صداسازی فیلم های مشهور هالیوودی چطور انجام می شود + ویدیو

صداسازی و به طور مشخص افکت های صوتی از جمله بخش های مهم فیلم ها محسوب می شوند و یکی از نقاط قوت و پیشرفت فیلم های امروزی نسبت به آثار قدیمی را میتوان در صدای آنها دانست. در واقع آثار سینمایی به دو بخش صدا و تصویر تقسیم می شوند که کاستی در هر یک از این بخش ها می تواند باعث ضعف دیگری شود.

صداسازی فیلم های مشهور هالیوودی چطور انجام می شود + ویدیو

صداسازی و به طور مشخص افکت های صوتی از جمله بخش های مهم فیلم ها محسوب می شوند و یکی از نقاط قوت و پیشرفت فیلم های امروزی نسبت به آثار قدیمی را میتوان در صدای آنها دانست. در واقع آثار سینمایی به دو بخش صدا و تصویر تقسیم می شوند که کاستی در هر یک از این بخش ها می تواند باعث ضعف دیگری شود.

اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که افکت های صوتی در فیلم ها، سریال ها و انیمیشن های واقع گرایانه امروزی چطور ساخته می شوند. برای مثال وقتی صدای زد و خورد دو یا چند نفر از کاراکترهای فیلم را می بینید شاید تصور نکنید که این صدا حاصل مشت زدن های یکی از عوامل فیلم روی یک تکه گوشت باشد. یا مثلا زمانی که تصویر یک سنجاقک را همراه با صدای بال زدن های پی در پی آن می شنوید شاید سخت باورتان شود که صدا مربوط به پره های یک پنکه قابل حمل است.

صداسازی یکی از شغل های پنهان در هالیوود است؛ شغلی که تجربه ما از تماشای فیلم ها را واقعی تر می کند تا درون فضای فیلم غوطه ور شویم. در ادامه این مطلب 10 روش جالب برای صداسازی در فضای فیلم ها و انیمیشن ها را برایتان شرح می دهیم و شما را به تماشای ویدیویی جذاب در این باره در انتهای مطلب دعوت می کنیم.

1- در مرحله نخست هنرمندی به نام Shaun Brennan را می بینید که با استفاده از تجهیزات مختلفی نظیر دستکش تلاش میکند صدای مشت زدن را ایجاد کند. او در ادامه یک تکه فوم را در دستانش نگه می دارد تا صدای دیگری را از صحنه کتک کاری شخصیت های فیلم بسازد. و برای آنکه حس واقعی تری بسازد از یک تکه گوشت کمک می گیرد.

صداسازی

2- شبیه سازی صدای یورتمه اسب ها از دیگر بخش هایی است که در بسیاری از فیلم های سینمایی به آن نیاز پیدا می شود. در این بخش هنرمندی به نام Marko Costanzo تلاش میکند با استفاده از دو پوسته پلاستیکی شبیه به نارگیل این صدا را شبیه سازی کند. در مواردی هم که قرار باشد اسب قصه روی علفزارهای خشک حرکت کند او از دو تکه سنگ کمک میگیرد. اگر هم فیلمبردار بخواهد نمای دوری از حرکت اسب را ضبط کند دیگر صدای نعل های حیوان شنیده نمی شود و در عوض لازم است شبیه سازی خوبی از صدای حرکت دم اسب در هوا ایجاد شود.

3- وقتی قرارباشد صداسازی برای غذا خوردن حیوانی انجام شود نخست باید مشخص گردد که حیوان مشغول خوردن غذای خیس است یا خیر؟ از آنجایی که اسب ها پوزه کشیده ای دارند لازم است که با کمک دست ها فضاسازی لازم برای ایجاد یک صدای عمیق ایجاد شود. در بخش های دیگری از این کار چالش برانگیز او باید وانمود کند که یک اسب است و میخواهد از درون یک سطل غذا بخورد. مارکو (شخصی که در ویدیو می بینید) متوجه شد که با قرار دادن سر خود زیر یک چهارپایه میتواند همان انعکاس صدای مورد نیاز برای غذاخوردن اسب از سطل را ایجاد کند.

4- مت دیویس یکی دیگر از هنرمندان صداسازی که بیشتر در فیلم های ترسناک کار می کند در برخی پروژه های خود باید صدای خارج شدن روده از بدن مرده ها را ایفا می کرد و برای این منظور از گوشت خام مرغ کمک گرفت که بافت و صدایی مشابه را ایجاد می کرد. اما به خاطر کثیف کاری های استفاده از گوشت خام او تصمیم گرفت که از صدای از چسب لاتکس و پودینگ شکلات برای شبیه سازی صدای روده ها استفاده نماید.

5- در انیمیشنی به نام مردان در تاریکی هم هنرمند صداساز تلاش نموده با حرکت دادن دسته های کاغذ یا روشن کردن یک پنکه دستی برقی صدای پر زدن سنجاقک فیلم را بسازد. او همچنین تلاش کرد با قرار دادن دسته از کارت ها بین  چرخ دوچرخه این صدا را ایجاد نماید و برای شبیه سازی صدای بالهای سنجاقک در وضعیت های مختلف با قرار دادن انگشت خود بین پره ها صدا را تغییر داد.

6- Shaun Brennan در فیلم های اکشن زیادی نقش آفرینی میکند و در این فیلم ها باید صدای ضربه خوردن به سر و یا شکستن و در رفتن اعضای بدن را ایجاد کند و چه چیزی بهتر از یک دسته کرفس برای این کار! او حتی در مواردی با خرد کردن میوه هایی مثل سیب در زیر پای خود که بافت خشکی دارند تلاش می کند این صداسازی ها را انجام دهد. سیب علاوه بر اینکه زیر پا ترک می خورد صدایی آبکی را هم ایجاد میکند که برای فیلم های اکشن بسیار خوب است.

7- حتما تابحال برایتان سوال پیش آمده که آیا صدای حاصل از شمشیربازی در فیلم ها واقعی است یا خیر؟ باید بگوییم خیر چراکه در شمشیربازی واقعی صدای برخورد فلزات به هم ایجاد نمی شود. برای همین مت دیوید ابزاری شبیه به کمان را ساخته تا با کشیدن آن به بدنه یک تکه فلز و همچنین حرکت دادن فلز در هوا صدای برخورد و حرکت شمشیرها را ایجاد کند.

8- داون و آلیشیا دو هنرمند صداسازی هستند که در انیمیشن Bumblebee با هم همکاری داشتند و صداهای کاراکتر دوست داشتنی ترنسفورمر را ایجاد کردند. صداهای مربوط به تغییر وضعیت این کاراکتر از ماشین به ربات به صورت دیجیتالی ایجاد شد اما برای شبیه سازی صداهای حاصل از حرکت ترنسفورمر در اتاق و تعامل او با اجسام و پیرامونی و شکسته شدن مبل بعد از نشستن ربات روی آن نیاز به هنرنمایی این دو خانم بود.

9- مارکو دیگر صداساز هنرمند، گاهی اوقات باید صدای حیوانات مختلف را در بیاورد. او معمولا برای این کار از دهانش استفاده میکند اما گاهی اوقات باید صدای حرکت موش روی جعبه قوطی های نوشابه یا صدای پرنده ای را شبیه سازی کند و برای این منظور به ابزارهای خاصی نیاز خواهد داشت.

10- در انتها نوبت به فیلم هایی با تم زامبی می رسد که در آنها برای شبیه سازی گازهای زامبی ها بر بدن انسان ها صداساز باید با خشونت میوه بخورد. اما چالش واقعی زمانی است که زامبی ها به صورت دسته جمعی حرکت میکنند و هر یک صدایی را ایجاد میکنند. اگر به فیلم های زامبی قدیمی نگاه کنید متوجه می شوید که به خاطر ضعف صداسازی در آنها، آن فیلم ها تا چه اندازه نسبت به آثار امروزی غیرواقعی به نظر می رسند.

در ادامه از شما دعوت میکنیم ویدیو جذاب این صداسازی ها را مشاهده نمایید:

 

بیشتر بخوانید:

11 ترفند سینمایی در هالیوود که کمتر کسی از آنها خبر دارد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان