چگونه جوهر نامرئی درست کنیم؟

جوهر نامرئی، خودکار نامرئی و .. این‌ها جزو آن دسته ابزاری محسوب می‌شوند که برای تقلب و یا پنهان کردن نوشته‌ها کاربرد دارند.

چگونه جوهر نامرئی درست کنیم؟

به گزارش «تابناک» به نقل از  «باشگاه خبرنگاران جوان»؛ جوهر نامرئی، خودکار نامرئی و .. این‌ها جزو آن دسته ابزاری محسوب می‌شوند که برای تقلب و یا پنهان کردن نوشته‌ها کاربرد دارند. به‌طور مثال فرض کنید؛ جوهر خودکار شما نامرئی باشد و در نتیجه نوشته‌های آن هم قابل مشاهده نشود، چه حسی به شما دست می‌دهد؟ با آن چه کار می‌کنید؟ برای تقلب در امتحاناتتان از آن استفاده می‎کنید و یا پیام‌ها و نامه‌های رمزی و محرمانه تان را با آن می‌نویسید تا هیچ کس از آن‌ها با خبر نشود؟

همه این افکار شیرین و جذاب است در صورتی که بتوانید آن را به حقیقت تبدیل کنید، البته این نکته را فراموش نکنید که تمام این موارد در گذشته مورد آزمایش افراد دیگر قرار گرفته است بخصوص مورد تقلب که نتیجه مطلوبی را برای آن فرد نداشته است و ما هم پیشنهاد انجام چنین کاری را به شما نمی‌دهیم!

در این مطلب سعی داریم ترفند‌های ساخت جوهر نامرئی را برای شما شرح دهیم البته با نیتی کاملا خیرخواهانه، یعنی قصد ما از آموزش و یا برملا کردن این راز صرفا آشنا کردن شما با آن و تفریح است، پس با باشگاه خبرنگاران جوان همراه باشید.

تاریخچه کشف جوهر نامرئی

در زمان جنگ جهانی دوم، کارت پستال‌هایی از لهستان پست می‌شد که سربازان آلمانی به آن‌ها توجهی نداشتند. این کارت‌ها کاملا معمولی به نظر می‌آمدند، اما واقعیت چیز دیگری بود. همه این کارت‌ها حاوی مطالبی به صورت رمز بودند، از جمله؛ درخواست غذا و دارو، اعلام مکان پایگاه‌ها و زندان‌های اسرا.

اما چطور؟

کاملا درست حدس زده اید با استفاده از جوهر نامرئی!


انواع جوهر نامرئی

جوهر‌های نامرئی انواع مختلفی دارند که هر کدام به گونه خاصی عمل می‌کنند.
نوع اول بر اساس خاصیت تغییر رنگ در اثر تغییر PH عمل می‌کنند که این نوع پرکاربردتر است.
نوع دوم بر اساس اکسیداسیون مواد در اثر حرارت عمل می‌کند.

 

چگونه جوهر نامرئی درست کنیم؟
معرفی جوهر نامرئی که با تغییر و تنظیم PH عمل می‌کند

وقتی چنین جوهر نامرئی به یک ماده متخلخل اضافه می‌شود، آب موجود در جوهر با دی‌اکسید کربن موجود در هوا ترکیب می‌شود و اسید کربنیک را به وجود می‌آورد.
اسید کربنیک به نوبه خود با سدیم هیدروکسید وارد واکنش خنثی شدن می‌شود و کربنات سدیم را به وجود می‌آورد.

خنثی شدن باز، سبب تغییر رنگ معرف می‌شود و در نتیجه اثر جوهر، ناپدید می‌شود.


مواد لازم برای تهیه جوهر نامریی

مواد مورد نیاز برای تهیه جوهر نامریی قرمز یا آبی به شرح زیر است:
0.1 گرم تیمول فتالئین برای جوهر آبی یا فنل فتالئین برای جوهر قرمز
10 میلی لیتر اتیل الکل (اتانل)
90 میلی لیتر آب
20 قطره محلول سدیم هیدروکسید 3 مولار یا 10 قطره محلول سدیم هیدروکسید 6 مولار. (برای تهیه محلول سدیم هیدروکسید 3 مولار، 12 گرم سدیم هیدروکسید _ NaOH را در 100 میلی لیتر آب حل کنید).


برای تهیه جوهر نامریی بدین شکل عمل کنید:

1. تیمول فتالئین یا فنل فتالئین را در الکل حل کنید.
2. محلول را به 90 میلی لیتر آب اضافه نموده، هم بزنید. (محلولی شیری به دست می‌آید.)
3. محلول سدیم هیروکسید را قطره قطره اضافه کنید تا رنگ آبی یا قرمز به دست آید.
4. جوهر را روی پارچه آزمایش کنید. (پارچه کتانی یا رومیزی کهنه غیر قابل استفاده). کاغذ، فشرده‌تر است و کمتر به هوا اجازه واکنش می‌دهد، بنابر این واکنش تغییر رنگ دیرتر صورت می‌پذیرد.
5. طی چند ثانیه، لکه‌ها ناپدید می‌شوند. PH محلول جوهری بین 10 تا 11 است، اما بعد از اینکه در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، به 5 تا 6 کاهش میابد.
6. اگر محل لکه‌ها را با پنبه آغشته به محلول بازی مثل امونیاک رقیق مرطوب کنید، لکه‌ها دوباره ظاهر می‌شوند. برعکس اگر این کار را با سرکه انجام دهید، لکه‌ها سریع‌تر بی رنگ می‌شوند. شستن پارچه ها، جوهر را به طور دایمی می‌شوید.


نکات ایمنی که باید به آن توجه کنید

هرگز جوهر را به صورت یا بدن کسی نپاشید. به خصوص از برخورد آن با چشم‌ها اجتناب کنید.
تهیه و حمل محلول سدیم هیدروکسید، حتما بایستی توسط یک فرد متخصص انجام پذیرد.
این ترکیب خطرناک است و به هیچ وجه نباید کار کردن با آن را با بی توجهی انجام داد.
اگر به هر دلیلی این محلول با پوست تماس پیدا کرد، با آب فراوان شستشو دهید.

 

جوهر‌های نامرئی که با حرارت عمل می‌کند

اساس کار این جوهر‌ها به این صورت است که مواد به کار رفته در اثر حرارت، اکسید می‌شوند که نتیجه ظاهر شدن رنگ قهوه‌ای در اثر حرارت است.
مواد گوناگونی برای این کار استفاده می‌شوند از جمله شیر، سرکه، آب پیاز و آب لیمو که آب پیاز و آب لیمو از همه بهتر هستند.
متن مورد نظر را با قلم‌های قدیمی یا با خلال دندان روی کاغذ بنویسید. اجازه دهید تا پیام تان خشک شود.
برای آشکار شدن پیام کافی است آن را روی شمع یا حرارت ملایم لامپ بگیرید. (احتیاط کنید!)



جوهر‌های نامریی تحت اشعه ماورا بنفش

بعضی از جوهر‌های نامریی، تابش فلورسانس دارند.
این جوهر‌ها در تاریکی و تحت نور ماوراء بنفش، خیلی براق و درخشنده به نظر می‌آیند.
آن‌ها را می‌توان در رنگ‌های بسیار متنوعی یافت و درهمه سطوح از جمله پلاستیک و شیشه به کار برد.


تقلبی ناموفق به کمک جوهر نامرئی!


بر اساس آخرین گزارش سالیانه کانون قضات مستقل (OIA) بریتانیا، یک دانشجوی وکالت با 24 صفحه تقلب که با جوهر نامرئی (جوهر ماورا بنفش) نوشته شده بود و کاغذ سفید به نظر می‌آمد دستگیر شد.
تصور می‌شود این خانم در نظر داشته تا یک خودکار UV را با خود سر جلسه آزمون برده و توسط آن نوشته‌های نامرئی‌اش را مرئی کند. وی این برگه‌ها را لای کتابی که به همراه داشت جاسازی کرده بود، اما در حالی که با خودکار UV در حال تقلب بوده توسط مراقبان دیده و دستگیر می‌شود.
جزئیات این تقلب زمانی برملا شد که این خانم نسبت به جریمه عملش درخواست فرجام خواهی داشت.
استفاده از جوهر نامرئی تازه‌ترین نمونه از بکارگیری تکنولوژی توسط دانشجویان برای تقلب در امتحانات است. بعد از افشاگری تلگراف مبنی بر این که برخی دانشجویان با قرار دادن وسایل الکترونیکی کوچک در گوششان که توانایی زمزمه کردن جواب سوالات را داراست و بیان رشد میزان تقلب در امتحانات، نمایندگان مجلس و مدیران دانشگاه‌های بریتانیا دستور دادند بازرسان به طور سرزده از محل امتحانات بازدید کنند.

چگونه جوهر نامرئی درست کنیم؟


آمار رسمی نشان می‌دهد استفاده از وسایل الکترونیکی برای تقلب در حال افزایش است و تا به حال صد‌ها دانشجو در بریتانیا به خاطر استفاده از دستگاه‌های پنهان در طول امتحانات دستگیر شده‌اند.
لرد استوری، کسی که با رشد بی رویه صنعت مقاله نویسی مبارزه می‌کند می‌گوید استفاده از جوهر نامرئی در امتحانات بسیار مبدعانه است.
وی افزود: دانشگاه‌ها از رشد میزان تقلب‌ها آگاهند و بیم دارند که این کار باعث از دست رفتن اعتبارشان شود.
لرد استوری سخنگوی حزب لیبرال دموکرات مجلس اعیان بریتانیا، افزود: گاهی دانشجویان به دلیل سرخوردگی و ناامیدی از عملکردشان در جلسات آزمون به دنبال جستجوی دستگاه‌های تکنولوژیک برای تقلب می‌روند. تعداد این دانشجویان روزانه در حال افزایش است، به خصوص میان دانشجویان خارجی. گاهی والدین ثروتمند دانشجو شهریه او را پرداخت می‌کنند، اما فرزندشان از درخشش در امتحانات ناامید است، بنابراین بخاطر این که آن پول هدر نرود دست به تقلب می‌زند.
جوهر نامرئی در فروشگاه‌های اینترنتی به قیمت 2 پوند در دسترس است و اغلب به عنوان اسباب‌بازی کودکان دسته بندی می‌شود. البته این جوهر استفاده‌های مفید نیز دارد، به عنوان مثال برای علامتگذاری روی اشیا قیمتی در مواقع گم یا دزدیده شدن.
این جوهر از موادی ساخته شده است که وقتی این مواد با اشعه ماورابنفش برخورد می‌کنند از خود نور درخشانی ساطع می‌کنند. جوهر نامرئی در گذشته برای رمزگشایی از جنایات و جرائم همانند رمزگشایی از پیغام‌های پنهانی میان گروه‌های خلافکار استفاده می‌شده است.
برای مثال، در سال 2008 یکی از عناصر القاعده به نام حبیب احمد 32 ساله در حال حمل کد‌هایی که با جوهر نامرئی نوشته شده بود، بعد از شناسایی توسط پلیس بریتانیا دستگیر و روانه زندان شد.
سخنگوی دانشگاه‌های بریتانیا می‌گوید: دانشگاه‌ها در برخورد با تقلب بسیار قاطع برخورد خواهند کرد و جریمه‌های سنگینی برای دانشجویانی که مرتکب آن شوند تعیین کرده‌اند. سوءرفتار آموزشی ناقض قواعد حاکم بر دانشگاه‌هاست و می‌تواند موجب اخراج دانشجویان از دانشگاه شود. ضمن این که دانشگاه‌ها نیز در تشخیص انواع روش‌های تقلب باتجربه‌تر شده‌اند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان