احیای یک گونه نمایش ایرانی منسوخ‌شده

هنرآنلاین نوشت:‌احمد دهقان گفت: «به دنبال بخت» براساس شیوه منسوخ و فراموش شده «خم بازی» نوشته شده است و به شیوه مجالس شادی‌آور زنانه به صحنه می‌رود.

احیای یک گونه نمایش ایرانی منسوخ‌شده

نمایش «به دنبال بخت» نوشته داوود فتحعلی بیگی و کار احمد دهقان از 19 تیر ماه ساعت 20 در سالن اصلی تئاتر محراب با بازی رعنا زرگرزاده، رزا ماندنی، شیرین ریاضی، مریم مداح، طناز کلانتریان، مینا پیر سهلان، تارا فرمانروا و پریا پرنیان به صحنه رفت.

احمد دهقان درباره روند شکل‌گیری نمایش "به دنبال بخت" گفت: من دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی رشته کارگردانی در دانشگاه هنر و معماری هستم و استارت این نمایش از درسی با عنوان نمایش ایرانی زده شد و به کمک اساتیدی چون شهناز روستایی و داوود فتحعلی‌بیگی این نمایش را برای اجرا در جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی سال گذشته آماده کردیم. ما متقاضی بخش دانشجویی این جشنواره بودیم اما بنا به نظر هیئت انتخاب از آنجاکه این نمایش از کیفیت بالایی برخوردار و متفاوت بود، در بخش صحنه‌ای این رویداد که مزین به نام علی نصیریان بود، اجرا شد و خوشبختانه بسیار مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفت.

دهقان با بیان اینکه نمایش "به دنبال بخت" دومین یا سومین نمایش جشنواره آئینی سنتی است که به اجرای عمومی رسیده است، درباره دلایل انتخاب این نمایشنامه و اجرای آن عنوان کرد: این نمایشنامه براساس شیوه منسوخ و فراموش شده "خم بازی" نوشته شده است. در این شیوه نمایش ایرانی که قابلیت‌های اجرایی خود را دارد عروسک‌ها از میان خم بیرون می‌آیند. در این نمایشنامه جذاب که یکی از قصه‌های کلیه و دمنه است از کهن الگوها استفاده شده که این موضوع در انتخاب این اثر برایم حائز اهمیت بود.  همه این موارد مزید بر علت شد تا این نمایشنامه را به منظور اجرا انتخاب کنم. خوشبختانه این شیوه اجرایی در جشنواره مورد استقبال قرار گرفت و یکی از دلایلی که این نمایش در جشنواره دیده شد این است که "خم بازی" که به دست فراموشی سپرده شده بود مجدد احیا شد.

241241

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان