محققان چینی یک گام به تولید چیپست‌های ۵ نانومتری نزدیک شدند

یک موسسه تحقیقاتی در چین به پیشرفت‌های مهمی در فناوری لیتوگرافی لیزری ۵ نانومتری دست پیدا کرده که مقدمات ساخت تجهیزات مخصوص تولید تراشه‌ها را فراهم می‌کند.

محققان چینی یک گام به تولید چیپست‌های 5 نانومتری نزدیک شدند

یک موسسه تحقیقاتی در چین به پیشرفت‌های مهمی در فناوری لیتوگرافی لیزری 5 نانومتری دست پیدا کرده که مقدمات ساخت تجهیزات مخصوص تولید تراشه‌ها را فراهم می‌کند.

چین در صنعت نیمه‌هادی فاصله تقریبا زیادی با آمریکا و کشورهای دیگر دارد و هنوز قادر به ساخت ماشین‌هایی برای تولید تراشه‌های پیشرفته نیست. یکی از دلایل این موضوع، عدم سرمایه‌گذاری کافی برای عملیاتی کردن طرح‌های تحقیقاتی است.

بر اساس گزارش Global Times، موسسه فناوری نانو «Suzhou» تحت آکادمی علوم چین (Sinano) با همکاری مرکز ملی علم نانو و فناوری به یک موفقیت بزرگ در زمینه لیتوگرافی لیزری فوق دقیق دست پیدا کرده‌. این فناوری جدید محدودیت سنتی در نوشتن مستقیم لیزر را می‌شکند و امکان پردازش در سطح نانو را فراهم می‌کند. این فرایند با دقت فوق‌العاده بالا بر پایه نوع جدیدی از ساختار غشایی سه لایه ساخته شده است.

علاوه بر دقت بالا، از این فناوری می‌توان برای تولید انبوه نیز استفاده کرد. با استفاده از فناوری نوشتن مستقیم لیزر می‌توان 500 هزار الکترود نانو مخصوص در یک ساعت تولید کرد.

به گفته تحلیلگران، این فناوری می‌تواند در نهایت موجب ایجاد ماشین‌های تولید تراشه شود، با این حال برای رقابت با شرکت‌های مطرح غربی مانند «ASML» به چندین سال زمان نیاز است. این شرکت هلندی سال گذشته میلادی ماشین‌های 7 نانومتری EUV را عرضه کرد و همچنین به موفقیت بزرگی برای ماشین‌ها با امکان ساخت چیپ‌های 5 نانومتری دست پیدا کرده است.

چین

شرکت چینی «Shanghai Micro Electronics Equipment» ماه گذشته میلادی اعلام کرد که اولین ماشین تولید تراشه‌های 28 نانومتری آن سال 2022-2021 از راه می‌رسند. این شرکت لیتوگراف‌ها با بهترین عملکرد برای پردازش نودهای 90 نانومتری را به صورت انبوه تولید می‌کند.

نیاز به سرمایه فوق‌العاده زیاد می‌تواند مانع از عملی شدن تحقیق جدید شود، با این حال احتمالا چین سرمایه‌گذاری در این بخش را جدی‌تر از گذشته دنبال خواهد کرد. ایالات متحده آمریکا با تحریم شرکت‌های چینی مانند هواوی، مانع از رسیدن تراشه به آن‌ها می‌شود که همین موضوع سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری چین در شرکت SMIC را در پی داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان