کاهش ۴۰ درصدی آب سد علویان مراغه

مراغه - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: میزان آب ذخیره‌شده در پشت سد علویان مراغه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش 40 درصدی آب سد علویان مراغه

مجتبی جلیل زاده روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آبی مراغه افزود: با توجه به این امر، رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی در استفاده از منابع آبی به ویژه در بخش کشاورزی و صنعت ضروری است.

وی ادامه داد: با وجود محدودیت ها در منابع آبی، تامین آب مورد نیاز صنایع کوچک در کنار آب شرب مورد نیاز مناطق شهری و روستایی راهبرد اساسی آب منطقه ای است.

جلیل زاده اضافه کرد: برای این منظور مجوز تامین آب مورد نیاز برای صنایع کوچک با مصرف سالانه زیر 2 هزار متر مکعب، از محل انسداد چاه های غیرمجاز تامین خواهد شد.

وی همچنین از وجود چهار هزار و 500 چاه غیرمجاز در مراغه ابراز نگرانی کرد و خواستار صیانت از منابع آبی شد.

سد علویان در پنج کیلومتری شرق مراغه بر روی رودخانه صوفی چای واقع و اولین سد خاکی آذربایجان شرقی است که در سال 1374 به دست پیمانکاران ایرانی ساخته شده است. این سد امکان ذخیره سازی 60 میلیون مترمکعب آب را دارد.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز با تاکید بر لزوم حمایت از سرمایه گذاری در این شهرستان گفت: تامین آب مورد نیاز صنایع و گردشگری در کنار حفاظت از منابع آبی مورد توجه دستگاه های متولی امر قرار گیرد.

حمید شکری گفت: با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده در بخش کشاورزی از جمله کشت گلخانه ای، تامین آب مورد نیاز این واحدهای تولیدی بیش از پیش حیاتی است.

وی ادامه داد: همچنین صنایع در حال ایجاد این شهرستان نیز برای ادامه فعالیت خود نیازمند ایجاد و تامین زیرساخت های تامین آب است.

شکری اضافه کرد: همچنین برخورد با حفاری ها در زمینه ایجاد چاه های غیرمجاز از جمله اولویت هایی است که باید مورد توجه امور آب و سازمان آب منطقه ای آذربایجان قرار گیرد.

وی افزود: نظارت مستمر بر منابع آبی و پیشگیری از سو استفاده ها از این موهبت الهی، زمینه ساز بهره مندی مناسب بخش های مختلف اقتصادی و تولیدی خواهد بود.

دادستان عمومی و انقلاب مراغه نیز گفت: دستگاه قضائی همواره در حفاظت از منابع ابی واهمه ای نداشته و آماده رسیدگی به پرونده ها و برخورد قاطع با متخلفان است.

نادر نجد افزود: در این راستا، با حفر چاه های غیرمجاز و برداشت های غیرقانونی از منابع آبی اولویت داستانی و دستگاه قضائی است.

مدیر امور آب مراغه نیز در این جلسه گفت: برای برخورد با حفر چاه های غیر مجاز اکیپ های مشترک با همکاری نیروی انتظامی و بخشداری های مرکزی و سراجو تشکیل شده و متخلفان در این زمینه شناسایی می شوند.

عبدالله فرمانی افزود: در طول سال گذشته نیز 119 چاه غیرمجاز شناسایی و 168 پرونده نیز برای متخلفاتن در زمینه برداشت های غیرقانونی از منابع آبی و حفر چاه های غیرمجاز در دستگاه قضائی تشکیل یافته است.

شهرستان مراغه با حدود 268 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان