رها سازی بیش از ۳۱۰ هزار قطعه ماهیان خاویاری در بندرکیاشهر

رشت - ایرنا - رییس اداره شیلات آستانه اشرفیه از رهاسازی ۳۱۰ هزار و ۴۱۲ قطعه از انواع ماهیان خاویاری در حریم رودخانه سفیدرود بخش بندرکیاشهر از توابع این شهرستان خبر داد.

رها سازی بیش از 310 هزار قطعه ماهیان خاویاری در بندرکیاشهر

حسن قاسمپور امروز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه رها سازی این بچه ماهیان خاویاری از بیست و چهارم خردادماه امسال توسط مرکز بازسازی ذخائر ماهیان خاویاری شهید بهشتی آغاز شده و همچنان ادامه دارد، افزود:31 هزار و 641 قطعه قره برون، 184هزار و891 قطعه شیپ (گونه نادر و در حال انقراض)، 93 هزار و 880 قطعه ازون برون از انواع بچه ماهیان خاویاری رها سازی شده در این منطقه است.

وی حفظ ذخائر دریایی و رودخانه ای را از اهداف رها سازی این تعداد بچه ماهی خاویاری عنوان کرد و ادامه داد: جلوگیری از هرگونه صید غیر مجاز، جلب مشارکت ساحل نشینان و صیادان، جلوگیری از آلودگی رودخانه ها و غیره از جمله اقدامات موثر در حفظ این ذخائر دریایی و رودخانه ای ارزشمند است.

وی همچنین به رهاسازی 60 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی (سفید)  در رودخانه سفیدرود بندرکیاشهر اشاره کرد و گفت: رها سازی این تعداد بچه ماهی سفید از یازدهم خردادماه امسال آغاز شد و تا پانزدهم تیرماه به انجام رسید.

به گفته وی، رها سازی این تعداد بچه ماهی استخوانی توسط مرکز بازسازی ذخائر مرحوم یوسف پور سیاهکل انجام شده است.

ماهیان خاویاری یا استروژن از خانواده تاس ماهیان، از جمله گونه های آبزی کم نظیری است که فسیل های زنده جهان می نامند.

این ماهیان به 27 گونه و زیرگونه در جهان تقسیم می شوند، ارزش ماهیان خاویاری نه به جهت استفاده از گوشت آنان که به واسطه تخم آنان است که به خاویار یا مروارید سیاه مشهور است، خاویار انواع گوناگونی دارد همچون خاویار طلایی و سرخ و سیاه که البته در این میان خاویار سیاه از ارزشی قابل توجه برخوردار است.

همچنین شش گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان فیل ماهی، قره برون یا ماهی خاویاری ایران، ماهی خاویاری گلد (چالباش) یا روس، ماهی شیپ و ازون برون در خزر زندگی می کنند.

رودخانه سفیدرود به عنوان یکی از بزرگترین رودخانه هایی که به دریای خزر منتهی می شود، یکی از زیستگاه های مهم ماهیان استخوانی و غضروفی به شمار می رود.

شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر در شرق گیلان واقع شده و حدود 20 کیلومتر از مسیر رودخانه سفیدرود از این منطقه می گذرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان