واشنگتن برای الکاظمی فرش قرمز را پهن نکرده است

علی‌رغم تأکید مقامات عراق بر سفر نخست وزیر این کشور به واشنگتن در پایان ماه جاری میلادی، اما دولت آمریکا هیچ موعدی را برای این سفر تعیین نکرده و حتی درخواستی را برای معرفی اسامی هیئت همراه نخست‌وزیر عراق به منظور صدور ویزا برای آنها ارائه نکرده است و طبق گفته کارشناسان واشنگتن درحال آزمون و خطای قدرت دولت جدید عراق برای اداره این کشور است.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، العربی الجدید در گزارشی درباره سفر احتمالی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به واشنگتن نوشت: علی‌رغم تأکید فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور و احمد ملا طلال، سخنگوی دولت آن بر این موضع که الکاظمی برای انجام دور دوم مذاکرات استراتژیک با آمریکا به واشنگتن سفر می‌کند، اما مقامات عراقی گفته‌اند که دولت آمریکا تا بدین لحظه تاریخی را برای این سفر تعیین نکرده است و همچنین اقدامات لازم به منظور صدور ویزا برای اعضای هیئت همراه وی انجام نشده است.

احتمال داده می‌شود که موعد تعیین شده برای این سفر در پایان ماه جاری میلادی به دلیل شیوع کرونا در آمریکا و اوضاع داخلی عراق تغییر کند.

مقامات عراق پیش از این گفته بودند که الکاظمی علاوه بر سفر به واشنگتن درصدد یک سفر در حوزه خلیج (فارس) است. مأموریت و نوع پرونده‌های ارائه شده هر کشور متفاوت است، اما نکته مشترک میان آنها، دستیابی به حمایت برای غلبه بر بحران مالی است.

در همین حال، یک مقام بلند پایه در دفتر مصطفی الکاظمی به العربی الجدید گفت: احتمال دارد که موعد سفر نخست‌وزیر عراق به واشنگتن تغییر کند و دلایلی که درباره آن صحبت می‌شود به تنظیم دستور کار ترامپ، ویروس کرونا و اقدامات پیشگیرانه در نظر گرفته شده در کاخ سفید باز می‌گردد. برخی نیز موضوع بحران کنونی عراق و اختلاف میان الکاظمی و اردوگاه سیاسی و جناحی را مطرح کرده‌اند.

وی تصریح کرد، به دلیل ملاحظات سیاسی انتظار نمی‌رود که دور دوم گفت‌وگوهای عراق و آمریکا به امضای توافقنامه و یا پیشنویس تفاهمنامه میان دو طرف بینجامد و گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت اما آمریکا از عراق حمایت نظامی و حتی مادی می‌کند.

این مقام عراقی اخبار منتشر شده درباره لغو سفر الکاظمی به واشنگتن را تکذیب کرد.


آزمون و خطای آمریکا

مختار موسوی، عضو کمیته روابط خارجه پارلمان عراق و نماینده ائتلاف الفتح نیز در تماسی تلفنی با العربی الجدید به مبهم بودن سفر الکاظمی به واشنگتن اشاره کرد و گفت که آنها جزئیات این موضوع را از رسانه‌ها و اظهارات برخی مقامات شنیده‌اند و دولت، کمیته روابط خارجه پارلمان را در جریان این موضوع قرار نداده است.

وی تأکید کرد: باید نمایندگان پارلمان در سفر الکاظمی حضور داشته باشند تا بر گفت‌وگوها، مذاکرات و توافق‌های میان دو طرف نظارت کنند.

موسوی ادامه داد: هر توافقی میان الکاظمی و آمریکا نیازمند تصویب در پارلمان است و ما به چیزی که اجازه ماندن بیشتر نیروهای واشنگتن در کشور را بدهد، رأی نخواهیم داد. هر توافقی میان آنها بررسی می‌شود و اگر در تعارض با مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج تمامی نیروهای خارجی از عراق باشد، آن را رد خواهیم کرد.

وی تأکید کرد که کمیته مذکور به منظور اطلاع از موعد سفر و محورهای اصلی آن پیامی را برای الکاظمی ارسال می‌کند و از وی می‌خواهد که یک هیئت پارلمانی در این سفر او را همراهی کند.

در همین حال، "احمد الشریفی" کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی به العربی الجدید گفت: تعیین موعد سفر الکاظمی و جزئیات آن در رابطه با عراق،دارای ابعاد سیاسی و بهداشتی است. مسأله سیاسی برای واشنگتن مهم است؛ آمریکا می‌خواهد نحوه تعامل الکاظمی با پرونده‌های مهم و فوری فعلی در عراق را ببیند. در رأس این پرونده‌ها گروه‌های مقاومت قرار دارند که منافع آمریکا را هدف قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که طرف آمریکایی در حال آزمون و خطای مصطفی الکاظمی است تا از میزان قدرت وی برای اداره عراق به ویژه پس از ترور هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی این کشور مطلع شود. واشنگتن منتظر مشاهده نحوه عملکرد الکاظمی است و به همین دلیل موعد سفر وی تعیین نشده است.

این کارشناس ادامه داد: موعد این سفر پس از آن تعیین خواهد شد که آمریکا نسبت به مدیریت الکاظمی اطمینان حاصل کند، چراکه واشنگتن تمایلی به حمایت از یک دولت موقت عراقی و ناتوان در اداره کشور ندارد. همچنین وضعیت شیوع کرونا خطرناک بوده و ممکن است که همین مسأله باعث به تعویق افتادن این سفر شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان