ارتقای مراکز درمانی جانبازان در خراسان رضوی ضروری است

مشهد- ایرنا- مسوولان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با هدف بهبود و ارتقای خدمات، خواستار ارتقای دو مرکز درمانی جانبازان اعصاب و روان و قطع نخاع این استان به سطح "بیمارستان و دی‌کلینیک" هستند.

ارتقای مراکز درمانی جانبازان در خراسان رضوی ضروری است

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت کنونی مراکز درمانی جانبازان اعصاب و روان و قطع نخاع شامل بستری و اقدامات پزشکی و درمانی است در حالی که این دو مجموعه "مراکز توانبخشی و بازتوانی" بوده و مکانی برای بستری جانبازان محسوب نمی‌شوند. 

جواد غلامپور افزود: بر این اساس سازمان‌های بیمه‌گر از پرداخت سهم خود برای درمان جانبازان در این مراکز امتناع کرده لذا هزینه‌های قابل توجه چنین خدماتی به بنیاد شهید تحمیل می‌شود. 

وی ادامه داد: همه خدمات بستری هم‌اینک در مرکز بازتوانی جانبازان اعصاب و روان مانند بیمارستان ارائه می‌شود. مجوز تاسیس بیمارستان 64 تختخوابی در این ارتباط صادر شده اما دانشگاه علوم پزشکی مشهد سختگیرانه اعلام نموده که مرکز بازتوانی کنونی فاقد شرایط کافی برای ارتقا به سطح بیمارستان است. 

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی تعداد جانبازان بستری در مرکز بازتوانی اعصاب و روان امام خمینی (ره) مشهد را 64 نفر ذکر و بیان کرد: درصد جانبازی 700 نفر از جانبازان خراسانی 70 درصد است و 147 نفر از آنان هم جانبازان ضایعه نخاعی هستند.

وی گفت: در مرکز توانبخشی جانبازان قطع نخاع امام خمینی (ره) در بوستان ملت نیز در حال حاضر 40 جانباز از خدمات بستری بهره‌مند هستند و جمعیت بیشتری نیز از خدمات روزانه این مرکز استفاده می‌کنند لذا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواسته‌ایم با ارتقای این مرکز به دی کلینیک موافقت نماید.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی نیز پیشتر در نشستی با رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته بود: مراکز توانبخشی و بازتوانی امام خمینی (ره) مشهد پس از جنگ تحمیلی فعالیت‌های خود را در بخش‌های مختلف آغاز کردند و اینک نیاز است فعالیت درمانی آنها زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه یابد.
حجت‌الاسلام حسین معصومی افزود: به دنبال اخذ مجوزهای لازم برای دو مرکز توانبخشی و باز توانی امام خمینی (ره) که به ترتیب به جانبازان نخاعی و جانبازان اعصاب و روان اختصاص دارد،  هستیم که اقدامات درمانی به صورت کامل انجام شود تا درمان ایثارگران تسهیل یابد.
وی به تاثیر مستقیم آسیب‌های روانی جنگ تحمیلی بر ایثارگران و خانواده‌های آنها و تبعات غیرمستقیم آن برای جامعه اشاره و بیان کرد: ایثارگرانی که در جبهه بودند آسیب‌هایی را دیده‌اند که بخشی از آنها با همکاری ایثارگران و خانواده‌های آنان کنترل می‌شود و ایثارگرانی که با مشکلات اعصاب و روان شدیدتر مواجه هستند، بایدتحت نظر پزشکان و در مرکز بازتوانی بستری شوند.
خراسان رضوی 40 هزار ایثارگر (جانباز و آزاده) در قید حیات دارد که 10 هزار و 988 نفر آنها جانبازان اعصاب و روان هستند.

از این میان نیز سه هزار نفر دارای پرونده پیگیری و تحت نظر پزشکان قرار داشته و 774 نفر هم از بیماری شدید اعصاب و روان رنج می‌برند.

خراسان رضوی 17 هزار و 279 شهید، 49 هزار و 488 جانباز و سه هزار و 396 آزاده در راه تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان