اقتصاد آمریکا همزمان با دو رکود دست و پنچه نرم می‌کند

حتی با پایان رکود فعلی در آمریکا و بازگشت کارگران بر سر کارهای خود، اقتصاد آمریکا به سرعت به قدرت قبلی باز نمی گردد. یک رکود عمیق تر و طولانی مدت تر در راه است که شدت رکود فعلی را ندارد ولی بیشتر طول می کشد.

اقتصاد آمریکا همزمان با دو رکود دست و پنچه نرم می‌کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، آمریکا در شرایط بسیار عجیبی قرار دارد. با وجود کاهش نرخ رسمی بیکاری، سلامت بازار کار با ادامه همه‌گیری ویروس کرونا بدتر می شود. این کشور در میان دو رکود همزمان قرار گرفته است: یک رکود کوتاه مدت در نتیجه ترس از ویروس کرونا و یک رکود بلند مدت که بیشتر شبیه به رکودهای مرسوم می ماند. متأسفانه رکود دوم تازه آغاز شده است.

 خبر خوب برای آمریکا این است که افراد بیشتری در ماه ژوئن بر سر کار خود بازگشته اند. کارگرانی که بر سر کار نمی روند ولی دستمزد خود را از کارفرما دریافت می‌کنند در گروه بیکاران قرار میگیرند. نرخ تنظیم شده بیکاری سریعتر از نرخ تنظیم نشده آن کاهش یافته است. بسیاری از کارفرمایان کارگران خود را در خانه نگه داشته اند تا پس از بحران کرونا بر سر کار بازگردانند. برخی از این کارگران در تمام این مدت دستمزد خود را دریافت می کردند و اینها اولین کسانی هستند که بر سر کار بازگردانده می شوند. به همین دلیل است که نرخ بیکاری تنظیم شده سریعتر کاهش می یابد.

 ولی برخی کسب و کارها روابط غیر رسمی خود را با کارگران اخراج شده حفظ می کنند. این کارگران لزوماً دستمزدی دریافت نمی کنند ولی مطمئن هستند به محض مهیا شدن شرایط بر سر کار باز می گردند. استخدام دوباره این کارگران احتمالاً باعث کاهش نرخ بیکاری تنظیم نشده شده است. روند بهبود شرایط اشتغال احتمالاً با آغاز موج جدید همه‌گیری ویروس کرونا متوقف می شود. ترس از ویروس کرونا بازگشته است.

در این شرایط، کارگران بیشتری با دستمزد یا بدون دستمزد یکی دو ماه دیگر در خانه می مانند. رکودی که اقتصاد آمریکا را فلج کرده ادامه خواهد داشت. ولی حتی با پایان این رکود و بازگشت کارگران بر سر کارهای خود، اقتصاد آمریکا به سرعت به قدرت قبلی باز نمی گردد. یک رکود عمیق تر و طولانی مدت تر در راه است که  شدت رکود فعلی را ندارد ولی بیشتر طول می کشد.

 یکی از دلایل این رکود طولانی مدت تر تعطیلی کسب و کارهاست. نبود تقاضا طی همه‌گیری ویروس کرونا باعث نابودی بسیاری از کسب و کارها شده است. حتی اگر تقاضا برای محصولات و خدمات این کسب و کارها به شرایط معمول بازگردد، مدت ها طول می کشد تا کسب و کارهای جدید توسعه یافته و جایگزین مشاغل از دست رفته شوند. طی این مدت کارگران همچنان بیکار خواهند بود و شوک کاهش تقاضا همچنان ادامه خواهد داشت چون کارگران بیکار پول کمتری برای خرج کردن دارند.

 دلیل دیگر بدبینی مطلق است. رکود چند ماهه اقتصاد بر سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان تاثیر گذاشته و تقاضا را پایین می آورد.

دولت آمریکا باید برای مقابله با این رکود بلند مدت آماده شود. یک برنامه سختگیرانه برای توسعه زیرساخت ها، سرمایه گذاری بالا در تحقیقات و کمکهای بیشتر به ایالت ها می تواند از سیاست‌های هوشمندانه دولت باشد. نکته مثبت در مورد رکودهای مرسوم این است که نحوه مبارزه با آنها شناخته شده است و تنها نیاز به آمادگی و اراده دارد.

36

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان