رشد ۶۰۶ درصدی ارزش واردات موبایل، پیش از ممنوعیت واردات موبایل‌های بالای ۳۰۰ یورو

بحث ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو تبدیل به یکی از داغ‌ترین و پر واکنش‌ترین اخبار حوزه فناوری در ماه‌های اخیر شد

رشد 606 درصدی ارزش واردات موبایل، پیش از ممنوعیت واردات موبایل‌های بالای 300 یورو

بحث ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 300 یورو تبدیل به یکی از داغ‌ترین و پر واکنش‌ترین اخبار حوزه فناوری در ماه‌های اخیر شد. اگرچه این محدودیت، بعد از رسانه‌ای شدن، پس از یک روز برداشته شد و ماهیت آن‌هم از جهات مختلف زیر سوال رفت، اما جالب‌تر اینکه سازمان توسعه تجارت اخیراً گزارش داده که در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال، 410 تن گوشی تلفن همراه به ارزش 174 میلیون دلار به کشور وارد شده و سهم ارزشی 3.5 درصدی را از کل ارزش واردات کشور طی این بازه زمانی به خود اختصاص داده است. همین مسئله این سوال را به وجود می‌آورد که آیا اشخاصی از دستورالعمل ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 300 یورو مطلع بوده‌اند و برای همین آمارها 606 درصد رشد ارزش واردات را نشان می‌دهد؟

ارزش واردات گوشی تلفن همراه در دو ماهه امسال نسبت به دو ماهه سال گذشته 606 درصد رشد داشته و وزن واردات این کالا افزایش 249 درصدی را تجربه کرده. با این حال برخی از کارشناسان معتقدند که این آمار دربرگیرنده واردات گوشی مسافری و واردکنندگان رسمی موبایل با یکدیگر است و از آنجایی که مشکلاتی در زمینه واردات موبایل به این شکل وجود دارد، آنها معتقدند تمامی واردات موبایل‌ها از مبادی رسمی نبوده است.

ناگفته نماند در روزهای اخیر اخباری پیرامون ممنوع شدن واردات گوشی بالای 300 یورو مطرح شد و سپس بعد از آن ابعاد رسانه‌ای پیدا کرد و گران شدن بسیاری از گوشی‌های پرچمدار در بازار مشاهده شد. حال که این موضوع فعلا به نظر منتفی آمده است. این شائبه به وجود می‌آید که آیا ممکن است این حجم از افرادی که گوشی‌ها را به هر طریقی وارد کرده‌اند پشت پرده این ماجرا بوده باشند؟ شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که درباره این موضوع به زودی برخی از فعالین بازار موبایل گزارشاتی منتشر می‌سازند که بنا به ادعای آنها، شفافیت بیشتری نسبت به آمار سازمان توسعه تجارت دارد. برخی از فعالین حوزه واردات به دیجیاتو می‌گویند که این آمارها درست نیستند اگرچه سندی نیز برای ادعای خود ارائه نکرده‌اند.

اگر آمار رشد 600 درصدی ارزش واردات درست باشد، بدیهیاتی که اکنون وجود خواهد داشت این است که یا عده‌ای از افزایش نرخ ارز مطلع بوده‌اند و خواسته‌اند سریع‌تر بار بیشتری از موبایل را وارد کشور کنند، یا از مصوبه‌ای که تلاش می‌کرد تا واردات گوشی‌های بالای 300 یورو را ممنوع کند خبر داشته‌اند.

سوال دیگری که در این بین با توجه به این آمار مطرح می‌شود اینست که این حجم از گوشی بازار موبایل کجاست و چرا تزریقی به بازار عرضه نشده و کماکان شاهد کمبود بسیاری از مدل‌ها در بازار و یا گرانی برخی مدل‌ها به خاطر کمیاب بودن و نایاب بودن آنها هستیم؟

گفتنیست گوشی تلفن همراه در تقسیم بندی جدید سازمان توسعه تجارت (کالاهای سرمایه ای، کالاهای سرمایه ای ضروری، کالاهای واسطه ای، کالاهای واسطه ای ضروری، کالاهای مصرفی، کالاهای مصرفی ضروری)، در رده کالاهای مصرفی قرار گرفته است، با این حال با توجه به شیوع ویروس کرونا و موضوع آموزش آنلاین و دورکاری در بسیاری از شرکت‌ها، به نظر می‌آید که گوشی موبایل بیشتر از یک کالای مصرفی بوده و باید نگاه جدی‌تری به آن داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان