اوضاع واردات برنج چطور است؟

ایسنا نوشت: آن طور که مسئولان گمرک ایران می‌گویند در سه ماهه اول امسال بیش از ۲۰۸ میلیون دلار برنج وارد شده است.

اوضاع واردات برنج چطور است؟

برنج جزو کالاهای اساسی است که تا همین چند ماه اخیر در لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی (4200 تومان) قرار داشت اما در اواخر اردیبهشت‌ماه بود که تصمیم به حذف آن از لیست ارز 4200 تومانی گرفته شد و از آن پس با نرخ ارز سامانه نیما که در حال حاضر به مرز 17 هزار تومان می‌رسد، وارد می‌شود.

بررسی آخرین وضعیت واردات برنج و پیگیری آن از گمرک ایران با توضیحاتی از سوی روح الله لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- همراه بود.  طبق اعلام وی، در سه ماهه ابتدایی امسال 208 میلیون دلار برنج وارد شده که معادل ریالی آن به 874 میلیارد تومان می‌رسد.

از لحاظ وزنی نیز در فاصله فروردین تا پایان خردادماه سال جاری 234 هزار تن برنج وارد شده است و نزدیک به 400هزار تن برنج از سال قبل منتظر دریافت ارز برای ترخیص بود.

اما بررسی آمار در سال گذشته از این حکایت دارد که در سال 1398 در مجموع 1.68 میلیارد دلار معادل 7000میلیارد تومان برنج وارد شده است که نسبت به سال 1397 حدود نیم درصد کاهش داشته است.  در سال 1397 نیز 1.69 میلیارد دلار معادل 7100 میلیارد تومان برنج وارد ایران شده است.

در سال 1398 در مجموع یک میلیون و 645 هزار تن برنج وارد شده که نسبت به سال قبل که یک میلیون و 651 هزار تن بود حدود 35صدم درصد کاهش دارد.

با حذف ارز 4200 تومانی از برنج در پایان اردیبهشت‌ماه اکنون تنها ترخیص برنج‌هایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده‌اند، مشروط به تحویل آن به دولت است، در غیر این صورت باید واردکننده مابه‌التفاوت آن با ارز نیمایی را پرداخت کند.

طبق اعلام مسئولان، درسال گذشته به دلیل بارش‌های فراوان و رفع ممنوعیت کشت برنج در بسیاری از استان‌های کشور تولید برنج داخلی رشد چشم گیری را تجربه کرده است و همین امر موجب فراوانی این محصول در بازار شد. از سوی دیگر  در جریان بیماری کووید 19 که تعطیلی رستوران‌ها، حذف ناهار ادارات و کاهش میهمانی‌ها را به همراه داشته است، باعث کاهش قابل توجه مصرف برنج شده است، در عین حال که با نزدیک شدن به فصل برنج و عدم محدودیت واردات برنج در سال زراعی جدید (مردادماه) به دلیل نیمایی بودن این محصول و کاهش تعرفه واردات و ذخیره مناسب برنج پیش بینی می شود کاهشی در بازار احساس نشود.

223225

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان