سازمان ملل از دخالت خارجی در لیبی هشدار داد

نیویورک- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل متحد مداخله خارجی در لیبی را هشدار دهنده دانست که سطح درگیری را به مرحله جدیدی کشانده‌اند.

سازمان ملل از دخالت خارجی در لیبی هشدار داد

آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع لیبی برگزار شد، با بیان اینکه زمان در لیبی به نفع ما نیست، افزود: این درگیری با مداخلات خارجی و سطوح بی‌سابقه‌ای از ارسال تجهیزات پیشرفته و مزدوران درگیر در جنگ، وارد مرحله جدیدی شده است.

وی ادامه داد: با این حال، ما از ایجاد اماکن نظامی در اطراف شهرها و سطح بالای مداخلات مستقیم خارجی در این درگیری به دلیل نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل، قطعنامه‌های شورای امنیت و تعهدات پذیرفته شده توسط کشورهای عضو در نشست برلین بسیار نگران هستیم .

دبیرکل سازمان ملل متحد بن بست در رسیدن به راه حل سیاسی را غم‌انگیز دانست و اضافه کرد: تلاش‌های تنش‌زدایی، شامل ایجاد یک منطقه غیرنظامی، توسط نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی برای دستیابی به یک راه حل مذاکراتی و حفظ زندگی‌ها است.

گوترش یادآور شد: اوضاع سیاسی در شرق لیبی شاهد برخی حرکت‌هایی بوده است که نشان‌دهنده حمایت مجدد از راه حل سیاسی برای مناقشه است.

وی تاکید کرد: برگزاری انتخابات ملی به عنوان راه حل عبور از بحران است.

دبیرکل سازمان ملل متحد تصریح کرد: مباحث فعلی بر همگرایی زمینه‌هایی چون خروج مزدوران خارجی، همکاری محکم ضد تروریسم بین نهادهای نظامی و امنیتی در سراسر کشور؛ خلع سلاح و خنثی‌سازی گروه های مسلح در سراسر لیبی و روش‌های فرایند آتش بس احتمالی که منعکس کننده واقعیت جدید در زمین باشد، تمرکز دارد.

گوترش خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد به همکاری خود با همه طرف‌ها برای رسیدن به آتش‌بس و ادامه فرایند سیاسی ادامه خواهد داد.

وی به تماس تلفنی خود با فائز سراج نخست وزیر لیبی و ژنرال حفتر اشاره کرد و گفت: من با قدرت خواستار تعامل کامل دو طرف برای اطمینان یابی از آتش‌بس موثر و حرکت سریع در پیشبرد فرایند سیاسی شدم.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: این سازمان، اتحادیه آفریقا و اتحادیه کشورهای عرب با دیگر بازیگران و سازمان‌های کلیدی منطقه‌ای به همکاری نزدیک ادامه می‌دهند تا از مردم لیبی در رسیدن به آینده محکم اقتصادی، امنیتی وسیاسی حمایت کنند.

گوترش از شورای امنیت هم خواست تا به صورت جمعی از این تلاش‌ها پشتیبانی کنند.

وی با یادآوری فعالیت‌های نظامی اخیر در طرابلس و ترهونه گفت: در نتیجه این فعالیت‌ها، تقریبا 30 هزار نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند و به این ترتیب، مجموع بی‌خانمان شدگان لیبی به بیش از 400 هزار نفر رسیده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: در فاصله آوریل تا پایان ژوئن، نمایندگی سازمان ملل در لیبی تایید کرد که حداقل 102 نفر جان باخته‌اند و 254 نفر هم مجروح شده‌اند. این تعداد نشان‌دهنده افزایش 172 درصدی نسبت به چهارماهه نخست 2020 است.

گوترش ادامه داد: مطابق گزارش سازمان جهانی بهداشت، از ابتدای امسال حداقل 21 مورد حمله به مراکز پزشکی، آمبولانس‌ها و پرسنل درمانی ثبت شده است.

وی این خبرهای وحشتناک را شوکه‌آور دانست و به همه طرف‌های درگیر در لیبی، تعهداتشان را تحت قوانین بین‌المللی انسان دوستانه و قوانین بین‌المللی حقوق بشری یادآور شد.

دبیرکل سازمان ملل متحد اضافه کرد: من از تصمیم شورای عالی حقوق بشر برای ایجاد یک ماموریت بین‌المللی برای یافتن واقعیت نقض حقوق بشر در لیبی از ابتدای سال 2016 استقبال می‌کنم تا مسئولیت‌پذیری را ارتقا دهم.

گوترش با بیان اینکه مهاجران و پناهجویان در لیبی همچنان در معرض بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، خشونت جنسی، آدم ربایی برای باج‌خواهی، کار اجباری و قتل‌های غیرقانونی قرار دارند، گفت: من همچنین در مورد خطرات تلاش مهاجران ، پناهندگان و پناهجویان برای عبور از دریای مدیترانه، به شدت نگران هستم.

وی یادآور شد: در سال 2020 بیش از پنج هزار پناهنده و مهاجر در دریا رهگیری یا نجات داده شدند و به لیبی بازگشتند. تخمین زده می‌شود 2 هزار و 100 مهاجر و پناهنده در مراکز رسمی بازداشت هستند. مقامات باید فوری تلاش‌های خود را برای یافتن گزینه‌های جایگزین بازداشت در لیبی و راه حل‌های پایدارتر برای مهاجران و پناهندگان آسیب‌پذیر تقویت کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد به همه‌گیری کووید-19در لیبی اشاره کرد و گفت: تنها در ماه ژوئن، موارد تایید شده هفت برابر شده است. این تعداد یکهزار  46 مورد تایید شده و 32 مورد فوتی بوده است. در اثر کمبودهای حاد کیت‌های آزمایش، مقیاس واقعی بیماری همه‌گیر در لیبی احتمالا بسیار بیشتر خواهد بود.

گوترش همچنین به درگیری در مناطق نفتی لیبی هم اشاره کرد و افزود: در محاصره فعلی، بیش از 6 میلیارد دلار درآمد از دست رفته، زیرساخت های نفتی آسیب دیده و شرایطی را برای کسری بودجه تاریخی بالای 50درصد از تولید ناخالص داخلی لیبی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با پشتیبانی کشورهای عضو، ماموریت میانجیگری را با هدف برداشته شدن محاصره نفتی انجام داده است که از ژانویه سال 2020 در این کشور وجود دارد، تا این منطقه مهم و حیاتی از درگیری مسلحانه دور نگهداشته شود و مشکلات اقتصادی ناشی از مناقشه و کووید -19را کاهش دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد با یادآوری بیانیه مشترک کارگروه اقتصادی و رئیس شرکت ملی نفت که بر از سرگیری تولید نفت در سراسر لیبی تاکید شده است، گفت: شرکت ملی نفت امروز اعلام کرد که قصد دارد استفاده از نیروهای مسلح در بنادر شرقی را متوقف کند تا یک نفتکش اجازه یابد نفت خامی که اکنون در انبار است را بارگیری کند.

گوترش خاطرنشان کرد: من به شدت درخواست می‌کنم تا هر چه سریع‌تر تمام گروه‌های مسلح از تاسیسات نفتی لیبی خارج شوند. اطمینان دارم که شورای امنیت از تلاش‌های بردارنده محاصره نفتی برای منافع مردم این کشور، حمایت خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان