در برنامه هفت بررسی شد؛

چالش‌های سینماها در دوران اوج کرونا و پس از آن

به گزارش سینماپرس، برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته با حضور تهیه کنندگان و مدیران سینمایی به بررسی وضعیت سینماها پرداخت.

چالش‌های سینماها در دوران اوج کرونا و پس از آن

به گزارش سینماپرس، شب گذشته شصت و نهمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت» با حضور سید جمال ساداتیان، سجاد نوروزی، کارشناسان رسانه، رامتین شهبازی، سام کلانتری (کارشناس و کارگردان مستند جایی برای فرشته‌ها نیست) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی پلتفرم پرداخت. در این گزارش خلاصه‌ای از مباحث مهم برنامه را مطرح می‌کنیم.

در اولین میزگرد این هفته برنامه که با حضور سید جمال ساداتیان تهیه کننده و مدیر سینما آستارا و سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی برگزار شد به بحث چالش‌های سینماها در دوران اوج کرونا و پس از آن پرداختند.

سید جمال ساداتیان دراین باره گفت: بیماری به اسم کرونا آمد و همه چیز در دنیا در همه زمینه‌ها تحت تاثیر قرار گرفت. در روزهای اول بحث تعطیلی یک هفته‌ای مطرح بود، ولی 4 ماه طول کشید. دوباره بعد از بازگشایی زنگ خطر به صدا در آمد. نمی‌شود کسب و کارها را تعطیل کرد، چون مردم نیاز دارند. مردم حتی اگر قرارباشد در منزل هم باشند و تحرک نداشته باشند باید نیازهای روزمره آن‌ها تامین شود. در کنار آن مردم نیاز روحی- روانی هم دارند که باید تامین شود. همه روزهایی که بحث بازگشایی سینماها بود دو طرز تفکر وجود داشت. یک عده غالبا می‌گفتند نباید باز شود یکی سری می‌گفتند حتما باز شود. ولی باز شدن دو دلیل دارد اول نیاز اقتصادی خود سینمادارها و دیگری رفع نیازهای مردم.

ساداتیان: سینما ترسناک نیست

او افزود: به نظرم سینما در دو بخش متضرر شد یکی در بخش اقتصادی سینماگران و دیگری رسالت اجتماعی اش؛ مردم نیاز به تفریح دارند 4 ماه است که محدودیت وجود دارد و همه تقریبا عصبی شدند. آنقدر که مردم را دارند از سینماها می‌ترسانند ترسناک نیست، چون ضوابط بهداشتی کاملا رعایت می‌شود.

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در ادامه این بحث افزود: به نظر من یک نگرش خیلی واقع بینانه در مراکز پرخطرکشور وجود دارد اینکه باید دید جایگاه سینما در کجا قرار دارد؟ و چه قدر در گسترش کرونا نقش داشته است تا بتوانیم به تصمیمات جدیدی برسیم.

او افزود: در سال 98 گردش مالی سینماها 290 میلیارد بود. این 290 میلیارد شاید چرخش مالی دو بنگاه ماشین باشد. یعنی موضوعیت مالی سینما در ساختارهای رسمی کشور معنا پیدا نمی‌کند. دولت اگر هزارمیلیارد در هر جا سرمایه گذاری کند تاثیر این 290 میلیارد بیشتر است و دولت باید به این بخش بیشتر توجه کند، ولی گویا رها شده است.

این سینمادار ادامه داد: در سال گذشته اگر به آمار دقت کنیم، 9 فیلم به فروش بالای 10 میلیارد رسیدند و 80 درصد فیلم‌ها تقریبا مخاطب نداشتند. بالاخره این سینما با این ظرفیت، گنجایش 110 فیلم در سال را ندارد. اگر کنار فیلمی مثل «متری شیش و نیم» یا «سرخپوست» یا «شبی که ماه کامل شد» فیلمی اکران نمی‌شد، می توانستند با استفاده از ظرفیت بیشتر به فروش بیشتر برسند و در کل اگر درست از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم فروش سینما بیشتر می‌شود. ما در دو هفته حجم کثیری فیلم را اکران می‌کنیم که کار اشتباهی است. اگر تا دوماه آینده فکر عاجلی برای صنعت سینما کردیم که هیچ، اگر فکری نکردیم حداقل سه سال زمان می‌برد تا سینماها دوباره سرپا شوند.

طبق روال هر هفته میز رسانه برنامه هفت هم به بررسی برخی اخبار مهم سینمایی با حضور احسان ناظم بکایی و جواد محرمی به میزبانی پژمان کریمی سپری شد.

جواد محرمی دراین باره گفت: در مورد نمایش خانگی و سریال‌های آن از چند زاویه می‌شود نگاه کرد. در حال حاضر شرایط طوری شده که اغلب افراد رضایت از این تولیدات ندارند. من خودم انتظار داشتم که خبر تعدیل مجوز وقتی جدی می‌شود، مخالف داشته باشد، ولی حجم مخالفان به قضیه زیاد نبود، چون واقعا اتفاقی که در نمایش خانگی افتاده خوب نبود و کاستی‌ها و کمبودهای زیادی در این عرصه وجود دارد.

احسان ناظم بکایی هم در این باره گفت: خیلی از ستاره‌های ما از طریق صدا و سیما به نمایش خانگی و سینما راه پیدا کردند و اگر بستر صدا و سیما نبود خیلی از افراد دیده نمی‌شدند. اما این فضا در حوزه نمایش خانگی نیست. مساله این است که ما احتیاج به نظارت محتوایی داریم. در نمایش خانگی همه موضوعات یکسان است واختلاف فاحش طبقاتی وجود دارد.

رامتین شهبازی کارشناس مستند، درباره مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» گفت: ما با یک مستند سینمایی مواجه هستیم که فیلمساز توانسته ابعاد آن را درست رعایت کند. اما چیزی که در این مستند برای من جالب است این است که ما در فیلم داستانی تکلیفمان با درام و عناصر مشخص است و در آن با دو شکل مواجه هستیم یکی اینکه خود فیلم ظرفیت دراماتیک شدن را دارد دوم اینکه که فیلمساز دست و بالش بسته است و باید آن فرم را ایجاد کند. فیلم سام کلانتری یک بخش دوم دارد که این تیم ورزشی از ایران خارج و درگیر مسابقه می شود، آن مسابقه درون خود ذات درام دارد. فیلم ریتمی تند دارد و در بخش اول به خصوص در نیم ساعت اول فضا آرام تر است. در بخش اول از بیرون درام ایجاد می‌شود و در بخش دوم از درون درام را می‌سازد. نکته‌ای که وجود دارد این است که در این فیلم از یک تکثر به یک وحدت می‌رسیم.

سام کلانتری هم درمورد جایی برای فرشته‌ها نیست، بیان کرد: صحبت برای «جایی برای فرشته‌ها نیست» بر می‌گردد به این که ورزش و صحبت کردن از آن یک بهانه است برای رسیدن به لایه‌های زیرین که به بانوان و دختران سرزمینمان ربط پیدا می‌کند.

او افزود: اصولا در زندگی شخصی هم اهل غر زدن نیستم و امیدوارم به این باور رسیده باشم که فیلمساز می‌تواند حرف بزند، ولی نباید بیننده را رها کند. هرآنچه که فکر می‌کنید از خطاها و ناهنجاری‌ها باید گفت، ولی نباید نا امید بود. قطعا بانوان و ورزش بانوان ما مشکلاتی دارد، ولی ناامید نیستند. فیلم ما در مورد تعدادی دختر است که می‌ایستند و نتیجه می‌گیرند. ما با تعدادی دختر مواجه بودیم که هیچ کس آن‌ها را نمی شناخت و این برای یک کارگردان جذاب است.

میز نقد این هفته برنامه سینمایی «هفت» با حضور مسعود فراستی، سید امیرجاوید و شاهین شجری کهن به نقد و بررسی فیلم سینمایی پلتفرم پرداخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان