آخرین آمار فارغ التحصیلان متقاضی یارانه دستمزد

ایسنا نوشت: مطابق آخرین آمار عملکرد طرح یارانه دستمزد، تاکنون بیش از ۸۳۰۰ داوطلب در این طرح ثبت نام و بیش از ۱۵۰۰ کارفرما از آن استقبال کرده اند.

آخرین آمار فارغ التحصیلان متقاضی یارانه دستمزد

 "طرح یارانه دستمزد"،  یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های مهم و اثرگذار دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است که هم اکنون در 9 استان کشور به اجرا درآمده است.

این طرح با هدف ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌های پر بیکار در دستور کار قرار گرفته و دولت درصدد است با اجرای آن در مناطق محروم و کم برخوردار، نرخ بالای بیکاری را کاهش دهد.

یارانه دستمزد، وجهی است که دولت ماهانه بابت بخشی از دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر 35 سال به کارفرما می پردازد و منابع این طرح از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمک‌های مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است سیاست‌های اشتغالی که وزارت کار به منظور گشایش اشتغال دنبال می‌کند در جهت ارائه مشوق‌ها و تسهیل فرایندها برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کشور است.

مطابق آخرین آمار از اجرای طرح یارانه دستمزد در کشور، تاکنون 8397 نفر داوطلب و 1511 کارفرما در این طرح ثبت نام کرده و 7051 نفر از جذب شدگان شغل اولی منجر به عقد قرارداد شده‌اند.

بر این اساس استان لرستان، بیشترین تعداد جذب شدگان شغل اولی و داوطلبان ثبت نام شده و استان کرمانشاه بیشترین تعداد کارفرمایان ثبت نام شده را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر طرح یارانه دستمزد در استانهای ایلام، لرستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد به اجرا در آمده و مشمول طرح یارانه دستمزد قرار گرفته است. استان هرمزگان نیز به عنوان یکی از استانهای پایلوت، مشمول استفاده از مزایای طرح پرداخت یارانه دستمزد شناخته شده و کارفرمایانی که نیروی کار شغل اولی جذب کنند می‌توانند از مزایای این طرح بهره مند شوند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار می گوید: جامعه هدف ما در این طرح بخشی از جوانان هستند که در کم مزیت‌ترین شرایط قرار گرفته و از فرصتهای شغلی مناسب برخوردار نبوده‌اند.

وی اولویت جذب نیرو در طرح یارانه دستمزد را با فارغ التحصیلان دانشگاهی دانسته و می گوید: این طرح در استان‌های پر بیکار مثل کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود و علاوه بر برنامه‌های توسعه اشتغال وزارت کار نظیر اشتغال فراگیر، طرح تکاپو و طرح کارورزی برای کارفرمایانی هم که به تثبیت اشتغال کمک کنند مشوق های بیمه ای درنظر گرفته شده است.

به گفته منصوری در طول سالهای گذشته در اختصاص مشوق‌های بیمه‌ای به کارفرمایانی که اشتغال ایجاد می‌کردند، محدودیت منابع وجود داشت ولی امروز با حمایت‌های دولت و سازمان برنامه و بودجه این محدودیت‌ها تا حد زیادی برطرف شده است.

طرح یارانه دستمزد، بخشی از سیاستهای فعال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می رود که به موجب آن به کارآفرینان و کارفرمایانی که از فارغ التحصیلان دانشگاهی در واحدهای خود استفاده کنند 30 درصد یارانه دستمزد تعلق می‌گیرد تا هزینه‌های اشتغال آنها کاهش یابد.

کارشناسان بر این باورند که اجرای این طرح، موجب گشوده شدن روزنه های جدید اشتغال در فضای کسب و کار کشور شده و کاهش هزینه بکارگیری نیروی کار، افزایش فرصتهای شغلی برای دانش آموختگان، تقویت تولید داخلی، افزایش بهره وری بنگاه‌ها، کاهش نرخ بیکاری و رونق بازار کار را به دنبال خواهد داشت.

223225
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان