قرارداد نظامی ایران و سوریه همراه با استقبال روسیه

ایران و سوریه با یکدیگر توافقنامه ای در زمینه گسترش و تقویت همکاری های دو جانبه نظامی و امنیتی به امضا رساندند.

قرارداد نظامی ایران و سوریه همراه با استقبال روسیه

اسپوتنیک - سرلشکرمحمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران  و علی عبدالله ایوب، وزیر دفاع سوریه پس از نشست مشترک در دمشق توافق نامه ای در زمینه گسترش و تقویت همکاری های دو جانبه نظامی و امنیتی به امضا رساندند.

حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی و استاد دانشگاه تهران درباره امضای قرارداد همکاری نظامی ایران و سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

همکاری نظامی میان ایران و سوریه چند سالی است که ادامه دارد و حتی پیش از شروع بحران در سوریه، توافقهای همکاری نظامی و اقتصادی میان ایران و سوریه به امضا رسیده بود، ولی در حال حاضر با این توافق، همکاری های دو کشور وارد چارچوب شد. از اینرو نباید این توافق امضا شده را مبنای تحول قرار بدهیم و مبنای تحول، تصمیمی است که از سال ها پیش گرفته شده و همکاری ایران و سوریه بر مبنای آن آغاز شده است و به نظر می رسد که با این توافق جدید، این همکاری گسترش خواهد یافت.

به نظر من در پی امضای این توافق جدید، وضعیت نیروهای ایران در سوریه تفاوت نخواهد کرد و حضور ایران در سوریه همچنان براساس نظر دولت این کشور است که اعلام نیاز کرده است و هرگاه اعلام کند که نیاز به حضور نیروها نیست، این نیروها از سوریه خارج خواهد شد و ایران تصمیمی برای ماندن و ایجاد پایگاه در سوریه ندارد.

این توافق تاثیری در روابط با سایر کشورها نخواهد داشت و این همکاری پیش از این نیز بوده و در حال حاضر بصورت رسمی تنظیم شده، از اینرو چون تحول جدیدی در روابط دو کشور شمرده نمی شود، لذا در روابط ایران با سایر کشورها خیلی تاثیرگذار نخواهد بود.

این قرارداد همچنین تاثیری در روابط ایران و روسیه نخواهد داشت و دولت روسیه، حامی دولت سوریه است و حمایت بیشتر ایران از سوریه و تقویت این کشور باید موجب خرسندی روسیه باشد و به نظر نمی رسد که همکاری ایران و سوریه با ملاحظاتی از طرف روسیه روبرو شود، بلکه از این همکاری حمایت می کند.

ایران همواره در خصوص یکپارچگی سرزمینی سوریه و حاکمیت این کشور تاکید می کند و ایران حضور غیرقانونی هرگونه نیرو، از گرفته ترکیه تا آمریکا را غیرقانونی می شمارد و از آنها می خواهد که خاک سوریه را ترک کنند و حضور ایران و روسیه در این کشور نیز خواست دولت سوریه بوده و اگر دولت سوریه درخواست ترک خاک این کشور را بدهد، حق قانونی سوریه است.

وی در پایان گفت: واکنش احتمالی اسرائیل در این خصوص برای ایران اهمیتی ندارد و اسرائیل نمی تواند برای دو کشور مستقل تعیین تکلیف کند و ایران اهمیتی به موضع اسرائیل در این زمینه نخواهد داد.

همچنین بوریس دولوگف، کارشناس و محقق ارشد انستیتو مطالعات شرقی معتقد است که تبلیغات غرب مبنی بر اینکه ایران در تلاش می کند تا با روسیه در سوریه رقابت کند و این موضوع برای مسکو کاملاً بی معنی است. این توافق بر همکاری نظامی و فنی مسکو و دمشق تأثیر نخواهد گذاشت، بلکه تنها به تقویت نیروهای ایران، روسیه و سوریه برای مبارزه   با دشمن مشترک (گروههای تروریستی) می شود.

غرب در تبلیغات خود ادعا می کند که رقابت روسیه و ایران برای نفوذ نظامی سوریه انجام می شود. اما این اتفاق بعید به نظر می رسد. موافقت نامه هایی که بین روسیه و سوریه وجود دارد سالهاست که بصورت مرحله ای و با موفقیت اجرا می شوند و توافق فعلی ایران و سوریه بر مشارکت روسیه و سوریه تأثیر نخواهد گذاشت. در عین حال این همکاری نظامی و فنی را تکمیل خواهد کرد، زیرا ایران توانایی های نظامی و فنی خاص خود را دارد که از آن در سوریه استفاده می کند. در اینجا نمی توان رقابت ایجاد کرد، زیرا اینها نوعی قراردادهای تجاری نیستند ، بلکه توافق های بین المللی در مورد تجهیزات نظامی و آموزش نیروهای نظامی است. همه اینها برای اهداف خاص سیاسی، حمایت و حاکمیت از تمامیت ارضی سوریه انجام می شود و ایران و روسیه در سوریه یک هدف را دنبال می کنند و آن مبارزه  با دشمن مشترک (گروههای تروریستی) می باشد.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان