ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل با دو شرط امکان پذیر شد

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل با دو شرط امکان پذیر شد.

ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل با دو شرط امکان پذیر شد

به ‌گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حاشیه صد و سی و چهارمین  جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور، در جمع خبرنگاران گفت: اولین دستور جلسه امروز تعیین تکلیف دارندگان مدرک معادل بود که در جلسات قبلی ستاد در خصوص آنها بحث شده بود.

وی افزود: برخی فارغ‌التحصیلان به دلیل عدم اطلاع از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مضیقه قرار گرفته بودند و امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری برایشان فراهم نبود.

 کبگانیان با بیان اینکه در جلسات قبل موضوع مدرک معادل، با دو شرط تصویب شده بود ادامه داد: شرط اول بازخوانی مذاکرات شورای معین و شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و شرط دوم مشخص شدن تعداد افرادی بود، که شامل این مصوبه می­‌شدند.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تحقق هر دو شرط افزود: بند اول توسط دبیرخانه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور انجام شد و بازخوانی مذاکرات شورای عالی و شورای معین، مطالعه و بررسی دقیق شد که اکثریت اعضاء در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی موافق بودند.

وی با اشاره به نگرانی که در خصوص تعداد متقاضیان دکتری وجود داشت، ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کتباً به ستاد اعلام کردند حداکثر 350 نفر شامل این مصوبه می‌شوند.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مصوبه در بازه زمانی خاص و چند سالی که این مشکل ایجاد شده بود قابلیت اجرا داشته و بعد از آن سال‌­ها را شامل نمی­‌شود.

کبگانیان به دستور دوم جلسه که در خصوص گزارش علم و فناوری بود اشاره کرد و گفت: مدیرعامل شرکت مپنا گزارش خیلی خوبی در خصوص خودروی برقی و همچنین اهم فعالیت‌های مپنا در حوزه‌های هواپیمایی، توربین‌ها، تجهیزات نیروگاهی، راه‌آهن، سلامت و صنعت برق ارائه کرد.

وی افزود: این شرکت در زمینه خودروهای برقی اعلام کرد که محققان این شرکت موفق شده‌اند که ایستگاه شارژ الکتریکی خودرو را ایجاد کنند که تاکنون چنین زیر ساختی در کشور وجود نداشته و این شرکت در این زمینه اقدام کرده است.

 کبگانیان گفت: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور اولویت با تبدیل خودروهای بنزینی و سوخت فسیلی به خودروهای برقی است، نه اینکه اقدام به طراحی و ساخت خودروهای برقی از صفر تا صد در کشور کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی حوزه تولید خودروی برقی بحث انرژی است افزود: خوشبختانه انرژی­‌های فسیلی در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه ارزان هست، این موضوع چالشی برای خودروهای الکتریکی است که ما قطعاً این موضوع را در سند انرژی خواهیم دید و جزء وظایف ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور است.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دستور آخر جلسه در مورد گزارش بنیاد ملی نخبگان بود که ریاست بنیاد ملی نخبگان درخواست کرده بود این گزارش موسع و چند بخشی را ارائه کنند که بخشی از ارائه آن به جلسه بعد موکول شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: بخش ارائه شده در خصوص ترفندهای راهبری و اجرایی‌سازی سند راهبردی امور نخبگان بود.

وی گفت: سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این سند، بنیاد ملی نخبگان موظف شده است  گزارش سالانه از فعالیت­‌های انجام شده به ستاد نقشه جامع ارائه دهد.

 کبگانیان بیان کرد: در راستای گزارش بنیاد ملی نخبگان، برخی دستگاه‌­ها همکاری خوب و نسبتاً قابل قبولی با بنیاد داشتند و برخی دستگاه­‌ها نیز همکاری مناسبی نداشتند که اعضای بنیاد ملی نخبگان درخواست داشتند، تا دستگاه‌­هایی که همکاری ضعیفی دارند فعال­‌تر شوند.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برخی دستگاه‌­ها مثل کتابخانه ملی و فرهنگستان علوم همکاری قابل قبولی داشتند که از آنها تشکر و قدردانی شد.

وی اظهار کرد: با توجه به این گزارش، متأسفانه دستگاه­‌هایی که در امور نخبگان بسیار مؤثرند، یا عدم همکاری یا همکاری بسیار ضعیفی با بنیاد ملی نخبگان داشتند.

 کبگانیان ادامه داد: برخی از این دستگاه­‌ها عبارت‌اند از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت امور خارجه با توجه به نقشی که در خروج نخبگان دارد و در مرحله بعد وزارت آموزش‌وپرورش، که اعضای بنیاد از این حوزه­‌ها، گلایه داشته و انتقاداتی را مطرح کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این دستگاه‌ها درخواست داریم همکاری بهتری داشته باشند تا شاهد ارائه گزارش‌های بهتری از این دستگاه‌ها باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان