رقابت شبکه نسیم و سه بر سرِ پربیننده شدن/ زنگِ خطر برای برنامه سازی در تلویزیون

مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما با اعلام آمار مخاطبان خردادماه ۱۳۹۹ تلویزیون نشان داد که مردم بیشتر مخاطب دو برنامه تلویزیونی "عصر جدید" و "دورهمی"‌اند؛ حالا اگر این دو برنامه روی آنتن نباشد و به فکر برندسازی‌های جدید نباشیم چه می‌شود.

رقابت شبکه نسیم و سه بر سرِ پربیننده شدن/ زنگِ خطر برای برنامه سازی در تلویزیون

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تازه‌ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما نشان می‌دهد 78.4 درصد پاسخگویان، بیننده برنامه‌های رسانه‌ملی، اعم از مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، گفتگومحور، ورزشی و اخبار بوده‌اند. این نظرسنجی که بازه زمانی خردادماه را تحت پوشش خود دارد، مشخص کرده که برنامه "عصرجدید"2 با جذب 52.3 درصد بیننده پرمخاطب‌ترین برنامه رسانه‌ملی بوده است. براساس این نظرسنجی، شبکه‌های نسیم و سه هم هر کدام با داشتن سه برنامه در میان 10 برنامه پرمخاطب سیما توانسته‌اند پرمخاطب‌ترین شبکه‌های صداوسیما شوند.

شبکه نسیم با میانگین مخاطب 32.5 درصدی سه برنامه "دورهمی"، تکرار "خنداونه" و "کودک‌شو" توانست عنوان شبکه برتر خرداد را از آن خود کند. میانگین مخاطبان برنامه‌های "عصرجدید2"، "سمت خدا" و "طبیب" شبکه سه هم 29.3 درصد بود و با این آمار دومین شبکه پرمخاطب خردادماه شده است.

البته این آمارها زنگِ خطری هم هست که مخاطب ما با توجه به حضور مدیوم‌های رسانه‌ای دیگر، سخت‌گیرتر شده و پای تماشای هر برنامه و سریالی نمی‌نشیند. باید برای این مخاطب کارهای جدید و بدیعی، خلق کرد همان نکته‌ای که فقدانِ جدی امروز صداوسیماست؛ "خلاقیت، ابتکار و نوآوری". احسان علیخانی با "عصر جدید" و مهران مدیری با "دورهمی" پربیننده‌اند اما تا کی می‌توانیم روی این دو برنامه‌ساز و مجری حساب باز کنیم؛ بالأخره مثل "ماه عسل" که روزی تمام شد و احسان علیخانی به سراغ طرح جدیدی رفت، این کارها هم تاریخ انقضایی دارند. مدیران ما باید به فکر برندسازی‌های جدید و فکرهای نویی بروند تا دست‌شان خالی نماند. مگرنه در آینده دچار بحران ریزش مخاطب خواهیم بود کما اینکه در ورطه‌هایی این مشکل به سراغ تلویزیون آمده است. 

بِرندسازی موضوع مهمی است که تلویزیون باید جدی بگیرد. همان‌طور که در برخی برنامه‌ها اتفاق افتاده و بعضاً به ایستگاه پایانی هم رسیده است. اما اهتمام به روی آنتن ماندن برخی از برنامه‌های موردپسندِ مخاطب جزو بایسته‌های رسانه‌ای است و باید با ایجاد تنوع، برنامه‌ریزی و نگاهِ علمی مناسب و اختصاص نقشه راه و دورنمایی مشخص، قسمت‌ها و فصل‌های جدید را برای آن طراحی کرد. بعضاً شاهد بوده‌ایم که برخی از برنامه‌ها بدون تغییرِ رویه از کلیشه، تکرار و فقدان استراتژی و برنامه‌ریزی، روی آنتن مانده‌اند و باز هم خبری از ابتکار و نوآوری جدید نبوده است. به گونه‌ای که خلاقیت در ادامه راه برخی از برنامه‌های پرمخاطب، سَر بریده می‌شود.

برخی اوقات مدیران اصرار دارند حتماً برخی‌ها باشند و از آزمون و خطا دادن آدم‌های جدید در هراسند. یا در شناسایی آدم‌های جدید ناکام‌اند؛ در نتیجه کارهای جدید و هنرمندان و استعدادهای تازه‌وارد کمتر فرصت این میدان‌ها را پیدا می‌کنند. همان اتفاقی که برای حوزه اجرا بوجود آمده و برخی از تهیه‌کنندگان و مدیران، مرغِ همسایه را غاز می‌دانند. مجریان کاربلد جوان فرصتِ آن میدان‌های جذاب و دلچسب با دکورهای آنچنانی را پیدا نمی‌کنند و فقط می‌گویند فلان سلبریتی می‌تواند. در کنار این آمار دادن‌ها، به این زنگِ خطرها هم توجه شود. 

جزئیات نظرسنجی صداوسیما را در ادامه ببینید:

10 برنامه پرمخاطب سیما:

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , مستند , شبکه سه سیما , شبکه دو ؛ شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , مهران مدیری , برنامه تلویزیونی دورهمی , برنامه تلویزیونی خندوانه , رامبد جوان , شبکه یک , شبکه پنج ؛ شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران ,

برنامه‌های دارای بالای 10 درصد مخاطب همراه با درصد میزان رضایت

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , مستند , شبکه سه سیما , شبکه دو ؛ شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , مهران مدیری , برنامه تلویزیونی دورهمی , برنامه تلویزیونی خندوانه , رامبد جوان , شبکه یک , شبکه پنج ؛ شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران ,

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , مستند , شبکه سه سیما , شبکه دو ؛ شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , مهران مدیری , برنامه تلویزیونی دورهمی , برنامه تلویزیونی خندوانه , رامبد جوان , شبکه یک , شبکه پنج ؛ شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران ,

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , مستند , شبکه سه سیما , شبکه دو ؛ شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , مهران مدیری , برنامه تلویزیونی دورهمی , برنامه تلویزیونی خندوانه , رامبد جوان , شبکه یک , شبکه پنج ؛ شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران ,

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , مستند , شبکه سه سیما , شبکه دو ؛ شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , مهران مدیری , برنامه تلویزیونی دورهمی , برنامه تلویزیونی خندوانه , رامبد جوان , شبکه یک , شبکه پنج ؛ شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی ایران ,

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان