یوراسیاریویو: چین تا ۲۰۳۰ بزرگترین مصرف کننده انرژی دنیا می شود

پکن – ایرنا – تارنمای « یوراسیاریویو» با تاکید به اینکه « چین تا سال ۲۰۳۰ میلادی به بزرگترین مصرف کننده انرژی دنیا تبدیل می شود»، نوشت که روابط مستحکم تهران و پکن و تمایل چین برای سرمایه گذاری در ایران با وجود تحریم های آمریکا، فرصتی برای گسترش همکاری های دو کشور است.

یوراسیاریویو: چین تا 2030 بزرگترین مصرف کننده انرژی دنیا می شود

یوراسیاریویو که خود را رسانه ای مستقل می داند، با بیان اینکه در چنین شرایطی « ذخایر انرژی ایران اهمیت بسزایی برای چین » دارد، افزود: واردات نفت چین در سال 2030 از 6 میلیون بشکه در روز بالاتر خواهد رفت و تا سال 2035 میلادی به 13 میلیون بشکه در روز خواهد رسید و ایران چهارمین دارنده ذخایر بزرگ انرژی دنیا و دومین دارنده ذخایر بزرگ گاز طبیعی برای چین یک عرضه کننده قابل اطمینان خواهد بود.

این تارنما به « تلاش اروپایی ها برای گسترش روابط با تهران» اشاره و اضافه کرد: تحریم های اقتصادی علیه ایران چالش و دردسری برای اروپایی ها به ویژه بانک های اروپایی شده و حتی آنها نگران عدم صدور روادید توسط آمریکا به بهانه سفر به ایران هستند اما این وضعیت فرصتی برای چینی ها شده تا با قدرت به همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران ادامه دهند.

یوراسیاریویو با یادآوری این سخن « حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران، «چین همیشه در روزهای سخت در کنار ایران ایستاده است»، آورده است: در دیدار سال 2016 «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین با روحانی در تهران بود که دو طرف بر ضرورت ارتقای سطح همکاری های تجاری مشترک تا مرز 600 میلیارد دلار تاکید کردند.

در ادامه گزارش این تارنما آمده است: شاید چین درهمکاری با دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل نزدیکی روابط آنها با آمریکا دچار مشکل شود اما ایران که روابطی تاریخی و قوی با چین دارد متحدی قابل اعتمادی برای پکن است.

این تارنما به رزمایش سال 2014 چین و ایران و گسترش همکاری نیروهای دریایی دو کشور و همکاری خوب دو طرف در نوسازی راکتور اراک اشاره کرده و نوشته است که تهران و پکن می توانند در زمینه های مختلفی همکاری مشترک داشته باشند.

یوراسیاریویو همچنین به همکاری های ژاپن و روسیه با ایران در عرصه های انرژی و ساخت نیروگاه اشاره و تاکید کرده است که ژاپن و چین درهمکاری با ایران در زمینه انرژی رقابت دارند و توکیو به واردات نفت از خاورمیانه از جمله ایران چشم دوخته است.

این تارنما با یادآوری الحاق ایران به « بانک زیرساختی سرمایه گذاری آسیایی چین » و تلاش چین و روسیه برای عضویت کامل و رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، می افزاید: احتمالا همکاری های هسته ای ایران و چین با توجه به برنامه جامع همکاری های دو کشور توسعه پیدا کند و این یک فرصت برای تهران به منظور جلب و جذب سرمایه گذاری چین است. 

یوراسیاریوو با بیان اینکه« در چنین شرایطی آمریکا نمی تواند خواسته هایش را بر دیگران برای قطع و یا کاهش ارتباط با ایران و یا تحریم ایران تحمیل کند»، نوشت: با تقویت روابط ایران با چین و روسیه در سطح بین المللی امکان بازگرداندن تحریم ها علیه ایران از سوی غرب کمتر و کمتر خواهد شد و اگرچه آمریکا فکر می کند با فشارهایش بر دیگران به موفقیتی دست یافته و به خودش تبریک می گوید، اما این چین است که به این خیالبافی آمریکا پوزخند می زند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان