ابلاغ ۳۷۵ میلیارد ریال به واحد اصلاح نژاد دام خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیر امور شعب بانک توسعه تعاون خراسان شمالی گفت: ۳۷۵ میلیارد ریال تسهیلات به واحد اصلاح نژاد دام هفت هزار راسی در منطقه شوقان شهرستان جاجرم این استان ابلاغ شده که هفته جاری پرداخت می‌شود.

ابلاغ 375 میلیارد ریال به واحد اصلاح نژاد دام خراسان شمالی

محمد ندری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح اصلاح نژاد دام سبک برای 51 نفر نیز اشتغال زایی ایجاد می کند.

وی افزود: مجری طرح واحد اصلاح نژاد هفت هزار راسی در برنامه پنج تا 10 سال اصلاح نژاد 200 هزا راس دام را برنامه ریزی کرده است.

وی گفت: مجری این طرح هزار هکتار زمین کشاورزی نیز در دست دارد، در اجرای این پروژه زنجیره تولید نیز رعایت شده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات در این طرح به صورت مشارکتی و فروش اقساطی است افزود: مجری این طرح هم اکنون سه هزار راس دام اصلاح شده دارد.

ندری اظهار داشت: با اجرای این طرح تحول بزرگی در حوزه دامداری صنعتی و اصلاح نژاد در استان اتفاق خواهد افتاد، مجری طرح نیز یکهزار میلیارد ریال آورده برای اجرا دارد.

وی گفت: در اجرای این طرح، دام ها در اختیار دامداران روستایی نیز قرار می گیرد و بره ها از آنان خریداری می شود.

مدیر امور شعب بانک توسعه تعاون خراسان شمالی گفت: در سه ماه امسال، 124 میلیارد و 818 میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان در قالب 299 پرونده پرداخت شده است.

 ندری با بیان اینکه پرداخت تسهیلات در مقایسه با مدت مشابه پارسال 22 درصد کاهش دارد اظهار داشت: در سه ماه پارسال 152 میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات به 378 پرونده پرداخت شده بود.

بیشتر طرح های اشتغال مربوط به طرح های روستایی و عشایری است.  

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: اگر مجموعه کبیری که در 100 هکتار زمین و 9 حلقه چاه در اختیار دارد شامل هفت هزار راس دام مولد در مرحله اول راه اندازی شود این پروژه با عنوان بزرگ ترین گله اصلاح نژاد کشور در بخش خصوصی شناخته می شود، در مرحله دوم این پروژه اصلاح نژاد تا 200 هزار راس است.

مهدی شکاری افزود: بره های تولید شده از  گوسفند افشار حاوی ژن برولا و گوسفند دارای ژن همو و هترو حاوی ژن های چند قلو زایی خواهند شد که برای بحث اقتصادی بسیار میفد خواهد بود.

گوسفندان  نژاد افشاری جزو گوسفندانی است که پرورش آنها خیلی به صرفه است، به خصوص اینکه دارای گوشت و پشم عالی هستند.

در خراسان شمالی 2 میلیون و 12 هزار راس دام سبک وجود دارد، افزون بر 90 درصد دام های سبک استان به صورت سنتی نگهداری می شوند.

خراسان شمالی در زنجیره تولیدو ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه 9 کشور را دارد.

استان خراسان شمالی با داشتن افزون بر 2 میلیون و 526  واحد دامی یکی از  قطب های دامپروری کشور محسوب می شود.

44 درصد از جمعیت 863 هزار نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان