممنوع است

نه‌تنها بازیکنان و مربیان لیگ برتری به سمت نیمکت‌های هم می‌روند، بلکه بازار دست‌دادن و حتی در آغوش کشیدن یکدیگر هم حسابی داغ است. برای مثال جواد نکونام در بازی با استقلال با فرهاد مجیدی قبل از بازی دست داده و وریا غفوری و علی کریمی را بغل کرده است.

حلقه‌زدن تیمی در تمرینات و بازی ممنوع شود

درست مثل مراسم قبل از بازی، حلقه‌زدن تیم‌ها قبل از شروع مسابقه هم کماکان ادامه دارد. همین استقلالی‌ها که این روزها حسابی درگیر کرونا شده‌اند، قبل از شروع بازی با فولاد حلقه اتحاد تشکیل دادند.

تمامی افراد که ملزم به حضور در محل تمرین یا مسابقه هستند و نیاز به استفاده از وسیله نقلیه تیم را دارند، باید به روش زیر در وسیله مذکور استقرار یابند. در هر ردیف اتوبوس تنها یک نفر قرار گرفته و نفر بعدی در ردیف بعدی به‌صورت متقاطع بنشیند. محل نشستن در هر وسیله مشخص و مختص به همان فرد باشد. با توجه به شرایط مذکور هر تیم بایدتوسط حداقل 2اتوبوس انتقال یابد.

تعدادی از تیم‌ها در هفته بیست‌ودوم به‌ خاطر انجام تست‌های کرونا و نداشتن مورد مثبت با همان یک ‌اتوبوس به ورزشگاه رفتند. البته این تنها بخشی از ماجراست، چراکه در سفر بین‌شهری برخی از تیم‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی هم رعایت نشده است. بهترین مثال برای این مورد هم عکس‌ها و فیلم‌هایی است که از سفر استقلالی‌ها به خوزستان ثبت شده است.

برای حضور در رختکن در ابتدا 11نفر اصلی در 2گروه 5 و 6نفره برای دریافت خدمات پز شکی در صورت لزوم و نیز پوشیدن لباس وارد رختکن شوند که هر گروه 10دقیقه فرصت آماده‌شدن را خواهد داشت. بقیه بازیکنان در دوگروه 5 و 4نفره وارد رختکن می‌شوند.

بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد این موضوع هم در خیلی از تیم‌های لیگ برتری رعایت نمی‌شود و ورود اعضای تیم‌ها به رختکن هیچ نظم خاصی ندارد.

در صورت وجود علائم یا تست مثبت، فرد مذکور مجوز همراهی تیم را نداشته و ضروری است به‌ مدت 14روز قرنطینه باشد.

مصاحبه بازیکنان فولاد و استقلال در روزهای اخیر نشان می‌دهد خبری از رعایت این بند هم نیست. برای مثال، خود وریا غفوری مدعی شده در روز بازی با سایپا احساس ضعف و سرماخوردگی داشته اما با بازوبند کاپیتانی در ترکیب اصلی قرار گرفته است. بیت‌سعید، بازیکن فولاد هم با وجود مثبت اعلام‌شدن تستش مقابل استقلال به میدان رفته است.

قراردادن بطری آب در کنار زمین ممنوع بوده و هر فرد باید از قمقمه مربوط به‌ خود برای نوشیدن مایعات استفاده کند.

این بند نه‌تنها در لیگ برتر ایران بلکه حتی در لیگ‌های معتبر اروپایی هم رعایت نمی‌شود. عکس‌هایی که از بازی‌های لیگ برتر ثبت شده نشان می‌دهد کسی قمقمه اختصاصی ندارد. مسئولان تدارکات تیم‌ها هم با قراردادن بطری کنار زمین روال قبل از شیوع کرونا را در پیش گرفته‌اند.

انجام تست در زمان مسابقات باید در فاصله زمانی هر 5 روز یک‌بار انجام شود

اکثر تیم‌های لیگ برتری تا به امروز تنها 2بار تست کرونا داده‌اند. یکی از این تست‌ها هم مربوط به پیش از شروع تمرینات بوده و ارتباطی به هفته‌های اخیر نداشته است. طبق اطلاعاتی که به‌دست همشهری رسیده، حتی تیم‌هایی مانند پرسپولیس و استقلال هم بیش از 2بار تست نداده‌اند.

در صورت وجود بیش از 5نفر با علائم مثبت یا مثبت‌شدن تست‌های تشخیصی مبنی بر ابتلای فرد به کووید-19، فعالیت تیم مربوطه تا زمان بهبود مبتلایان و کسب گواهی سلامت، معلق خواهد شد.

تیمی مثل فولاد نه‌تنها پس از اعلام‌شدن تست‌های مثبت بازیکنانش بازی کرده بلکه حتی برای بازی هفته بیست‌وسوم هم به مازندران سفر داشته است.

تیم‌ها تا اطلاع ثانوی اجازه به‌کارگیری ماساژور را ندارند. بدیهی است پس از بررسی وضعیت شیوع و بروز کرونا در این خصوص تصمیم‌گیری و نتیجه ابلاغ خواهد شد.

اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد ماساژورها هم همانند قبل در کنار اعضای تیم حضور دارند. برای مثال، بعضی از تیم‌های تهرانی همانند گذشته حداقل 2ماساژور دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان