ایران: تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بهترین شیوه مقابله با ملخ‌ صحرایی است

اسلام‌آباد - ایرنا - نماینده سفارت ایران در پاکستان با انتقاد از مشکلات ایجاد شده در مسیر همکاری‌های دوجانبه در امر کنترل حمله ملخ های صحرایی گفت: در صورت تداوم فشارهای ناشی از رویکردهای زورمدارانه علیه ایران و ایجاد موانع در تامین سم و به روز رسانی هواپیماهای سمپاش، دیگر کشورها از جمله همسایگان ایران نیز متضرر خواهند شد.

ایران: تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بهترین شیوه مقابله با ملخ‌ صحرایی است

نشست توجیهی ستاد ملی مدیریت مبارزه با ملخ صحرایی موسوم به (NLCC) با حضور مقامات پاکستانی، سفرا و نمایندگان سازمان‌های بین المللی مقیم پاکستان روز جمعه در شهر «اسلام‌آباد» پایتخت این کشور برگزار شد. 

نماینده ایران در این همایش با اشاره به همکاری و هماهنگی‌های به موقع دو کشور در شناسایی بحران پیش رو و همچنین توجه سران ایران و پاکستان به این مسئله، تاکید کرد: برنامه ریزی‌های انجام شده طی مکانیزم‌های دوجانبه میان ایران و پاکستان در مرحله اجرا به مشکلاتی که عمدتاً ناشی از مداخله خارجی است، برخورده است. 

«سمیه کریم دوست» افزود: با توجه به تداوم مسئله هجوم آفات که به احتمال زیاد در آینده هم تکرار خواهد شد، باید یک همکاری جدی منطقه‌ای و فارغ از ملاحظات جانبی شکل بگیرد. 

وی از سازمان جهانی غذا و سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد خواست تا نقشی پررنگ‌تر در کمک رسانی به کشورهای مورد هجوم ملخ‌های صحرایی و تسهیل همکاری میان آنان را ایفا نماید. 

این دیپلمات ایرانی گفت: ایران به رغم مشکلاتی که در تامین سم و ارتقای هواپیماهای سم پاشی داشته و عمده آن نیز ناشی از رویکرد یکجانبه گرایانه برخی از کشورهاست، تمام تلاش خود را جهت کنترل آفت ملخ و کمک به همسایگان به کار گرفته است تا جلوی پیشروی آسیب‌های این پدیده به مراتع کشورهای همسایه گرفته شود. 

نماینده ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی اگر به دلیل موانع تحمیلی نتواند پدیده ملخ صحرایی را کنترل کند، بقیه کشورها به ویژه همسایگان نیز متضرر خواهند شد. 

آمادگی پاکستان برای همکاری نزدیک با ایران

مدیرکل وزارت خارجه پاکستان در جریان پرسش و پاسخ از سوی حاضران در این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص مکانیزم همکاری با کشورهای دیگر برای مبارزه با ملخ صحرایی از جمله ایران گفت: ما از هیچ اقدامی برای رایزنی و تبادل اطلاعات با ایران دریغ نخواهیم کرد. 

«فرخ اقبال خان» افزود: مقامات پاکستان به طور مستمر با طرف‌های ایرانی خود در تماس هستند و ما مصمم به رفع هرگونه مانع در مسیر همکاری‌های دوجانبه برای مقابله با آفت ملخ‌ها می‌باشیم. 

هماهنگ کننده ستاد ملی مدیریت مبارزه ملخ در پاکستان نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان این ستاد با مقام‌های کشورهای دیگر به ویژه ایران برای مقابله با پدیده ملخ صحرایی مرتب در تماس هستند. 

ژنرال «معظم اعجاز» افزود: پاکستان درحال بررسی تامین سم مورد نیاز ایران برای دفع آفت ملخ صحرایی است. 

پیش‌تر سفیر ایران در پاکستان با بیان اینکه حمله ملخ صحرایی باعث به خطر افتادن امنیت غذایی میلیون‌ها انسان شده است ، گفت: تقویت همکاری تهران و اسلام آباد برای پیشگیری از هجوم ملخ صحرایی به عنوان یک تهدید مشترک اجتناب ناپذیر است. 

سید محمد علی حسینی گفت: ایران و پاکستان در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که می‌توانند با همکاری و تلاش بر دشواری‌ها فایق آیند. امسال نیز مقامات مربوطه در دو کشور مشکل آفات را با مداخله به موقع و بررسی مناسب حل خواهند کرد.

وی افزود: آنچه باید به خاطر بسپاریم این است که تحریم‌های فلج کننده علیه ایران باعث شده میزان قابل توجهی از منابع تخصیص یافته به مقابله با ملخ‌های صحرایی کاهش یابد.

سفیر ایران هشدار داد که اگر ما نتوانیم آفات ناشی از حمله ملخ‌های صحرایی را کنترل کنیم، کشور برادر و همسایه ما پاکستان نیز لطمه خواهد دید. بنابراین، موضوع تحریم‌ها و آثار ناشی از آن فقط برای ایران نیست و نیاز است ما (ایران و پاکستان) صدای اعتراض خود را بلند کنیم.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان