ارتداد یا وارونگی تاریخ/ اگر انقلاب نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

مدت‌ها بود که ادبیات انقلاب در مخمصه تکرار و شعار گرفتار شده بود، در این میان تولد «ارتداد» نشان داد که با نگاهی ساختارشکنانه می‌توان از انقلاب، داستانی را روایت کرد که هم داستان است و هم می‌تواند گره‌های ذهنی مخاطب نسل جدید را باز کند.

ارتداد یا وارونگی تاریخ/ اگر انقلاب نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «انتهای راهرو 27» عنوان نمایشگاه کتاب مجازی انتشارات سوره مهر است که در غیبت نمایشگاه کتاب تهران برگزار شده است. این نمایشگاه با هدف دسترسی آسان مخاطبان به آثار و همچنین بهره‌مندی آنها از تخفیف‌های نمایشگاهی برگزار شده است. در مدت برگزاری این نمایشگاه، کتاب «ارتداد»، نوشته وحید یامین‌پور، با بیشترین استقبال در صدر فهرست آثار به فروش رفته است. 

یامین‌پور که پیش از این با اجراهای جسور و متفاوتش شناخته می‌شد، پس از «نخل و نارنج» با «ارتداد» به بازار کتاب آمد و توانست با این دو اثر نظر بسیاری از کتابخوانان را به سمت آثار خود جلب کند. «ارتداد» که از آن می‌توان با عنوان وارونگی تاریخ نیز یاد کرد، با یک اتفاق عجیب آغاز می‌شود؛ نویسنده در همان ابتدا به مخاطب این اطمینان را می‌دهد که با اثری متفاوت در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی روبروست. 

پرداختن به مسائل فرهنگی و داشتن دغدغه‌های سیاسی اجتماعی، نخ تسبیح آثار یامین‌پور است که در هر کدام به شکل و شمایلی ظاهر می‌شود. با وجود این وجه مشترک در همه آثار، «ارتداد» به گونه‌ای دیگر به این دست از دغدغه‌ها پرداخته است. رمان از جایی شروع می‌شود که فکرش را هم نمی‌کنیم؛ درست زمانی که طبق تاریخ انقلاب باید به پیروزی برسد، به سرانجام نمی‌رسد و وقایعی برای مردم ایران رقم می‌خورد که از 17 شهریور تلخ‌تر و سیاه‌تر است. مدت‌ها بود که ادبیات انقلاب اسلامی در مخمصه تکرار و شعار گرفتار شده بود، در این میان تولد «ارتداد» نشان داد که با جسارت و با نگاهی ساختارشکنانه می‌توان از انقلاب داستانی را روایت کرد که هم داستان است و هم گره‌های ذهنی مخاطب نسل جدید را می‌تواند باز کند. 

ادبیات انقلاب اسلامی , انتشارات سوره مهر ,

«ارتداد» آمده تا پاسخی باشد به این سؤال نسل جوان که اگر انقلاب نمی‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ یامین‌پور درباره چرایی و چگونگی خلق این اثر می‌گوید: یکی از کارهایی که بنده انجام می‌دهم سخنرانی برای جوانان و دانشجویان است در این سخنرانی‌ها همیشه جوانان یک حفره‌ای برای دانستن تاریخ داشتند و من همیشه یک سوال می‌پرسیدم که اگر انقلاب اسلامی نبود ما چه چیزی را از دست می‌دادیم و‌ چه چیزی را به دست می آوردیم و این جرقه‌ای برای سوژه این کتاب بود، البته «ارتداد» قبل از «نخل و نارنج» در ذهن من بود و من با چند انتشاراتی صحبت کردم که یک نویسنده زبردست به بنده معرفی کنید تا سوژه را به آن بدهم و کمکش کنم تا داستان را بنویسد و با چند نویسنده هم صحبت کردم و همه از سوژه استقبال می‌کردند اما این کار را انجام نمی‌دادند.

در آخر کتاب «نخل و نارنج» هنوز به چاپ نرسیده بود که من نوشتن «ارتداد» را شروع کردم البته که آن زمان اسمش ارتداد نبود و «شکل دیگر حادثه» گذاشته بودم اما سعید سعادت که در نمونه خوانی‌ها به من کمک بسیاری می‌کرد اسم «ارتداد» را رویش گذاشت و این اسم ماند. من تا شش ماه پیوسته کتاب «ارتداد» را می‌نوشتم که ناگهان در تیرماه امسال حس کردم که دیگر نمی‌توانم ادامه بدهم؛ در حالی که 70 درصد کتاب را‌ نوشته بودم ولی حس کردم که اثر به بن بست رسیده است و نمی‌توانم سوژه را کامل کنم؛ در نتیجه ورقه‌ها را در کمد گذاشتم و سه ماه به نوشتن ادامه ندادم بعد از سه ماه دوباره به ورق‌ها روی آوردم و کتاب را یکساله تمام کردم.

آغاز داستان، قلم نویسنده، شخصیت‌پردازی و فضاسازی‌ها در کنار هم توانسته رمانی خوش‌خوان به مخاطب خود ارائه دهد؛ هرچند به نظر می‌رسد که نویسنده در بعضی از مواقع نتوانسته از تنگناها به خوبی خارج شود. با وجود این، به نظر می‌رسد یامین‌پور در دومین تجربه خود در حوزه داستان‌نویسی توانسته اثری ماندگار از خود به جامعه ادبی معرفی کند؛ اثری که شاید گزاف نباشد آن را یکی از تأثیرگذارترین آثار در حوزه ادبیات داستانی انقلاب اسلامی بنامیم.

از دیگر آثاری که در نمایشگاه مجازی انتشارات سوره مهر مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است، می‌توان به «زن آقا» نوشته زهرا کاردانی، «مهاجر سرزمین آفتاب» اثر حمید حسام، «سه دیدار» به قلم زنده‌یاد نادر ابراهیمی و «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری اشاره کرد. این نمایشگاه تا 22 تیرماه میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان