چرا کتائب حزب الله عراق؟

بغداد – ایرنا – از حادثه مشکوک اصابت موشک به پایگاه آمریکایی «کی وان» در شمال غربی کرکوک در ششم دی ۹۸ تا قضیه ترور «هشام الهاشمی» کارشناس برجسته امنیتی عراق در نیمه شب گذشته ۱۶ تیرماه ۹۹، بیش از شش ماه است که گروه مقاومت اسلامی «کتائب حزب الله» در برابر شدیدترین فشارهای آمریکا قرار دارد.

چرا کتائب حزب الله عراق؟

آمریکا با مهتم کردن نیروهای کتائب حزب الله به شلیک موشک به پایگاه کی وان بدون اینکه منتظر تحقیقات رسمی دولت عراق در باره عوامل حمله موشکی شود، هشتم دی 98 (دو روز بعد) در اقدامی جنایتکارانه مواضع این گروه مقاومت را در منطقه مرزی «القائم» در غرب استان الانبار بمباران کرد و 25 تن از نیروهای آن را شهید و 50 تن دیگر را زخمی کرد.

شهدای کتائب حزب الله زیر مجموعه تشکیلات الحشد الشعبی بودند که در مرز عراق با سوریه از تمامیت کشورشان در برابر حملات گروه تروریستی داعش دفاع می کردند.

آمریکایی ها به همین هم اکتفا نکرده و در سیزدهم دی 98 (یک هفته بعد) در اقدامی جنایت آمیزتر سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس دو فرمانده بزرگ مبارزه با داعش را در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساندند تا بیش از پیش فضای عراق را به سمت هرج و مرج و بی نظمی سازمان یافته در راستای بهره برداری های سیاسی خاص خود، سوق دهند.

آمریکا که در نتیجه هوشیاری دولتمردان و رهبران سیاسی و مرجعیت عالی دینی عراق، نتوانست به خواسته های خود برسد، فشارها را با اعمال تحریم ها علیه برخی شخصیت های عراقی به اتهام همکاری با کتائب حزب الله تشدید کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در هفتم فروردین 99 فهرست تازه ای از شخصیت های تحت تحریم واشنگتن صادر کرد که چهار تن از آنها شهروندان عراقی بودند که تنها اتهام آنان نزدیکی به کتائب حزب الله بود.

کتائب حزب الله یک روز بعد از بیانیه خزانه داری آمریکا، در بیانیه ای از گنجانده شدن نام این افراد در فهرست تحریم های «شیطان بزرگ» استقبال کرد.

آمریکا پیش از این کتائب حزب الله را جزو گروه های تروریستی به شمار آورده و در فهرست تحریم های خود قرار داده بود.

واشنگتن به همین بسنده نکرد و در ادامه سناریوی نخ نمای موشک پرانی های بغداد را به کتائب حزب الله منسوب کرد هرچند «جعفر الحسینی» سخنگوی نظامی کتائب پیشتر اتهام دست داشتن کتائب در این حملات را تکذیب کرده بود.

وی در یکی از اظهاراتش گفته بود که گرای سفارتخانه آمریکا در بغداد به عنوان یکی از بزرگ ترین سفارتخانه های جهان برای گروه های مقاومت اسلامی عراق کاملا واضح و روشن است و امکان ندارد که این گروه ها این همه در حملات موشکی خود دچار اشتباه در هدف گیری شوند.

بزرگترین حادثه ای که نزدیک بود، بعد از این همه حوادث، امنیت داخلی عراق را به مخاطره بیندازد، بازداشت 14 تن از نیروهای کتائب حزب الله در پنجم تیرماه گذشته در یکی از مقرهای رسمی این گروه وابسته به الحشد الشعبی در جنوب بغداد به اتهام موشک پرانی های پایتخت بود.

در این حادثه که بعدها مشخص شد نیروهای آمریکایی در آن به طور مستقیم دخیل بوده و یک نیرو از آمریکایی ها، یگان عراقی را در عملیات بازداشت همراهی می کرد، در همان شب حادثه نزدیک بود منجر به تقابل مسلحانه بین دو دستگاه نظامی مهم عراق (الحشد الشعبی و سازمان مبارزه با تروریسم) شود.

هوشیاری مجدد رهبران سیاسی، جلوی این فتنه بزرگ را گرفت و دولت عراق تمامی نیروهای بازداشت شده را آزاد کرد.

در سایه این فشارهای مستمر بر کتائب حزب الله برای وادار کردن آن به واکنش مسلحانه، این گروه مقاومت اسلامی عراق تاکنون در قالب فرماندهی الحشد الشعبی با خویشتنداری، وارد این بازی کثیف آمریکایی ها نشده است.

آمریکا بارها اعتراف کرده اند که کتائب حزب الله یکی از آموزش دیده ترین و حرفه ای ترین گروه های مقاومت عراقی به شمار می رود که تاکنون نتوانسته است در آن نفوذ کند.

حادثه ترور دیشب هشام الهاشمی در سایه این تحولاتی که از شش ماه گذشته برای فشار آمریکا بر کتائب حزب  الله عراق آغاز شده، اتفاق افتاده است.

لحظات کوتاهی متعاقب حادثه ترور الهاشمی، موج تبلیغاتی کم سابقه ای برای اتهام زنی به کتائب حزب الله در سطح شبکه های اجتماعی و پاره ای رسانه های همسو با محور آمریکایی - سعودی آغاز شد، هرچند گروه تروریستی داعش مسوولیت آن را برعهده گرفته بود.

گزارش  ها حاکی است که برخی جریان های همسو با آمریکا و محور سعودی در داخل عراق به علاوه ارتش سایبری سعودی ها و آمریکایی ها در ایجاد این موج تبلیغاتی علیه کتائب حزب الله دست داشته اند.

یکی از کارشناسان سیاسی نزدیک به کتائب حزب الله امروز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت: کاملا واضح است که آمریکایی ها با شتابزدگی همیشگی خود در اتهام زنی به کتائب حزب الله به دنبال برهم زدن اوضاع عراق و ایجاد هرج و مرج سازمان یافته هستند.

«محمد صادق الهاشمی» افزود: با وجود اینکه زنجیره عملیات ترور علیه شخصیت های مختلف همچنان در عراق جریان دارد اما واکنش ها به حادثه هشام الهاشمی، عجیب است.

به گفته وی، سفارتخانه های آمریکا، انگلیس، فرانسه، نمایندگی سازمان ملل و اتحادیه اروپا به طور همزمان بیانیه محکومیت علیه ترور الهاشمی صادر کرده اند.   

این کارشناس عراقی افزود: با وجود دیدگاه های سیاسی مستقلی که الهاشمی داشت، اما دوست تشکیلات الحشد الشعبی و گروه های مقاومت از جمله کتائب حزب الله و عصائب اهل الحق بود و به مقرهای آنها رفت و آمد داشت و مرتب در شبکه های تلویزیونی محور مقاومت ظاهر می شد.

الهاشمی در عین حال از سکوت نهادهای غربی در قبال شهادت نیروهای الحشد الشعبی و سرداران شهید و با وجود مشخص بودن عوامل این جنایت ها انتقاد و سکوت مجامع بین المللی در قبال جنایات مشابه ترور الهاشمی را که با سکوت از آن عبور می کنند، محکوم دانست.

وی اتهام زنی به کتائب حزب الله و عصائب اهل الحق و الحشد الشعبی توسط  محور آمریکایی - سعودی را موضوع تازه ای ندانست و گفت که گروه های مقاومت و الحشد الشعبی نخستین گروه در عراق بودند که بیانیه محکومیت بعد از شهادت الهاشمی صادر کردند.

این کارشناس سیاسی به نام گروه های مقاومت و الحشد الشعبی، خواهان یک کمیته حقیقت یاب از نهادهای ذیربط در عراق برای تحقیق فوری و شناسایی عاملان و بازداشت و مجازات آنها شده است.

الهاشمی در باره علت سکوت کتائب حزب الله در برابر اتهام وارده گفت که اتهام زنی به کتائب حزب الله در هر حادثه ای در عراق به امری روزانه تبدیل شده و کتائب حزب الله بارها از این بیانیه ها تبری جسته، اما نمی خواهد هر بار در برابر هر اتهام، پاسخگو باشد و نتایج کار کمیته حقیقت یاب برای اثبات بی گناهی کتائب کافی است.

وی تاکید کرد که نیروهای مجاهد الحشد الشعبی که از آب و خاک و ناموس عراق در جنگ با داعش با جان و مال خود دفاع کردند، هرگز به این شیوه های پلید در حذف فیزیکی افراد به خاطر دیدگاه متفاوت سیاسی روی نمی آورند.

در همین راستا، رییس موسسه دیده بان رسانه در عراق نیز در خصوص حادثه اخیر گفت که همه اتفاقات و حوادثی که در طول سال های گذشته رخ داده نشان می دهد که یک طرف وجود دارد که درصدد بهره برداری سیاسی از آنها است.

«خالد السرای» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد که حادثه ترور هشام الهاشمی نیز خارج از این قاعده نیست و کاملا روشن و مبرهن است که آمریکایی ها درصدد بهره برداری سیاسی از این حادثه برای اتهام زنی به گروه های مقاومت و الحشد الشعبی و بهانه برای ادامه حضور نیروهای خود در عراق هستند.

به گفته وی، آمریکایی ها در ایجاد بحران ها و بهره برداری سیاسی از آنها مهارت کافی دارند و از سال 2003 تا به امروز همچنان این خط مشی را در عراق برای پیشبرد سیاست های خود در پیش گرفته اند.

او هم مانند محمد صادق الهاشمی معتقد است که آمریکا و عوامل آن در داخل عراق به دنبال هرج و مرج سازمان یافته هستند و قضیه ایجاد سپر موشکی در سفارتخانه آمریکا و پرواز پهپادهای آمریکایی بر فراز بغداد در روزهای اخیر در همین چارچوب صورت گرفته است.

السرای خاطر نشان ساخت که در فرهنگ شیعی و میراث فکری ما چنین چیزی وجود ندارد که اختلاف رای منجر به حذف فیزیکی فکر مخالف شود. وی ادامه داد که در عراق مزدوران و جیره خوارانی هستند که به صورت علنی از تروریسم حمایت کرده و دعوت به حمل سلاح می کنند اما به رغم اینکه برخورد با آنها توسط گروه های مقاومت و الحشد الشعبی کاملا سهل و آسان است تاکنون کسی متعرض آنها نشده و شبانه روز در شبکه های تلویزیونی ظاهر شده و دیدگاه های خود را مطرح می کنند.

به گفته وی، هشام الهاشمی بر خلاف اینها، هرگز دعوت به حمل سلاح و یا دفاع از تروریسم نکرده بود،‌ بلکه برعکس حامی دولت بود و از خط مشی آن دفاع می کرد و به خاطر دیدگاه هایی که داشت مورد احترام همه بود.

کارشناسان عراقی معتقدند که آمریکا در آستانه سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن، بیش از پیش با ایجاد هرج و مرج سازمان یافته و فتنه انگیزی در عراق می کوشد، انتظارات و خواسته های خود را بر دولت عراق در گفت وگوهای راهبردی تحمیل کند.

بر همین اساس، با وجود دردآور بودن حادثه ترور این کارشناس امنیتی عراق، اما رهبران سیاسی طرفدار اخراج نظامیان آمریکا از عراق، همانند همیشه دعوت به هوشیاری و خویشتنداری کرده اند تا اجازه ندهند عراق به سمتی که آمریکا انتظار دارد، برود.

«نوری المالکی» نخست وزیر پیشین که تجربه گفت وگوهای راهبردی با آمریکایی ها را در 2008 دارد، در بیانیه، نسبت به تبادل اتهامات در عراق بعد از حادثه ترور الهاشمی هشدار داده و گفته است که دشمنان در صدد بهره برداری از آن برای تضعیف موضع عراق واحد هستند.

اخراج نیروهای آمریکایی و برچیده شدن پایگاه های نظامی آمریکا یکی از مهمترین مطالباتی است که کتائب حزب الله و گروه های مقاومت اسلامی به علاوه جریان های سیاسی نزدیک به الحشد الشعبی بر آن در گفت وگوهای راهبردی بین بغداد و واشنگتن اصرار دارند.

اعتقاد بر این است که واشنگتن با تحت فشار گذاشتن یکی از تهدید آمیزترین گروه های مقاومت اسلامی عراق در برابر سیاست های جنایتکارانه واشنگتن، درصدد اعمال و تحقق نیایت سوء خود بر کل عراقی ها برای ماندن طولانی مدت نظامی در این کشور است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان