گاردین گزارش داد؛

طلا نوشداروی بحران اقتصادی دوران کرونا

اقتصادنیوز: بسیاری از تحلیل گران معتقد هستند طلا دارایی مناسبی برای سرمایه گذاری در دوران بحران است و در حال حاضر نیز با توجه به بحران همه گیری کرونا، قیمت طلا در مسیر افزایشی است.

طلا نوشداروی بحران اقتصادی دوران کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گاردین، همه گیری کرونا موجب افت اقتصاد های جهانی شده است و نرخ بهره را به محدوده ی صفر کاهش داده است. در حالی که بحران کرونا  نگرانی در مورد جنگ های تجاری را افزایش داده است، بازار طلا همچنان در حال پیشرفت است.

این فلز گران بها در سال جاری به دلیل افزایش تمایل به سرمایه گذاری در بازار طلا رشد چشمگیری داشته است. افراد و نهادها به دلیل چشم انداز رکود اقتصادی و اعمال محدودیت های ناشی از همه گیری به سوی بازار طلا سوق پیدا کرده اند.

ارزش طلا به عنوان یک دارایی امن در یک دهه ی اخیر دو برابر شده است. طلا در مواقعی که سایر دارایی ها و اقتصاد جهان با چالش رو به رو است، شکوفا می شود.

قیمت طلا در اوایل سال 1980 به دلیل تورم ناشی از افزایش قیمت نفت، مداخلات شوروی در افغانستان و انقلاب ایران به 367 پوند در هر اونس افزایش یافت. در جریان بحران مالی سال 2011، تورم، دلار و  ناآرامی های خاورمیانه، قیمت طلا را به سمت صعود تازه ای سوق داد. و اکنون، در حالی که همه گیری کرونا بر تمام بخش های جامعه اثرگذار بوده است، سرمایه گذاری های بزرگ از جانب بانک های خصوصی در بازار طلا موجب افزایش قیمت این فلز شده است.

افراد زیادی نیز در نیمه ی اول امسال، سرمایه های گسترده ای را روانه ی بازار طلا کرده اند. طبق گزارش رویال مینت، خرید طلا در سه ماه نخست سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، سه برابر افزایش پیدا کرده است.

جایلز کوفلن، تحلیل گر ارشد ارز اظهار کرده است: «با توجه به این که ارزش طلا در زمان بحران و آشفتگی حفظ می شود، سرمایه گذارن به بازار طلا سوق پیدا کرده اند تا از دارایی خود در برابر تغییرات ناگهانی بازار محافظت کنند».

اما شکوفایی طلا در جریان بحران مالی سال 2011 دائمی نبود. بعد از بحران مالی، قیمت طلا از سال 2011 تا 2015  به میزان 40 درصد سقوط کرد. در حالی که بازار سهام روند صعودی داشت.

نرخ بهره ی پایین یکی دیگر از عوامل تقویت طلا است. احتمال منفی شدن نرخ بهره می تواند باعث شکوفایی بیشتر بازار طلا شود. کوفلن در این رابطه تصریح کرد: «در سه دوره ی رکود اقتصادی اخیر ثابت شد که طلا، دارایی مناسبی برای سرمایه گذاری در زمان بحران است.

ارزش طلا در بحران های مالی سال های 1990 تا 1991، 2001 و 2007 تا 2009 افزایش چشمگیری داشته است». او در ادامه افزود: «به دلیل عدم قطعیت در بازار، تقاضا برای طلا و سایر فلزات در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت. به این ترتیب، دلیل خوبی وجود دارد که قیمت طلا تا پایان سال 2020 به بالاتر از 2 هزار دلار در هر اونس افزایش یابد».

همچنین کوفلن در رابطه با امنیت و بازده سرمایه گذاری در طلا این گونه اظهار کرده است: «طلا ابزار مهمی برای سرمایه گذاران است، با این حال باید به درستی مدیریت شود. این فلز برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت و میان مدت مناسب است، در نتیجه سرمایه گذار باید به دقت بازار را پیگیری کند تا زمان مناسب فروش فرا برسد».

این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان