پنج گناهی که نعمت‌ها را دگرگون می‌کنند

اوایل دعای کمیل از خداوند می‌خواهیم گناهانی که سبب دگرگونی در نعمت‌هاست را مورد مغفرت قرار دهد. امام سجاد علیه‌السلام به این گناهان اشاره می‌کنند.

پنج گناهی که نعمت‌ها را دگرگون می‌کنند

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، خداوند نظام خلقت را بر اساس قوانین و سنت‌هایی بنا کرده است تا به این ترتیب همگان با برنامه و نظام او هماهنگ شوند. هر فرد و گروهی که مخالف این سنتها عمل کنند، در واقع بر خلاف مسیری حرکت کرده‌اند که خداوند در عالم وضع کرده است؛ به این سبب ضمن آنکه آسیب چنین رفتاری متوجه فرد می‌شود، اطرافیان او هم تحت تأثیر این آسیب قرار می‌گیرند.

از جمله قوانینی که خداوند در عالم وضع کرده است، بازتاب منفیِ گناهان و خطاهای ما انسانهاست. انسانها در روزمره ممکن است به واسطه نفسانیات و یا القائات شیطان دچار دست‌اندازهای رفتاری و اخلاقی شوند؛ قانون به گونه‌ای است که بازتاب هر گناه و خطایی گره‌ در امورات او ایجاد می‌کند. از این جهت فرمودند برای هر گناه از خداوند استغفار بطلبید تا اثرات آن گناه برداشته شود.

به عنوان مثال امیرالمؤمنین علیه‌السلام  در اوایل دعای کمیل به پنج نوع گناه اشاره می‌فرمایند و از آنها از خداوند طلب مغفرت می‌کنند که از جمله آنها طلب مغفرت برای گناهانی است که سبب دریده شدن پرده عصمت می‌شود آنجا که فرمود: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تَهْتِکُ الْعِصَمَ و یا گناهانی که سبب نزول بلاء می‌شوند اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ‏ الْبَلَاء. و یا گناهانی که سبب دگرگونی در نعمت‌ها می‌شوند؛ اللّهم إغفرلیَ الذُّنُوبُ الَّتِی تُغَیِّرُ النِّعَم‏.

جالب است که امام سجاد علیه‌السلام به گناهانی که سبب دگرگونی در نعمت می‌شود، اشاره می‌کنند. ابو خالد کابلى گوید شنیدم که امام زین‌العابدین علیه السلام فرمود:

«گناهانى که نعمت را تغییر می‌دهند عبارتند از:

1ـ الْبَغْیُ عَلَى النَّاسِ؛ ظلم و تعدّى بر مردم
2ـ وَ الزَّوَالُ عَنِ الْعَادَةِ فِی الْخَیْرِ ؛ و ترک عمل خیرى که به آن عادت شده است
3ـ وَ اصْطِنَاعِ الْمَعْرُوفِ ؛ و ترک امر به نیکی‌ها
4ـ وَ کُفْرَانُ النِّعَمِ؛ و کفران نعمت
5ـ وَ تَرْکُ الشُّکْرِ؛ و ترک شکر

این‏ها همان است که خدا در باره‏ اش فرمود: إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (خداوند وضع هیچ گروهى را دگرگون نمی‌کند جز آنکه خودشان حالات خود را دگرگون کنند- سوره رعد 11)» (معانی الأخبار، ص 270)

انتهای‌پیام/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان