روایت مبینا نصیری از رقابت زنان در "شوتبال"/ دوست دارم مجری صندلی داغ تلویزیون باشم

مسابقه‌ای که شبکه نسیم به فصل دومش رسیده و این بار این فرصت را در اختیار رقابت خانم‌ها هم قرار داده است. مبینا نصیری مجری سابق "صبح بخیر ایران" این بخش را اجرا می‌کند و اعتقاد دارد جای چنین چیزهایی به علاوه گفت‌وگویی سخت با اجرای خانم‌ها خالی است.

روایت مبینا نصیری از رقابت زنان در "شوتبال"/ دوست دارم مجری صندلی داغ تلویزیون باشم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، "شوتبال" سال گذشته متولد شد و مدتی روی آنتن بود؛ شخصیت‌های شناخته شده با هم رقابت می‌کردند و تماشاگران برای تشویق در استودیو حاضر می‌شدند. اما همان موقع هم مقداد مؤمن‌نژاد تهیه‌کننده دنبالِ کاری متنوع با سلبریتی‌هایی از جنسِ مردم بود،‌ وقتی از او درباره فصل دوم "شوتبال" می‌پرسیدیم از همین قصدش می‌گفت. "شوتبال 2" تیرماه به آنتن شبکه نسیم آمد و هر قسمت شخصیت‌هایی را به عنوان شرکت‌کننده به جایگاهِ برنامه می‌آورد که فارغ از سرگرمی و هیجان و رقابت، داستان‌های اجتماعی عجیب و غریبی دارند. از کشاورز و باغداری که عضو تیم ملی کبدی ایران است تا بانوانی که مثل خیلی‌های دیگر، خانواده را فدای موفقیت‌های هنری و فرهنگی و ورزشی‌شان نمی‌کنند و برایشان خانواده اهمیت دارد. 

تلویزیون , مجریان تلویزیون ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , شبکه یک ,

"شوتبال 2"، "شوتبال1" نیست!

دست‌اندرکاران جدیدِ این فصل "شوتبال" در رنگ‌آمیزی دکور و فضاسازی استودیوی‌شان هم خلاقیت به خرج داده‌اند که شبیه به دکور مسابقه داخلی و حتی خارجی نباشند. LEDهایی که به تناسب هر 24 مسابقه شرکت‌کنندگانِ "شوتبال" رنگ و شکلِ جدیدی به خود می‌گیرد و همه اینها زیباست، چون فکر و خلاقیت و اندیشه پایِ ساخت یک مسابقه رفته است. البته که نقدهایی هم به ضعف‌های این نوع مسابقه‌ها می‌شود و به قولِ کارگردان و تهیه‌کننده‌اش وجود دارند چون در ابتدای این راه جدیدند و باید کمی به آنها مهلت داد. 

خانم‌ها فرصت رقابت پیدا کردند

در کنار همه این اتفاقات جدید، رقابت خانم‌ها و دو بخش شدن مسابقه "شوتبال" هم قابل توجه است. چرا که این مسابقه تلویزیونی، بخش مجزایی برای رقابتِ خانم‌ها اختصاص داده و روزهای زوج، در طول 13، 14 قسمتی که روی آنتن رفته مخاطبین زیادی برای خود پیدا کرده است. شاید بیش از سه دهه، تلویزیون مسابقه‌ای در این شکل و شمایل برای خانم‌ها نداشته و شبکه نسیم این فرصت را در اختیار برنامه‌سازان "شوتبال" قرار داد تا بانوان با استعداد این سرزمین خودشان را در این فضای جدید محک بزنند. البته کم و بیش برنامه‌هایی برای رقابت خانم‌ها از جمله "دختران نینجا" که در برنامه "عصر جدید" رقابت جذابی داشتند و به مراحل نهایی هم رسیدند، وجود داشته اما با این شکل و شمایل کمتر روی آنتن رفته است.

یک روز خانم‌ها و یک روز آقایان/ مبینا نصیری مجری شد

"شوتبال" روزهای یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 21 روی آنتن شبکه نسیم می‌رود؛ سهم خانم‌ها روزهای زوج با اجرای مبینا نصیری است. مسابقه‌ای که این روزها در "بوستان ولایت" با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تصویربرداری می‌شود. او کارش را از گویندگی در رادیو جوان آغاز کرد و آرام‌آرام به آنتن تلویزیون نزدیک شد و برنامه "آفتابگردون" شبکه دو سیما را اجرا کرد. برنامه‌های "زیتون و جوانی" شبکه جام‌جم، "صعود و مکتب‌خانه غیرانتفاعی" شبکه آموزش، "سیمای خانواده"، "صبح بخیر ایران"، ویژه‌برنامه سال تحویل 1393، "امروز هنوز تموم نشده"، "شبکه هر ایرانی" ویژه‌برنامه‌های روز زن، روز دختر و... را در شبکه یک سیما اجرا کرد. او در سال 1390 جایزه بهترین گوینده آنونس برنامه‌ها را از رادیو جوان به خودش اختصاص داد و امروز در این مسابقه تلویزیونی اجرا می‌کند. 

تلویزیون , مجریان تلویزیون ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , شبکه یک ,

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

خوشحالم مسابقه‌ای برای خانم‌ها اجرا می‌شود

* چطور شد از برنامه‌های گفت‌وگومحور و تِم اجراهایی مثل "صبح بخیر ایران" قبول کردید مجری مسابقه تلویزیونی باشید؟

من همیشه به تفاوت و تجربه ژانرهای مختلف اعتقاد داشته و دارم. دلم می‌خواست این بار سراغِ کاری جدید بروم و آن مسابقه تلویزیونی بود. از طرفی مقداد مؤمن‌نژاد تهیه‌کننده این برنامه را هم می‌شناختم و پیش از این در برنامه "شبکه یک شبکه هر ایرانی" با هم کار کرده بودیم. از من خواست که به گروه‌شان اضافه شوم،‌ وقتی رفتم فضا و دکور برنامه را دیدم، از آیتم‌ها و نوع مسابقه آگاهی پیدا کردم در اتاق فکر به این جمع‌بندی رسیدم که مجری "شوتبال" شوم. فارغ از این حضور برایم بسیار خوشحال‌کننده بود که برای اولین بار مسابقه ورزشی برای بانوان اجرا می‌شود و چنین سبک جذاب و هیجان‌انگیزی دارد. همه اینها مشوّق پذیرفتن این پیشنهاد بود که من هم سهمی در کنار این کارهای بدیع و جذاب داشته باشم. بنابراین به گروه اضافه شدم و چند قسمتی که روی آنتن رفته‌ایم استقبال‌ها و بازخوردهای خوبی به دستم رسیده که برایم مسرّت‌بخش است.

ما سبک خودمان را داریم؛ مسئولین شبکه نسیم اعتماد کردند

* بخش خانم‌های مسابقه "شوتبال" با بخش آقایان قابل مقایسه است؛ با هم رقابت هم می‌کنید؟

واقعاً مسئولین شبکه نسیم این اعتماد را کردند و فرصت را در اختیار ما قرار دادند تا برای اولین‌بار بعد از سال‌ها این اتفاق را ما رقم بزنیم و خانم‌ها با قصه‌های اجتماعی قابل توجه و فرهنگساز، در رقابتی جذاب و هیجان‌انگیز حاضر شوند. من خیلی سعی می‌کنم شور و حرارتی به بخش خانم‌ها بدهم اما باید بپذیریم ما حال و هوا و سبک و امضای خودمان را داریم و آقایان هم به همین صورت؛ تلاش می‌کنیم اجرای خودمان را داشته باشیم و فضای شادی را برای مخاطبین علاقه‌مند برنامه ایجاد کنیم. خوشبختانه چراغ این اتفاق روشن شده و شبکه این اعتماد را کرده که خانم‌ها هم بتوانند رقابت ورزشی در تلویزیون داشته باشند. 

تلویزیون , مجریان تلویزیون ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , شبکه یک ,

مخاطبین منتظر رقابت‌های جذاب خانم‌ها باشند

* بازخوردها را چطور دیدید؟

خیلی خوب است، مردم اوایل می‌گفتند بازی‌های خانم‌ها چرا آنقدر محدود است و از بازی‌های پرهیجان خبری نیست. هرچه جلوتر می‌رویم بازی‌های هیجان‌انگیزتر مخصوصاً در یک هشتم که این روزها ضبط می‌کنیم خیلی مسابقه‌ها خوب شده است. از طرفی باید آرام آرام این اتفاق می‌افتاد، چرا که بعد از سه دهه، مسابقه ورزشی خانم‌ها روی آنتن می‌رود و باید با مراعات و مراقبت جلو می‌رفتیم تا دچار چالش نشویم. بازی‌ها هیجان بیشتری پیدا می‌کند و بعد از مرحله گروهی، مخاطبین منتظر رقابت‌های جذاب‌تری باشند. 

حاشیه‌ای که هنوز هم مردم از آن حرف می‌زنند

* از این بخش بگذریم، هنوز مخاطبین شما را با آن حاشیه به یاد می‌آورند و در فضای مجازی هم به نام شما می‌رسند آن ویدئوی معروف وایرال می‌شود؛ چرا هنوز آن حاشیه با "مبینا نصیری" همراه است؟

جالب است بدانید که یکی از دوستان همان موقع، برنامه را زنده دیده بود و به من گفت چقدر با تسلط از حاشیه گذر کردی! منتها بعداً دوستان ما در بخش خبر به آن پرداخته بودند و آن اتفاق برجسته شد. هنوز هم مردم از من می‌پرسند واقعاً چی بود و چرا این حواشی ایجاد شد؟ قریب به دو سال نبودم اما نامه‌ ممنوع‌الکاری نیامد. پیشنهادهای خوبی داشتم اما مدیران می‌ترسیدند و دست نگه می‌داشتند. خوشبختانه دوباره از شبکه یک سیما دعوت شدم و برنامه "صبح بخیر ایران" را اجرا کردم. مدیرانی که مرا می‌شناختند و از تسلطم در اجرا با خبر بودند. 

تلویزیون به آدم‌های خودش بیشتر اعتماد کند

* امروز ابزارهای مختلف رسانه‌ای با تلویزیون رقابت می‌کنند و مخاطبین هم مشکل‌پسند شده‌اند. به نظرشما رسانه‌ملی چه رویکردی را در برنامه‌سازی باید در دستور کارش قرار دهد تا از این رقابت عقب نماند؟

کارهایی مثل "عصر جدید" و "دورهمی" که اجازه دارند گاهی اوقات از خط قرمزها عبور کنند و البته خوب دیده می‌شوند، به نظرم تعداد این نوع مجوزها و فضاها و فرصت‌ها بیشتر شود. برنامه‌های دیگری با رویکردهای "عصر جدید" و "دورهمی" ساخته شوند. منظورم این است قدری بتوان با رعایت مسائل شرعی و عرفی از یکسری خطوط قرمز همیشگی عدول کرد، چون به نظرمن اجتناب‌ناپذیر است و از این رقابت عقب نمانیم. مهران مدیری استثنا است و غیر از امثال او که با تجربه و واقعاً در کارشان خبره‌اند، مجریان تلویزیونی با استعدادی وجود دارند که می‌توانند در این شکل و شمایلِ برنامه‌ها بدرخشند. اگر این فرصت در اختیارشان قرار بگیرد و بتوانند چنین برنامه‌هایی کار کنند! واقعاً چهره‌هایی را سراغ دارم که در این فضاها قرار بگیرند شاخص و ماندگار خواهند شد. خاطره نسل‌های بعدی می‌شوند، ای کاش این اتفاق بیفتد. 

آدم‌هایی که تلویزیون روی آنها سرمایه‌گذاری کرده و وقت آن است از آنها بهره ببرد. واقعاً الان آماده محصول دادنِ آنهاست! کسانی مثل من که برنامه‌های مختلفی اجرا کرده‌ایم و چارچوب و ضوابط تلویزیون را می‌دانیم. تلویزیون باید اعتماد کند به آدم‌های خودش و مطمئن باشد فضا را بهتر پیش می‌برد و برنامه‌های متنوع و مختلفی هم ساخته می‌شوند. ما واقعاً مجریان خانمِ با دانشی داریم که واقعاً با مطالعه روی آنتن می‌روند. آدم‌های به روزی‌اند و می‌توانند پرچم اجرای بانوان را در تلویزیون بالا ببرند؛ فقط باید به آنها و چهره‌های تربیت شده تلویزیون اعتماد کرد. 

تلویزیون , مجریان تلویزیون ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , شبکه یک ,

دوست دارم مجری صندلی داغ تلویزیون باشم

* آرزویتان در آینده کاری‌تان چیست؟

اینکه بگویم آرزو، نه این طور نیست اما دوست دارم هاردتاکی (گفت‌وگوی سخت) را برای تلویزیون اجرا کنم. چون واقعاً جای یک صندلی داغ با مجری خانم در تلویزیون خالی است. در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم اما در تلویزیون نداشتیم. جسته و گریخته خیلی کم‌ کار کردند و واقعاً یک هاردتاک اساسی که مجری خانم داشته باشد جای خالی‌اش احساس می‌شود. منظورم گفت‌وگو با فضای زرد نیست، گفت‌وگوهای استخوان‌دار تأثیرگذار و جریان‌ساز. با تمام چهره‌های شاخص سیاسی، اقتصادی، هنری، فرهنگی و ورزشی؛ یعنی در واقع برنامه‌ای که گفت‌وگوی شبانه جذاب و سختی مثل صندلی داغی که قبلاً در تلویزیون روی آنتن رفته اما این بار مجری‌اش یک خانم باشد. من دوست دارم مجری آن برنامه و فضای گفت‌وگو باشم. 

ناخودآگاه به نام شهید و جانباز می‌رسم، بغض می‌کنم

* جالب است در جریان اجراهایتان بارها دیده‌ایم که به هنگام شنیدن نام جانباز و شهید در هر گفت‌وگو و برنامه‌ای ناخودآگاه گریه می‌کنید؛ چرا این اتفاق می‌افتد؟

واقعاً شو و تظاهر نیست، ناخودآگاه از عمقِ جانم، بغض تمام گلویم را فرا می‌گیرد و اشک می‌ریزم. واقعاً همه مدیونِ جانبازان و شهدایمان هستیم. یادم می‌آید جایی برای شهدای مدافع حرم اجرا می‌کردم منقلب شدم و وقتی از جایگاه پایین آمدم، کسی به من گفت تاکنون درباره شما اشتباه فکر می‌کردم و از من حلالیت طلبید. 

تمام تمرکزم روی مسابقه "شوتبال" است

* پیشنهاد دیگری هم داشتید؟

برنامه پیشنهاد شده اما تمام تمرکزم روی مسابقه "شوتبال" است. دوست ندارم چند هندوانه را با هم بردارم، اگر یک کاری درست اجرا شود بهتر است از چندین کار که کیفیت نداشته باشد. من فضای سرگرم‌کننده، مسابقه و فضای فان و طنز را دوست دارم اما هدف اصلی‌ام اجرای گفت‌وگویی سخت (هاردتاک) است. به چالش‌کشیدن مواضع افراد که تولیدی هم باشد مشکلی ندارم. 

تلویزیون , مجریان تلویزیون ایران , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , شبکه نسیم , شبکه یک ,

ترجیح می‌دهم مجری باشم تا برنامه‌ساز!

* مثل خیلی از مجریان دیگر تلویزیون در آینده به برنامه‌سازی و تهیه‌کنندگی هم فکر می‌کنید؟

ترجیح می‌دهم اجرا کنم، چون تخصصی در برنامه‌سازی ندارم. دغدغه‌ام همیشه این بوده که بدون تخصص وارد عرصه‌ای نشوم. در اتاق فکر برنامه حاضر می‌شوم تا ایده‌هایم را برای بهتر شدن برنامه بدهم اما برنامه‌سازی نه! 

حضور خانم مجری در "چپ راست" سینما

* سمت بازیگری هم رفتید؛ از این فضای مجری بازیگری یا بازیگر مجری برایمان بگویید؟

من دوست ندارم در کاری حضور پیدا کنم که تخصصی ندارم. البته در فیلم سینمایی "چپ راست" نقش خودم را بازی کردم. در دی و بهمن سال گذشته این پیشنهاد مطرح شد و پذیرفتم، چون قرار بود در این فیلم سینمایی همان مجری باشم که در تلویزیونم. البته کرونا مشکل‌ساز شد و ضبط به فروردین امسال موکول شد. در خصوص مجری بازیگرها هم باید بگویم برخی خوب اجرا می‌کنند و برخی هم ناکام‌اند. 

تابویی که باید شکسته شود

* به نظرتان حضور بی‌رویه بازیگران در عرصه اجرای تلویزیونی باعث نمی‌شود که مجریان تلویزیون در گوشه کنار باقی بمانند و برنامه خوب‌ها به این گروه‌ها برسد؟

من اصلاٌ به این اعتقاد ندارم، روزی دست خداست و هرکسی جای خودش را دارد. اگر کسی در کارش متخصص باشد، جای خودش را دارد. اشکال ندارد آن افراد چهره‌اند و پول چهره بودنشان را می‌گیرند. اما تلویزیون اجازه بدهد مجریانش چهره بشوند و آن‌وقت خواهید دید که همه کانون توجهات به سمتِ مجریان تلویزیون خواهد بود. اگر این فضایی که به بازیگران می‌دهیم به مجریان بدهیم کفه ترازو به سمت مجریان سنگین‌تر خواهد شد.  مجریانی هستند که در طول چند سال سابقه اجرا هنوز فرصت به آنها داده نشده که توانمندی‌شان را به رخ بکشند. همیشه گفته‌ام فرصتی که به برخی از بازیگران داده می‌شود همان اجازه را به مجریان بدهند،‌ مجری تلویزیون با آن توانمندی و کاربلدی، می‌درخشد. اما مجریان تلویزیون نسبت به بازیگران محدودترند. تلویزیون این کارها را از بازیگران می‌پذیرد و این تابویی است که وجود دارد و امیدوارم روزی شکسته شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان