در گفت‌وگو با ایرنا مطرح شد؛

صدقیان: ترور الهاشمی ثبات عراق را هدف گرفته است

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه ترور هشام الهاشمی هدف قرار دادن ثبات عراق است، تاکید کرد: تروریست‌ها با ترور الهاشمی می‌خواهند مقاومت عراق را تضعیف کنند. در واقع، آنها مقاومت عراق را با ترور الهاشمی نشانه گرفته‌اند.

صدقیان: ترور الهاشمی ثبات عراق را هدف گرفته است

«محمد صالح صدقیان» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره ترور هشام الهاشمی روزنامه نگار عراقی گفت: هشام الهاشمی تحلیلگر برجسته امنیتی و متخصص درباره گروه‌های تکفیری است. او دارای اصلیتی شیعی است که در استان الناصریه در جنوب عراق متولد شده اما بعدا او به اهل سنت گروید و از دانشگاه الشریعه عراق دکترای علوم اسلامی دریافت کرد و در همان دانشگاه نیز تدریس می‌کرد.

وی با بیان اینکه هشام الهاشمی در زمان صدام دستگیر و به زندان رفت، اظهار داشت: او ارتباط نزدیکی با گروه‌های سلفی ضد آمریکایی از جمله داعش داشت و تحقیق و پژوهش‌های خود را در مورد این گروهها  منتشر می‌کرد.

این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه تحقیقات هشام الهاشمی از وی یک متخصص در امور امنیتی و مبارزه با تروریسم ساخته بود، گفت: او با جریان‌های فکری و سیاسی سلفی ارتباط نزدیکی داشت و همین مسئله منجر شد از نظرات او به عنوان کارشناس گروه‌های تکفیری استفاده شود. تحقیقاتی که حتی موجب شده بود، الهاشمی چندین تهدید به ترور شود.

الهاشمی رابطه قوی با شهید ابومهدی المهندس داشت

صدقیان ادامه داد: الهاشمی رابطه قوی و نزدیکی هم با شهید ابومهدی المهندس، معاون فقید حشد الشعبی داشت. او از گروه‌های شیعی دور نبود و رابطه کم و بیش خوبی با آنها داشت.

وی با اشاره به روابط الهاشمی با دولت‌های عراق خاطرنشان کرد: الهاشمی با دولت‌های نوری المالکی و به ویژه حیدر العبادی رابطه داشت؛ هرچند که مشاور رسمی العبادی نبود. او منتقد نخست‌وزیر سابق عراق، عادل عبدالمهدی بود ولی با مصطفی الکاظمی هم رابطه نزدیکی داشت و گفته می‌شود نقش مهمی در چینش کابینه وی ایفا کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که چه کسی هشام الهاشمی را ترور کرد، ابراز داشت: برای اینکه بفهمیم چه کسی هشام الهاشمی را ترور کرد، باید ببینیم چه کسانی از ترور او بهره‌برداری کرده و سود می‌برند. او فرد حزبی نبود، حتی موقع ترور هم تنها بود و محافظی هم نداشت.

ترور الهاشمی، دارای ابعاد سیاسی است

صدقیان با بیان اینکه تروریست‌ها و آنهایی که ثبات عراق را نشانه گرفته‌اند، الهاشمی را ترور کردند، عنوان کرد: تنها یک ساعت پس از ترور هشام الهاشمی، برخی از جریانات عراق کتائب حزب‌الله عراق و گروه‌های مقاومت را مسئول این ترور اعلام کردند در حالی که هیچ سند و مدرکی دال بر این موضوع وجود نداشت. در واقع، آنها مقاومت عراق را با ترور الهاشمی نشانه گرفته‌اند.

وی افزود: برخی از جریان‌های سیاسی و رسانه‌های ضد ایرانی، می‌گفتند تحلیلگر ضد ایرانی ترور شد و در واقع، با این کار می‌خواستند ایران را هدف قرار دهند. این موضوع نشان می‌دهد ترور الهاشمی، دارای ابعاد سیاسی است و بازی خطرناک و پیچیده اطلاعاتی – امنیتی پشت سر این ترور قرار دارد.

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به پذیرش مسئولیت ترور هشام الهاشمی توسط داعش یادآور شد: داعش مدعی شده ترور الهاشمی، کار آنها بوده است. الهاشمی هم نقش مهمی در تحلیل داعش و افشای اطلاعات آنها داشت.

صدقیان  اضافه کرد: تروریست‌ها با ترور الهاشمی می‌خواهند مقاومت عراق را تضعیف کنند و از سویی بهانه خوبی به برخی از جریان‌های عراقی و همچنین جریان‌های مسئول در دولت این کشور که خواهان نابودی و تضعیف حشد الشعبی هستند، داده تا از این طریق با جریان‌های مقاومت عراق مقابله کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان