چندجانبه گرایی؛ شعار آلمان در دوره ریاست شورای امنیت

تهران- ایرنا- با آغاز ریاست دوره‌ای آلمان بر شورای امنیت، این کشور با تاکید بر شعار چندجانبه‌گرایی و همکاری بین‌المللی به عنوان محور اصلی فعالیت خود در دوره ریاست یک‌ماهه بر این نهاد تاثیرگذار سازمان ملل، خود را عملا در یک بوته آزمایش سخت قرار داده است.

چندجانبه گرایی؛ شعار آلمان در دوره ریاست شورای امنیت

«کریستوف هویسگن» با اشاره به آغاز ریاست دوره‌ای آلمان در شورای امنیت گفت تنها با همکاری تمامی کشورهای عضو سازمان ملل می‌توان بر چالش ها و بحران های بین المللی فائق آمد. نماینده آلمان در سازمان ملل در پیامی ویدیویی که در صفحه توئیتر وزارت امور خارجه این کشور منتشر شد بر لزوم همکاری تمامی کشورها برای حل بحران ها و تنش های بین المللی تاکید کرد.

وی به مناسبت آغاز ریاست دوره ای آلمان بر شورای امنیت سازمان ملل از روز اول جولای (11 تیر) آن را فرصت مناسبی برای این کشور جهت کمک به حل بحران های جهانی دانست و از دیگر اعضای این شورا خواست در این مسیر برلین را یاری کنند.

هویسگن تاکید کرد پرداختن به مسائل مهم بین المللی و یافتن راهی برای حل و فصل آنها تنها با کمک و همکاری تمامی اعضای سازمان ملل ممکن خواهد بود.

نماینده آلمان در سازمان ملل هفته گذشته نیز در نشست شورای امنیت که به خواست آمریکا و به منظور بررسی تمدید تسلیحاتی ایران برگزار شد، خواهان خودداری کشورها از یکجانبه گرایی شد.

در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، «کریستوف هویسگن» سفیر آلمان در سازمان ملل با بیان این که چندجانبه‌گرایی به معنای عمل به تعهدات و قابلیت اطمینان بودن است، گفت: می خواهم از همه درخواست کنم که به قطعنامه 2231 و توافق هسته ای بازگردند و به آن پایبند باشند.

شعاری که آلمان برای مشخص کردن مسیر فعالیت خود طی ریاست دوره ای 

شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه  (10 تیر) برای ارائه گزارش شش ماهه درباره اجرای قطعنامه 2231 این شورا در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران (برجام) تشکیل جلسه داد اما این نشست به دلیل شیوع ویروس کرونا به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد.

آلمان از سال 2019میلادی و به مدت دو سال به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شده و این دومین باری است که طی این مدت ریاست دوره ای این نهاد تصمیم گیرنده در امور جهانی را برعهده می گیرد. مدت زمان ریاست دوره ای شورای امنیت یک ماه بوده و هر یک از اعضای 15 گانه آن به ترتیب حروف الفبا این وظیفه را به عهده می گیرند.

این کشور اگرچه عضو دائم شورای امنیت نیست، اما به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپایی و دلیل اثرگذاری بالا در معادلات مهم جهانی، همیشه  اثرگذار بوده است. انتظارات از آلمان به ویژه از آن رو بالاست که این کشور همواره تلاش کرده خود را به عنوان یک میانجیگر بین المللی شناسانده و در حل اختلافات و تنش های بین المللی نقش آفرینی کند.

یکی از موارد نقش آفرینی آلمان، توافق هسته ای قدرت های جهانی و ایران «برجام» است که از زمان خروج آمریکا، با چالش های فراوانی روبرو شده است. در این بین آلمان بارها بر لزوم حفظ این توافق بین المللی تاکید و در این راستا از ایجاد سازی وکاری برای تعاملات تجاری با این کشور موسوم به اینستکس حمایت کرده است. با این حال وجود موانعی از جمله تحریم های آمریکا و بی عملی اروپایی ها از سرعت اجرایی شدن اینستکس کاسته است.

در چنین شرایطی از آلمان به عنوان رئیس دوره ای شورای امنیت انتظار می رود برای رفع موانع از سر راه اینستکس و به سرانجام رساندن آن گام های عملی بردارد و آنگونه که مقامات این کشور بارها ادعا کرده اند، به مهمترین خواسته ایران برای ماندن در توافق هسته ای جامه عمل بپوشاند.

چندجانبه گرایی و همکاری بین المللی، تابلو و شعاری که آلمان برای نشان دادن مسیر فعالیت خود طی ریاست دوره ای شورای امنیت تعیین کرده است، انتظارها را از برلین در این دوره ریاست کوتاه بالا خواهد برد. اینکه آیا قدرت برتر اقتصادی اروپا می تواند با در دست گرفتن ریاست دوره ای شورای امنیت، برای مدت هرچند کوتاه در مقابل یکجانبه گرایی ها آنگونه که انتظار می رود، ایستادگی کند سوالی است که پاسخ آن را باید در هفته های پیش رو در اقدامات عملی و نوع عملکرد آلمان در شورای امنیت جستجو کرد؛ نهادی که به دلیل اعمال نفوذ برخی قدرت ها، همواره از فقر استقلال و ابتکار عمل حقیقی رنج برده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان