عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان - چابهار آغاز شد

زاهدان- ایرنا- عملیات ریل گذاری راه‌آهن زاهدان- چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص)، استاندار و جمعی از نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی امروز /سه‌شنبه/ در زاهدان آغاز شد.

عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان - چابهار آغاز شد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در حاشیه این مراسم با اشاره به اهمیت خط ریلی چابهار - زاهدان اظهارداشت: اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره‌برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این کلان پروژه را دو چندان کرده است.

خیرالله خادمی گفت: طول راه‌آهن زاهدان - چابهار ٦٢٨ کیلومتر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری 150 کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: ایجاد کریدور تمام ریلی شرق کشور، اتصال چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی سراسری، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی‌، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ایی، ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه و ایجاد همکاری‌های دائمی با کشورهای منطقه و سایر کشورها با تبادلات تجاری و ترانزیتی از اهداف طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان و ادامه زاهدان-زابل-بیرجند-مشهد برشمرده شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: بندر چابهار، شهر جدید تیس، بخشی از شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان از جمله شهرهای واقع در این خط ریلی هستند.

وی اظهارداشت: جابجایی 927 هزار مسافر و دو میلیون و 800 هزار تن بار برای سال 1401 از اهداف اقتصادی کوتاه‌مدت این طرح عنوان شده است.

خادمی افزود: منابع مالی این طرح از محل فروش سهام، منابع اعتباری قانون بودجه، تسهیلات صندوق توسعه ملی و نیز منابع مالی قرارگاه سازندکی خاتم‌الانبیا تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: طول این خط 628 کیلومتر و عرض آن 7 متر است که حدود 60 درصد عملیات زیرسازی آن انجام شده و سرعت طراحی برای قطار مسافری در این خط160 کیلومتر و قطار باری 120 کیلومتر در نظر گرفته شده. همچنین تعداد ایستگاه‌های در مسیر 34 دستگاه خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مجموع برای ساخت این مسیر به انضمام ایستگاه‌ها و خطوط فرعی احتیاج به 730 کیلومتر مسیر ریل گذاری شده نیاز داریم که نشان دهنده یک اقدام بسیار بزرگ است.

وی تصریح کرد: ساخت 39 دستگاه تونل به‌طول 15هزار و 600 متر، 128 دستگاه پل به‌طول 15 هزار و 400 متر و 80 تقاطع با راه‌های اصلی و فرعی از دیگر ویژگی‌های فنی این خط ریلی است.

خادمی اظهارداشت: امسال با وجود اینکه به واسطه شیوع ویروس کرونا یک توقف و کندی عملیات در ابتدای سال به وجود آمد، اما هم‌اینک حدود سه هزار و 200 نفر نیروی مختلف متخصص، نیروهای مجری، کارگری و عمل کننده در 140 جبهه کاری در طول مسیر این پروژه مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: بنابر محاسبات انجام گرفته برای اتمام این پروژه چهار هزار میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است اگر ارزش آن 1700 میلیارد تومان هزینه شده به روز حساب شود 4000 میلیارد تومان هزینه شده که پیش‌بینی می‌شود این پروژه با هشت هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با اتصال این مسیر ریلی به چابهار یک تحول در شبکه ریلی داخل کشور ایجاد خواهد شد و تحولات بزرگی در مبادلات کالا به جز افغانستان به کشورهای آسیای میانه به وجود می آورد.

وی تصریح کرد: هم‌اینک بار از طریق جاده به بندر می‌آید که جدا از محدودیت‌ها هزینه بالایی را به صاحبان کالا تحمیل می‌کند با اتصال ریل یک تحول در حمل و نقل بار و مسافر و به ویژه بار در چابهار و کشور را شاهد خواهیم بود.

خادمی اظهارداشت: فاز نخست این پروژه در سال 1400 تمام و در سراسر مسیر بهره‌وری اولیه انجام می شود به این شکل از چابهار به زاهدان بهره‌برداری اولیه انجام خواهد شد و تکمیل آن در سال‌های بعد با اضافه شدن ایستگاه‌ها و دیگر موارد تکمیلی ساخته خواهد شد.

به گفته مسوولان راه‌آهن چابهار-زاهدان، اشتغال 13 هزار نفر را در پی خواهد داشت که سه هزار نفر از این تعداد به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان