براتی: فیفا اساسنامه کویت را برای ما فرستاد

تهران- ایرنا- رییس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال گفت: فیفا اساسنامه انگلیسی کویت را برای ما فرستاد.

براتی: فیفا اساسنامه کویت را برای ما فرستاد

احمدرضا براتی روز جمعه در گفت‌وگویی اظهار داشت: وقتی به عنوان رییس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال در سال 95 انتخاب شدم، نامه‌ای را با امضای علیرضا اسدی دبیرکل وقت، برای فیفا فرستادیم تا برای اصلاح اساسنامه، پیش‌نویس خود را برای ما بفرستند اما چیزی در اختیار ما قرار نگرفت. پس از آن اعلام کردند که اساسنامه استاندارد بروز نشده است. فیفا از سال 2005 تا الان هم اساسنامه استانداردی را روی سایت خود نگذاشته است. هرچند پیش‌نویسی را در 2014 در اختیار کنفدراسیون‌ها قرار داد تا از آن استفاده کنند اما با وجود پیگیری بسیار برای استفاده از آن ثمری نداشته است.

وی افزود: به ‌یاد دارم فیفا زمانی از فدراسیون‌ها خواست تا اساسنامه را برای فدراسیون جهانی بفرستند. به همین دلیل ما از طریق کمیته بین‌الملل که ترجمه انگلیسی اساسنامه سال 90 را انجام داده بود، آن را در سال 96 به فدراسیون جهانی فرستادیم. حتی به آنان گفتیم که 6 ماه است که این اساسنامه ارسال شده اما پاسخی از شما دریافت نکردیم.

رییس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال ادامه داد: همچنین به فیفا اعلام کردیم که این اساسنامه از سال 2011 در حال اجراست و به ما بگویید که نیازی به تایید فدراسیون جهانی دارد یا خیر. در واقع از فیفا برای اساسنامه خود استعلام گرفتیم و بعد می‌گویند که فیفا اساس‌نامه را تایید نکرده است. در آن زمان خطیر به عنوان معاون دبیر کل در مکاتبه‌ای با فیفا اعلام کرد که اساسنامه را فرستادیم و اگر اساسنامه پیش‌نویس دارید، برای ما بفرستید تا آن را تغییر دهیم.

براتی اضافه کرد: با این وجود فیفا گفت که اساسنامه خود را به روز رسانی نکرده است اما  همزمان در حال نوشتن اساسنامه تعلیق شده فدراسیون فوتبال کویت بود. به همین دلیل اعلام کرد که اساسنامه‌ای را در قالب اساسنامه فدراسیون فوتبال کویت برای ما ارسال می‌کند. فیفا جاهایی که نام کویت بود به نام ایران تغییر داد و آنجا که در اساسنامه نام کویت وجود دارد، فیفا آن یک کلمه را اصلاح نکرد. باید گفت که فیفا اساسنامه کویت را برای ما فرستاد و ما اساسنامه کویت را برای فیفا ارسال نکردیم.

وی در واکنش به انتقادهای هوشنگ نصیرزاده درخصوص ارسال اساسنامه کویت به فیفا به جای ترجمه اساسنامه ایران و ارسال آن، گفت: تفاوت زیادی میان فردی که خواب است یا دچار تردید می‌شود، وجود دارد. عزیز محمدی پس از دیدن مدارک تردید داشت و بعد از یک روز بیدار شد اما از ارزش او کم نمی‌شود. وقتی کسی خود را به خواب می‌زند حتی اگر اساسنامه را برابرش دانلود کنیم، برایش فرقی نمی‌کند. ما نمی‌توانیم آنان را از خواب بیدار کنیم.

رییس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال عنوان کرد: خطیر کار درستی درباره اساسنامه انجام داد. حتی هفته گذشته بررسی‌های لازم را در این زمینه با بخش بین‌الملل انجام دادم. اگر حرف این فرد درست است باید به به وزارت ورزش، حراست وزارت ورزش، حراست فدراسیون فوتبال یا مبادی نظارتی اعلام می‌کرد نه به رسانه‌ها. سخنان او نشر اکاذیب است که مورد بهره‌برداری رسانه‌های بیگانه می‌شود و او را مورد پیگرد قانونی و قضایی قرار می‌دهد. فیفا این پیش‌نویس اولیه اساسنامه را در اختیار ما گذاشت و  اعلام کرد در پیش‌نویس‌های بعدی موارد مورد نیاز، اصلاح شد. همچنین نمی‌دانیم تعداد 69، 70 یا 80 ایراد از کجا آمده چون چنین چیزی نبوده است.

وی تصریح کرد: برای اصلاح اساسنامه به صورت داوطلبانه از فیفا در این زمینه درخواست کردیم و بعد از آن در 30 آگوست 2019 مسوولان فیفا با آمدن به ایران جلسه‌ای در این زمینه تشکیل دادند. پیگیری‌های فیفا برای اصلاح اساسنامه بدلیل انتخابات فدراسیون فوتبال و درخواست دوباره مهدی تاج برای کاندید شدن، به صورت مقطعی متوقف شد. زیرا این امر و مساله قانونی و ماهیتی فدراسیون فوتبال که حل نشدنی است، زمان‌بر بود. اگر در آن زمان به اصلاح اساسنامه می‌پرداختیم، می‌گفتند که چرا در شب انتخابات این کار انجام شده است.

براتی یادآور شد: اگر پس از این تاریخ‌ها نامه‌ای به فدراسیون رسید از آن بی‌خبرم زیرا این نامه‌ها به بخش بین الملل ارسال می‌شد. به همین دلیل در آن زمان اساسنامه را اصلاح نکردیم. اجبار یا فشاری از طرف فیفا نبود و داوطلبانه برای اصلاح اساسنامه اقدام کردیم.

وی افزود: مشکل‌ها از زمانی شروع شد که مهدی تاج استعفا کرد و فدراسیون با سرپرست اداره شد. مجامع بین المللی هم حساسیت زیاد روی ورزش ایران دارند که این موضوع حساسیت‌ آنان را بیشتر کرد. در این میان فیفا در نامه‌ای از ما خواست تا برای برگزاری انتخابات کدهای انتخاباتی داشته باشیم و اساسنامه را اصلاح کنیم. 

رییس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال ادامه داد: به همین دلیل در جلسه‌ای با وزارت ورزش، وزیر اعلام کرد اگر مشکل ما و رأی ماست، در این انتخابات شرکت نمی‌کنیم. با وجود آنکه این موضوع را به فیفا اعلام کردیم، آنها قبول نکردند. در ضمن چنین چیزی وجود ندارد که در فدراسیون فوتبال عزمی برای برگزاری سریع انتخابات نیست و می‌خواهند انتخابات به تأخیر بیافتد.

وی در پاسخ به این پرسش که ابراهیم شکوری اعلام کرده بود که فیفا چهار نامه برای بخش بین‌الملل فدراسیون فرستاد اما این نامه‌ها در اختیار او به عنوان سرپرست دبیرکلی وقت ارسال نشده است، گفت: روسای کمیته‌ها، مدیران میانی هستند و مدیر اصلی نیستند. در این زمینه مسوولان فدراسیون و هیات رییسه به عنوان بازوی مشورتی می‌توانند از ما مشورت بگیرند یا نه و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند تا پاسخ نامه‌ها را چگونه بدهند. بنظرم مسوولان فدراسیون صلاح نداستند تا دبیرکل را باخبر کنند و خود پاسخی را فرستادند. 

براتی خاطرنشان کرد: در ماده یک و بحث ماهیت فدراسیون فوتبال، فیفا اعلام کرده که بر اساس قوانین و مقررات داخلی کشور خودتان اعلام کنید. آنان نمی‌توانند به ما بگویند طبق قانون فرانسه باشد یا خود فیفا هم طبق قوانین سوئیس است. قوانین داخلی ایران می‌گوید که فدراسیون‌ها نهاد عمومی غیر دولتی هستند اما فیفا حساسیت زیادی روی این بند نشان داده و عنوان کرده که قابل قبول نیست. همواره در این زمینه جلسه‌ای را برگزار می‌کنیم و برای این موضوع باید مراجع قانونی کشور باید تصمیم بگیرند. چون قانون‌گذار نیستیم، این موضوع به دست ما حل نمی‌شود. 

وی افزود: چون روی قوانین داخلی ایران پافشاری کردیم و به آن احترام می‌گذاریم، اصلاح اساسنامه تا الان خیلی طول کشیده است. فدراسیون فوتبال دولتی نیست که اگر بود، عضو فیفا نمی‌شد. چون خدمات عمومی ارائه می‌دهد، نهاد عمومی غیردولتی است و این مساله را هم به فیفا اعلام کرده‌ایم. باید در برخی از مواقع در مذاکره نرمش نشان دهیم اما به دنبال این هستیم که قوانین داخلی خود را داشته باشیم و فیفا هم خواهان اعمال قانون است. باید ببینیم چه خوراکی به فیفا می‌دهند. 

رییس کمیته تدوین و مقررات فدراسیون فوتبال اظهار داشت: در تلاشیم تا علاوه بر حفظ قوانین داخلی الزامات فیفا را رعایت کنیم. باشگاه‌ها و هیات‌ها در اساسنامه حضور دارند و تعداد زیادی از مربیان و بازیکنان را اضافه کرده‌اند و بخش‌های ورزش وزارتخانه‌ها نیز در مجمع حضور دارند هر چند نمی‌توانم عددی بگویم که چند نفر به مجمع اضافه شده‌اند. همچنین مدت زمان سرپرستی افراد در پست‌های مختلف در اساسنامه گنجانده‌ شده است و برای سرپرستی هم حدودی تعیین شده که در هر بخشی افراد چه زمانی می‌توانند به عنوان سرپرست کار کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان